"Джеймс Уеб" е открил живот на екзопланета? Прибързано заявление

Ваня Милева Последна промяна на 07 май 2024 в 00:00 2296 0

Представа на художник за хикеанска планета. Неотдавнашното откриване на биосигнатура в K2-18b привлече много внимание.

Кредит Shang-Min Tsai/UCR

През септември миналата година нашумя новината, че космическият телескоп "Джеймс Уеб" е открил не само метан и въглероден диоксид в атмосферата на екзопланетата K2-18b, но вероятно и DMS, съкращение от диметилсулфид (DMS) - молекула, произвеждана на Земята само от живи организми, продукт на фитопланктона в моретата и океаните.

Това веднага подхрани спекулациите, че за пръв път са открили реална биосигнатура, знак за извънземен живот.

Единственият въпрос бе: дали наистина е вярно, че са открили DMS в K2-18b?

Отговорът се получи тази седмица: не, изглежда, че в атмосферата на K2-18b все пак няма DMS.

Атмосферният състав на K2-18b, измерен от инструментите на JWST в близката инфрачервена област. Откриването на диметил сулфид не издържа на засилен контрол. Кредит: NASA/CSA/ESA/STScI

Изследователи от Калифорнийския университет в Ривърсайд, ръководени от Шан-Мин Цай (Shang-Min Tsai), внимателно анализират данните и виждат, че има силно припокриване с метана. Вероятно миналата година те са сбъркали този метан с DMS. Дори за "Джеймс Уеб" понастоящем е твърде трудно да се направи това разграничение в спектъра между сигнал от метан и от DMS.

Повечето от хилядите открити досега екзопланети не приличат на Земята. Обитаемостта е невъзможна според всеки известен показател. Но някои екзопланети като K2-18b са по-интригуващи от други. K2 18b обикаля в обитаемата зона (зоната, в която може да има вода в течна форма) около хладната звезда червено джудже K2-18, като и двете се намират на 120 светлинни години от нас, в съзвездието Лъв (Leo).

K2-18 b е екзопланета, която е 8,6 пъти по-масивна от Земята. Това е първата екзопланета, на която учените откриват водни пари. Тя е "хикеанска" екзопланета - планета с богата на водород атмосфера и повърхност, покрита с вода.

Илюстрация на екзопланетата мининептун K2-18 b. Кредит: NASA, CSA, ESA, J. Olmstead (STScI), N. Madhusudhan (Cambridge University)

"Тази планета получава почти същото количество слънчева радиация като Земята. И ако атмосферата бъде премахната като фактор, K2-18b има температура, близка до земната, което също е идеална ситуация за намиране на живот", разказва водещият автор Шан-Мин Цай.

Тези графики в изследването сравняват колко откриваем е DMS в NIR (вляво) спрямо MIR (вдясно.) Ние се интересуваме най-вече от 20xS org (20 x органична сяра.) Неговото присъствие при тази концентрация е шумно в NIR, но се откроява повече ясно в данни в симулирани MIR. Кредит: Вляво: Madhusudhan et al. 2023 г. Вдясно: Batalha et al. 2017 г.

Според изследователите фактът, че на K2-18b не е открит DMS, не означава, че няма DMS там. Ако някаква форма на живот на тази ексопланета, например планктон, можеха да отделят двадесет пъти повече DMS, отколкото на Земята, Уеб "Джеймс Уеб" щеше да може да го открие на разстоянието, на което е K2-18b.

Илюстрацията показва диапазоните на дължината на вълната на неговите инструменти и режимите, достъпни за тях. Кредит: NASA/STScI

По-късно тази година "Джеймс Уеб" ще разгледа K2-18b отново с друг инструмент на борда си и кой знае, може би окончателно ще бъде открит DMS, при условие че присъства достатъчно в атмосферата на K2-18b.

Справка: Biogenic sulfur gases as biosignatures on temperate sub-Neptune waterworlds, The Astrophysical Journal Letters (2024). DOI: 10.3847/2041-8213/ad3801