НАСА разказа как се е загубила атмосферата на Марс

Наука ОFFNews Последна промяна на 05 ноември 2015 в 19:57 10963 4

Кредит НАСА

На предварително обявената пресконференция НАСА съобщи, че обобщавайки данните от космическия кораб MAVEN (Mars, Atmosphere and Volatile Evolution), който е на орбита около Марс са изяснили причините за загубата на атмосферата на Марс.

"The answer my friend is blowing in the wind" (Отговорът с вятъра се носи) - цитира Боб Дилън Брус Джакоски (Bruce Jakosky), главен изследовател в Лабораторията за атмосферна и космическа физика и член на научния екип на космическия кораб MAVEN.

Вятърът, всъщност слънчевият вятър - поток от високоенергийни частици от нашата звезда е този, който е отвял атмосферните йони. Нашата планета има силно магнитно поле, което ни защитава от пагубното влияние на слънчевия вятър, но Марс - няма.

Някога Земята е разменяла полюсите си, което е било само за стотина години. През това време нашата планета губи магнитното си поле и става уязвима.

Марс някога е имал магнитно поле, но ядрото му се е охладило и така магнитното му поле е отслабнало, а с това и защитата му. Без защита планетата губи и атмосферата, и водата си преди около 3,7 млрд. години . Това може да се случи и с нашата планета.

Данните от приборите на космическия кораб MAVEN съвпадат с компютърните симулации, направени за анализ на процесите, довели до загубата на атмосферата на Марс.

Триенето на частиците на слънчевия вятър с атмосферните частици и индуцира ток в горните слоеве и изхвърля 25% от атмосферните частици директно нагоре, по-голята част от тях - 75% се завихрят и изостават в подветрената страна, "опашката" на Червената планета и се разсейват в космоса.

Всяка секунда Марс губи по 100г от своята атмосфера - кислород и въглероден диоксид. А количеството може и да е много повече.

Когато Слънчевата система е била млада, Слънцето е изстреляло гигантски протуберанс, който е доближил Марс. Това събитие е станало фатално за атмосферата му. Ускорените йони от слънчевият вятър удрят атмосферата и я разрушават, а по време на тази слънчева буря частиците се движат с двойно по-висока скорост и повишават 10-20 пъти нормалните нива на загуба на атмосфера.

Вляво е Марс със сегашното състояние на атмосферата си, а вдясно по време на процеса на загубата й.

Космическия кораб MAVEN е изстрелян на 18 ноември 2013г и от тогава е на орбита около Марс и изучава горните слоеве на атмосферата на Червената планета.

Космическият кораб носи осем различни сензори на борда си, включително йонен масспектрометър и магнитометър, а според НАСА неговата цел е: "да определи ролята, която е изиграла през времето загубата на летливи вещества от атмосферата на Марс в космоса, давайки възможност да се вникне в историята на атмосферата на Марс и климата, течната вода, а и обитаемостта на планетата"

Припомняме ви, че досега американската космическа агенция по същия начин, на извънредна пресконференция съобщи за откриването на много подобна на Земята екзопланета, а само преди месец - че има сериозни доказателства за наличието на солена, течаща вода на Червената планета.

06.11 2015 в 18:35

Въобще по никакъв начин това откритие на учените не потвърждава категорично, че марс е загубил атмосферата си по този начин, само доказва, че е възможно да е станало така, това си остава една теория, докато не се разбере друго, напълно възможно е да е минал масивен астероид или комета толкова близо, че да е "завлякъл" атмосферата на марс в космоса.

06.11 2015 в 02:30

Много по-интересна е високата атмосфера на Венера, обаче тя не става за продаване на тениски.
Фокуса е в това, че там удивително точно се изпълняват условията за активна среда на лазер на въгледвуокис. Малко по-лошо - на въглероден окис. В такъв смисъл Венера може да бъде използвана полезно много по-скоро от Марс, очаквам предложенията как:)
Жалкото е, че чалга културата предполага и чалга образование, което пък води до чалгаджийски пресконференции, и никакво движение в науката.
Не че старателното трупане на информация не е важно, важно е. Но не това е блясъка.

05.11 2015 в 23:02

Науката няма проблеми, освен с парите. Откриването на всяко следващо нещо, дори да опровергава предишното, не е проблем, а крачка.

А в тая гюрултия с много думи се казва това, че с Марс се е случило същото, което с кометите, когато се приближат до Слънцето. В което обаче аз не съм уверен, понеже не са ми известни данни за катастрофално бърза загуба на атмосферата. А сравненията със Земята са приказки от типа единици-мерки като "футболен стадион", "небостъргача джони" или "200 вагона пълни с топки за голф".

05.11 2015 в 22:51

На науката проблема и е че открива нещо, после открива друго нещо, което опровергава първото. С доста изключения, разбира се.