5 научно доказани начина да направим смислени подаръци

Така подаръците ни ще направят щастливи както приятелите и близките, така и децата

Наука OFFNews Последна промяна на 05 декември 2015 в 13:50 29715 0

Правим голям списък с идеи за подаръци. Редим се на дълги опашки. Даваме немалко пари. Накрая всичко това води до 5-минутна еуфория от летяща опаковъчна хартия и панделка.

Вероятно това ще е причината в един момент да почувстваме наближаващите коледни и новогодишни празници лишени от смисъл и съдържание.

Всичко от гореописаното обаче не е задължително да се случва. Години на научни изследвания в областта на подаръците са довели до няколко нови начина, които да направят целия процес малко по-удовлетворяващ. Следващите стъпки, публикувани в Live Science, могат да помогнат да направят подаръка по-значим както за подаряващия, така и за получаващия.

1. Трябва да познаваме човека

"Най-важното при размяната на подаръци е да показва, че познаваче човека добре и че наистина ни е грижа за него", казва Раян Хоуъл (Ryan Howell), психолог в Държавния университет в Сан Франциско и съосновател на организацията "Beyond The Purchase" ("Отвъд покупката").

Това най-общо означава да "нагодим" подаръка за този, на който искаме да го дадем. Наприме, изследване е открило, че хората, които искат да купят смислени подаръци, не купуват за двама свои приятели еднакви подаръци. Дори и техните приятели да не се познават помежду си и да има вероятност и двамата да харесват едно и също нещо, те не трябва да получат еднакви подаръци.

Също така е много важно да обмислим практичността на подаръка. През 2014 година изследване на Journal of Consumer Research (Списание за потребителски проучвания) открило, че подаряващите се фокусират прекалено много върху това да направят потенциалния подарък желан и не достатъчно върху това как дадения човек ще използва този подарък. В друго изследване доброволците, които трябвало да подаряват, избирали подаръци, които били желани, но непрактични (например, ваучер за скъп, но пък много отдалечен ресторант). Доброволците, които получавали подарък, обаче предпочитали по-практичната опция (ваучер за не толкова скъп, но пък по-удобен ресторант).

С други думи: подаряващите не трябва да избират подаръци, основавайки се на това какво искат да подарят, а на това какво получаващият наистина ще иска да получи. Даването на подаръци е "израз на пълно разбиране на другия човек и знание какво иска", казва Алисън Пъг (Allison Pugh), социолог в университета във Вирджиния, която изучава потреблението.

2. Дарете от тяхно име

Даването на подаръци на приятелите или за благотворителност носи щастие. Изследване от 2009 г. на Харвардското бизнес училище предполага, че по-щастливите хора дават повече за благотворителност, а даването на повече прави хората по-щастливи, давайки им повече позитивно чувство.

Освен това щастието, свързано с благотворителност, е най-голямо, когато хората даряват по такъв начин, който подобрява социалните им контакти. Изследване от 2013 г., публикувано в "Международното списание за щастие и развитие" ("International Journal of Happiness and Development"), открило, че хората се чувствали по-щастливи след лично дарение, чрез приятел или познат, отколкото след анонимно дарение. Така че дарете на по-малко късметлиите от нечие име на тези празници - това може да ги направи по-светли и за двама ви.

3. Подарете ръчно изработена вещ

Новото и от магазина не винаги е най-доброто. Изследване, публикувано през март 2015 г. в "Списание по маркетинг" ("Journal of Marketing"), разкрива, че хората предпочитат да купуват ръчно направени неща за тези, които обичат, и са съгласни да платят с около 17% повече за ръчно изработени вещи, отколкото за масово произвеждани стоки. Това предполага, че хората чувстват, че ръчно изработените продукти показват повече любов, която те показват на получаващия.

Семейните наследствени вещи могат да са добра опция. Изследване от 2009 г. установило, че когато семействата си предават дори и много "деперсонализиран" актив - пари - от поколение на поколение, символичната стойност е по-голяма от цифровата стойност сама по себе си.

4. Не прекалявайте с антиконсуматорството

Въпреки всичко, прочетено досега, не се паникьосвайте, ако списъкът ви с подаръци за Коледа изглежда като каталог на голяма верига за детски играчки. Малко комерсиалност може да помогне на децата да направят по-добри социални контакти с връстниците им.

"Подаръците за децата имат наистина подчертан социален компонент и под това имам предвид, че те са почти езика, на който те говорят помежду си", коментира Алисън Пъг, която е изследвала и как децата направляват консуматорството.

Пъг открила, че да имат същите вещи като другите, помага на децата да открият "обща почва" с връстниците им. Това трябва да успокоява родителите, които не искат да тушират надеждите на децата им за Коледния ден. Това обаче, казва Пъг, не означава, че трябва да окуражаваме материализма, тъй като все пак материалните притежания нямат обогатяващ ефект.

Добрата новина според Пъг е, че децата са адаптивни - децата, които нямат най-новите играчки или игри, често научават за тях по други начини, така че все пак да могат да участват в разговорите за тях.

5. Подарявайте преживявания, не вещи

Ако има златно правило относно подаръците, то е: Подарявайте преживявания вместо просто вещи. Хората, получили "експериментални" подаръци, като например билети за концерт или дългосрочен пропуск за зоологическата градина, се почувствали по-свързани с подаряващия, отколкото тези, които получили просто материални подаръци. Това сочи проучване на университета в Пенсилвания. Освен това не е нужно подаряващият и получаващият няма нужда един на друг да си правят "експериментални" подаръци, за да се получи тази свързаност.

Но неотдавнашна публикация на изследователи от Вашингтонския университет разкрива, че хората не успяват да разберат, че "експерименталните" подаръци са по-добър избор, отколкото нещо с панделка. Част от проблема, който изследователите открили, било това, че хората се колебаели дали да не дадат "експерименталните" подаръци на хората, с които не са чак толкова близки.

Даването на "експериментални" подаръци е сигурен избор, казва Раян Хоуъл. Хората, които очакват материален подарък, но получат "експериментален" такъв, са били доволни отново, показало негово проучване. Обратно, тези, които очаквали "експериментален" подарък, но получили материален, били много разочаровани.

"Експерименталните" подаръци са особено важни за децата, казва Алисън Пъг. Да направиш нещо с децата остава много по-дълго в спомените им, отколкото материалните вещи.

"Ако подаръците са за изразяване и подсилване на обичта, един от най-добрите начини да го направиш е със собственото ти време", обяснява Пъг. "То винаги ще бъде наистина хубав подарък".

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !