Български учени създадоха батерия от ново поколение

НаукаOFFNews Последна промяна на 28 март 2019 в 14:14 12517 3

Учени от БАН в партньорство със свои колеги от СУ „Св. Климент Охридски“ създадоха батерия от ново поколение, която ще предизвика революция в съхраняването на енергия, се казва в прессъобщение на БАН.

Става дума за оригинална българска разработка на безопасна, евтина и безвредна за околната среда презаредима батерия на основата на натрий. Тя може да се комбинира с литиево-йонните батерии или дори да ги замени изцяло в редица приложения. Голямото постижение на нашите учени е разработката на нов тип електроди от достъпни материали като сулфатните соли, които са широко разпространени и могат да бъдат намерени дори на Марс.

Водеща организация в проекта е Институтът по обща и неорганична химия (ИОНХ-БАН) при БАН. Партньори са Институтът по електрохимия и енергийни системи (ИЕЕС-БАН) на БАН и Факултетът по химия и фармация на СУ „Св. Климент Охридски“ (ФХФ-СУ).

В батерията на бъдещето литиевите йони са заменени с по-евтините, по-безопасни, по-екологични и лесно достъпни в природата натриеви йони, като механизмът на действие е запазен. Като първа стъпка изследователите от ИОНХ-БАН са създали нови електродни материали, подходящи за обратимо включване на натриевите йони, без да се наруши тяхната структура. От тези материали е конструирана моделна натриево-йонна клетка, която е подложена на електрохимични тестове в ИЕЕС-БАН. В същото време учените от ФХФ-СУ са моделирали на атомно ниво процесите в електролитния разтвор на батерията, за да ги изучат и управляват целенасочено в бъдеще.

Едно от основните предимства на новата натриево-йонна батерия е акумулирането на енергия от възобновяеми източници. Това е особено важно на фона на постоянно растящия дял на възобновяемите източници в производството и потреблението на енергия в икономиката и бита по целия свят.

Използването на натриевите йони за съхраняване на енергия ще намери ценно приложение и в електромобилите, където максималният пробег, цената и времето за зареждане са от първостепенно значение. Специално за автомобилната индустрия се разработва хибриден вариант - литиево-натриева батерия, която съчетава високата мощност на литиево-йонната с ниската цена на натриево-йонната.

„Това е пилотен проект с многообещаващи първоначални резултати, но постигането на крайната цел изисква още проучвания, изпитания и средства“, обясни проф. Радостина Стоянова от ИОНХ-БАН.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

4015

3

Georgo

15.12 2019 в 00:31

И 12 годишно дете може да гоогълне всичко което напишете тук и види дали е истина или не. Технологията се копира от някой от българи, нищо повече

4015

2

Georgo

15.12 2019 в 00:29

Технологията вече от година комерсялно се произвежда в Австралия, защо лъжете хората? Плюс това сайта е написан супер некадърно, отне ми 10 минути да се регистрирам и да коментирам този пост. Трябва да може всеки да се регистрира с фейсбук или гугъл акаунти, както на всякъде другъде. Сигурен съм че поне 90% от юзърите ви имат поне един от двата и отнема 3 секунди да се регистрира и коментира.

15914

1

поп Дръвчо

28.03 2019 в 20:51

Дано, дано...

В статията се смесват понятия от фундаменталната наука, прототипните разработки и инженерните приложения. В нормалния свят тия три неща стават в различни видове лаборатории и малко не става ясно на кой етап сме.

Иначе за натриево-йонни и калиево-йонни батерийки всички си мечтаем. Засега и двата метала не се дават - йоните са големи и хем трудно влизат в чуждия кристал, хем го разбутват и електродът се руши механично.