Агресия и любов

Наука ОFFNews Последна промяна на 02 февруари 2015 в 10:28 30382 0

Кредит Tambako The Jaguar/Flickr

Има много видове животни на нашата планета, които по време на чифтосване си причиняват болка и дори смърт.

Известни са примерите с богомолките, някои видове паяци и др., при които мъжкият често става жертва на своята любов.

Врагът в моето легло - тасманийският торбест дявол

Тасманийските дяволи (Sarcophilus satanicus) използват болката като "любовна игра" - самката се преструва на жертва, а мъжкият почти никога не й причинява сериозни травми. При товa, самката не иска да се чифтосва, докато мъжкият не докаже, че си заслужава. И той го прави по необичаен начин: нахвърля върху женската, дращи я, хапе, удря и дори нокаутира.

Той примамва своята избраница в някоя дупка, като в началото всичко е нормално, но по-късно женската се превръща в затворница, мъжкият не я изпуска нито за миг, отнася се с нея с подчертана агресия и буквално я изнасилва.

Ако поведението на самеца не удовлетворява "дяволицата", ролите се разменят и тогава тя пребива мъжкия.

Това продължава няколко дни, докато трае размножителния период.

Патицата - рекордьор

Известно е, че птиците лесно изпадат в пристъпи на агресия, една към друга, към други птици, към плячката си и към хората. Определена част от тях имат откровено агресивно чифтосване, често без съгласието на женската. Разгонените мъжките патици се събират на малки групи във водата и плуват около избраницата като се държат като банда изнасилвачи. Те често така се нахвърлят, че потъват дружно под водата. Мъжките на някои видове патици (напр. Oxyura vittata) крият грозно оръжие - най-огромния, трънлив пенис с размери по-големи от кое да е гръбначно на планетата - един истински фройдистки кошмар. При среден размер на птицата около 20 см, а дължината на пениса й достига 42.5 cм.

Установено е, че съответните женски патици имат сложни полови органи, осеяни с торбички и спирали, което според изследователите е част от войната между половете за контролиране на чифтосването.

"Ако женските се борят да предотвратят постоянните нежелани копулации, слепите торбичките им помагат да предотвратят това - пенисът на агресивния мъжки не е в състояние да ги заобиколи," каза Патриша Бренън (Patricia Brennan), поведенчески еколог от Университета Йейл и Университета на Шефийлд във Великобритания пред LiveScience.

"Въпреки факта, че повечето водоплаващи видове са моногамни двойки, самките често са принудени да копулират от други самци - птичият еквивалент на изнасилване е често срещано при много водоплаващи птици," каза Ричард Прюм (Richard Prum), орнитолог от Йейл.

Честотата на "изнасилване" е тясно свързана с развитието на пениса. "По-големият пенис е изгоден в случаите, когато има повече разврат, докато по-моногамните видове имат значително по-малък фалос." - каза Бренън

Тези невероятни открития "помагат да се разсее представата, че женските са просто пасивни участници на битката между половете", каза еволюционният биолог Робърт Монтгомъри от Кралския университет в Кингстън, Канада.

Акулите

За разлика от повечето риби и водни организми като цяло, акулите използват вътрешно оплождане. С други думи - те се чифтосват подобно на по-висшите гръбначни, бозайниците. Мъжките има специални полови органи, наречени птеригоподи, променени в хода на еволюцията краища на тазовите перки.

Кожата на акулите на самки е много по-дебела от тази на самците, защото в момента на оплождането, самецът жестоко хапе женската. Този факт се потвърждава и от Дейвид Шифман (David Shiffman), изследовател от Университета на Маями.

И както се вижда от видеото, може да звучи емоционално, но изглежда, че мъжката акула преодолява очевидната съпротива на женската, буквално изнасилвайки я.

Любовните стрели на градинския охлюв

При градинския охлюв (Helix pomatia), които е хермафродит и има и женски и мъжки репродуктивни органи, любовните игри също са съпроводени с нараняване. Всеки охлюв има нещо като мехче, в което се съхраняват т. нар. любовни срелички. Те са съставени от арагонит (вид варовик с метални примеси). По време на любовната игра охлювите изхвърлят с голяма сила такава стреличка, която се забива в тялото на партньора. Това обаче изглежда ги възбужда и стимулира да си обменят полови клетки.

Снимка: Ronald Chase

Банановите голи охлюви - опасна любовна игра

Така наречените бананови голи охлюви (Ariolimax californiens, A. columbianus, A. dolichophallus) са обикновено интензивно жълто (понякога кафяво, зелено или бяло) оцветени и наподобяват банан, откъдето идва и популярното им име. Срещат се в Северна Америка и достигат доста големи размери, като Ariolimax califomicus със своите 25 см дължина е един от най- големите сухоземни голи охлюви в света (след европейския Limax cinereoniger - до 30 см). Банановите охлюви също са хермафродити и при среща на два индивида си обменят сперма чрез своите необикновено големи пениси. Понякога след тази среща единият или и двата бананови охлюва взаимно си изгризват пенисите. Това явление се нарича апофалацио и обикновено е продиктувано от затрудненото, поради доста големите размери на пениса, разделяне на двата охлюва. Случва се и единият охлюв сам да си ампутира по този начин пениса. Апофалацио се наблюдава и при срещащия се в България и достигащ 20 см дължина гол охлюв Limax maximus.

Снимка: Inga Spence/Visuals Unlimited, Inc

Дуелът на морските плоски червеи

Изключително красивите, обагрени в сивозелено до черно и с оранжеви кантове от страни на телата Pseudobiceros i hancockanus - морски плоски червеи, достигащи 10 - 12 см дължина (тип Platyhelminthes, клас Turbellaria, разред Polycladida), си организират своеобразна фехтовка.Това същество е хермафродит и притежава и мъжка и женска полова система, като към мъжката спадат и двата подобни на кинжали пениса. Когато два червея се срещнат, започват да се дуелират с пенисите си, като всеки се стреми да ги забие в тялото на противника - залогът е голям, този който победи ще е бащата, а победеният ще е майката. След като единият червей успее да пробие тялото на противника, той инжектира сперма, която опложда яйцата в тялото на победения. Да бъдеш победен при тези същества е сериозно предизвикателство, защото това изисква доста енергия за да се осигури необходимия ресурс за развиващите се оплодени яйца.

Pseudobiceros flowersi Снимка: ilan lubitz

Дребничкият гол морски охлюв (до 26 мм) Elysia maoria също вкарва в тялото на партньора си полови клетки, пробивайки го чрез травматично инсеминиране (Traumatic insemination), но как точно прави това още не е известно.

В хода на еволюцията у животните са се появили разлики между самеца и самката, т.н. полов диморфизъм. Като допълнение към принципа на "оцелява по-силния" съществува и сексуален подбор - отстраняване на по-малко приспособените индивиди от размножаване. В природата се срещат невъобразими начини за чифтосване и никой не може да знае как ще свърши един полов акт.

Фаталната любов на паяка

За мъжкия на паяка Argiope lobata, копулацията се оказва фатална. Той умира по време на акта от шок без никакво вмешателство от страна на женската. Това обаче, макар и твърде странно явление, е стратегия на мъжкия, която цели единствено и само той да оплоди женската. След смъртта му копулационният му орган запушва влагалището на женската - той вече я е запазил само за себе си. Подобно е положението и при близкия вид Argiope aurantia. При друг паяк - Micrommata virescens мъжкият, за да се спаси от женската след копулацията, скача върху гърба и и започва да я захапва за коремчето, докато тя се принуди да търси спасение чрез бягство.

Самката на паяка (Oxyopes salticus) изяжда своя партньор веднага след копулацията. Ако, етествено, го догони. Снимка: Gerald Yuvallos

Да загубиш главата си от любов

Женските богомолки са свирепи животни, те ядат всичко, което могат да погълнат: насекоми, влечуги, птици, а понякога и мишки.

Джералд Даръл описва ужасната битка между гекона Джеронимо и женската богомолка Сисъли, която, приключва в полза на гекона: "От рамото му бе откъснато голямо парче кожа, а на негово място имаше обелено розово петно; гърбът му бе изпъстрен с капчици кръв там, където се бяха забивали крачката на богомолката, а сълзящото чуканче от опашката му оставяше червена следа по чаршафа. Гущерът беше съсипан, отпуснат и изтощен, но постигнал победа".

Чифтосването с подобно чудовище не е лесно, освен това, в размножителния период женската е особено агресивна. Все пак, трябва да се прави секс и смелите самци го правят: те се промъкват към женската отзад като замират всеки път, когато тя се обръща глава към тях. В противен случай ще бъдат изядени. След като се приближи плътно, самецът бързо вкарва органа си за съвокупляване в съответната копулационна торбичка на женската, а след това трябва светкавично да изчезне. В противен случай - ще бъде изяден. Широко разпространено е мнението, че ще бъде така или иначе изяден, защото женската богомолка по време на половия акт откъсва главата на самеца, в противен случай актът няма да има ефект.

Това не е съвсем вярно. Всъщност, експериментално е потвърдено, че при премахването на ганглия на главата, у самеца се засилват нервните импулси, които отиват към органите за съвокупляване. Благодарение на това, безмозъчният самец копулира по-активно. Но подобни импулси има и у самците с глава, само че просто работят малко по-лошо. Следователно стремежът е да има възможност и да извърши полов акт, но и да запази главата си. Изяждат го само, ако се разсее и само за целите на продължаването на рода: за самката са необходими хранителни вещества.

Има връзка между чифтосването и агресията

Учени, изследвайки самци на мишки доказват, че подбудите за чифтосване или агресия се контролират от един и същ набор от нервни клетки в мозъка - това може да е вярно и за хората, съобщиха изследователи в статия, публикувана в списание Nature.

Тази връзка позволява на мишките да съчетават защитата на личната територия и възпроизвеждането. При хора, за същото отклонение отговарящата за тези функции област на мозъка, вентромедиалният хипоталамус, вероятно е причината за сексуалното насилие.

Експериментите показват, че изкуственото активиране на тази мозъчна област при мъжките мишки ги кара да атакуват неподвижни обекти и даже самките, за които, бидейки в нормално състояние, трябва да се грижат. Ако вентромедиалният хипоталамус е "отключен", самците са безразлични към други самци, които навлизат на тяхна територия.

(Не)обикновените животни, д-р Чавдар Черников