Любов срещу подарък

Наука ОFFNews Последна промяна на 11 февруари 2015 в 10:11 23752 0

Кредит wikipedia

Пеперудата (Zygaena filipendulae)

Факторите, влияещи върху репродуктивният успех на самците и самките са различни, което води до възникване на конфликт на интереси между половете.

Самците са склонни да се чифтосват с максимален брой самки, инвестирайки възможно най-малко ресурси във всяка връзка, докато за самките е изгодно да изберат най-добрия партньор и да получат от него повече ресурси за себе си и потомството си.

Този конфликт често води до развитието на странни адаптации, с които самците и самките манипулират своите партньори, за да се увеличи собствения им репродуктивен успех.

Някои видове животни за да смекчат агресивността на партньора или за да му привлекат вниманието поднасят "сватбени подаръци". Мъжките на някои насекоми и паяци по време на ухажването дават на самките обикновено прясно уловена плячка, която женската яде по време на съвкуплението. Но някои видове самци са се научили да мамят, предлагайки негодни за консумация, а дори и обидни "подаръци" - например, собствената си екскременти, красиво опаковани в паяжина.

Такива подаръци понякога са символични (token gifts), още повече, че вместо храна може да се поднесе и нещо симпатично като цвете или семенце. Но явно между самците и самките тече едно безкрайно надлъгване: първите се развиват все по-сложни начини за измама (което им позволява да спестят време и сили), а вторите - все по-ефективни методи за разобличение на измамниците. Когато в това състезание самците временно се откъснат напред, в популацията се разпространяват евтини символични подаръци, а когато самките печелят отново на мода идват скъпите вкусни предложения.

Измамникът паяк Пизаура

Паякът пизаура (Pisaura mirabilis) носи на женската с хелицерите си щателно опакована с паяжина муха и докато женската изсмуква мухата, той се съешава с нея.

Мария Албо (Maria J. Albo) и колегите й от Университета  Орхус (Дания) изследвали брачното поведение на тези паяци и да разберат как измамата влияе на репродуктивния успех на самците и самките от този вид.

Мъжките P. Mirabilis понякога могат да се чифтосват с женска и дори без дар, но с подарък за шансовете им се увеличават. Обикновено самците дават нещо ценно, но понякога лъжат. От 16 опаковани в паяжина подаръци, които Мария Албо е изследвала в естествени условия, 10 са съдържали прясно уловена плячка, а останалите 6 са били празни кожи на насекоми, вероятно предварително изсмукани от кавалера.

Подобно на много мъже, самците P. Mirabilis изглежда вярват, че най-важното нещо е хубавата опаковка. Тя изпълнява най-малко три полезни функции при самците:

• Първо, самата опаковка привлича самките. Оказва се, че женските реагират по-благосклонно на подаръци, увити с дебел слой от ярка бяла паяжина, в сравнение с предложения опаковани по-скромно.
  • На второ място, опаковката не позволява на женската веднага да разбере какво има вътре и по този начин се улеснява измамата.
  • Трето, подарък увит в паяжина по-лесно се задържа от самците с техните хелицери. Това е важно за тях, защото често тахната любима се стреми предсрочно да прекрати съвкуплението и да избяга заедно с подаръка преди самците ще имат време да влеят всичките си сперматозоиди.

Самците P. Mirabilis, както повечето паяци, са по-малки и по-слаби от самката и не могат да я задържат със сила, така че те прибягват до хитрости. Когато женската прекъсне копулацията и се опита да избяга, самецът разтваря краката си настрани и се преструва на умрял, здраво забил хелицерите си в подаръка. Женската не може да се отърси от "мъртвото" си гадже, увиснало на подаръка и затова го влачи със себе си. Веднага щом спре, за да похапне от подаръка, мъжкият "оживява" и се подновява копулацията.

Мъжкият Pisaura mirabilis носи опакован покарък. Снимка: Ferran Turmo Gort

Изследването е установило, че самците без подаръци имат половин шанс. Но самките, получили неядливи подаръци, по-бързо спират копулацията, което намалява репродуктивния успех на мъжете-измамници: те успяват да предадат на партньорката си по-малко сперматозоиди, отколкото техните конкуренти, които са изразходили повече време и усилия за да поднесат ядлив дар. Очевидно, това обяснява факта защо по-голямата част от самците P. Mirabilis все още предпочитат да дават хубави подаръци на самките.

Стана ясно защо естественият подбор подкрепя при самците P. Mirabilis "междинно ниво на честност". От една страна, невъзможността на женската да оцени качеството на увития подарък, без да го опита в комбинация с висока ефективност на самото наличие на подарък, подтиква мъжкия да излъже. От друга страна, самците, които злоупотребяват с фалшиви подаръци, губят от по-честните конкуренти в битката за възпроизвеждане, защото самките умеят твърде бързо да бягат.

И мухите носят подаръци. И мамят

При хищните кръжещи мухи (Empididae) понякога по време на ухажването се случва гладната самка да изяде самеца. При някои видове като Empis borealis и Empis tesselata самците се застраховат против това като улавят плячка, която подаряват на женската, но това не винаги им помага - те биват често изяждани като второ ястие. При Empis poplita и Hilaria quadrivittata самците обвиват плячката с влакна, които отделят с предните си крака. Така самката се занимава по-дълго с подаръка.

При Hilaria sartor вече може да се говори за своеобразен "свръх символ" на подарък, мъжкият изтъкава от влакна голям яйцевиден балон, нещо като примамка и го предава на женската по време на ухажването.

Копулиране на мухата Rhamphomyia sulcata: 1) с ценен подарък (вляво) и 2) със "символичен" (вдясно). Експериментите показват, че този вид мухи малък, ядлив подарък обезпечава на самците същия мъжката репродуктивен успех, както и голям негоден за консумация (напр. бучка пух от семена на растения). Този факт насърчава самците да лъжат.

Подаръкът като тест за годност

Самците на плодовите мушици Drosophila subobscura просто повръщат течност с хранителни вещества като подарък за евентуалната любовница.

Според шотландския учен Майкъл Ричи (Michael Ritchie), който изследва това поведение, подобна измама с евтиния подарък от повърната течност може да изиграе лоша шега на самеца. Самката може да прецени по предложената "проба" какво е физическото състояние на мъжкия.

Храната на любовта

Мъжките на много видове насекоми произвеждат т.нар сперматофори, гелообразни капсули, които съдържат сперматозоиди и еякулат, обвити във външно, защитно покритие, наречено сперматофилакс

Скакалецът Poecilimon veluchianus minor със сперматофори. Снимка:  Jay McCartney

Мъжките скакалци прехвърлят всичките си сперматозоиди в капсула, от която се подхранва женската след като мъжкият е напуснал. Но самките скакалци може, ако искат да се отърват от сперматозоидите на нежелани мъже като просто ги махнат, но обикновено изяждат капсулата сперматозоиди преди спермата да се е прехвърлила изцяло. Самците не желаят естествено, това да се случи и се опитват да ги спрат. И тъй като това става извън тялото на женската, може да се наблюдава какво се случва.

Самка на скакалците Poecilimon thessalicus, която се храни с огромен сватбен подарък. Снимка: Gerlind Lehmann

Екип на зоолози от Университета на Меси (Massey University), Нова Зеландия, начело с Джей Маккартни (Jay McCartney) са наблюдавали, че понякога самките при някои видове скакалци от рода Poecilimon, проявяват нетипично поведение: когато самците пеят призивните си песни, самките сами лично тръгват да търсят партньори, с които да продължат рода.

Оказало се, че самците - скакалци съблазняват самките, предлагайки им лакомство - сперматофори с висока хранителна стойност. Учените изследвали сперматофорите на 32 вида скакалци, техните размери и хранителни качества. Някои скакалци произвеждат толкова големи сперматофори, че самките предпочитат, въпреки опасността от хищници, сами да потърсят самците.

За самците създаването на сватбен подарък струва скъпо, той може да е с тегло до 40% от телесната маса на мъжкия.

"Самците, които произвеждат малки сперматофори може да се чифтосат два пъти на нощ, но самците, които произвеждат големи сперматофори могат да се чифтосат само веднъж или два пъти в живота си", каза Маккартни. "Възрастните живеят около три седмици, така че това са доста значителни инвестиции".

Сперматофорите се правят от самците специално за женска консумация при много видове скакалци, но качеството на тези подаръци варира в широки граници.

В хода на еволюцията, самците са разработили някои трикове: сватбеният подарък може да е с ниска хранителна стойност - нещо като дъвка и освен хранителни вещества, да има такива, които увеличават репродуктивността на самките и намаляване на желанието й да се чифтосва с повече партньори.

Подаръците на светулките - въпрос на оцеляване

Сперматофорите са особено важни за светулки, тъй като за самките те са единственият източник на хранителни вещества. Самките разчитат само на самците за изхранване на себе си и яйцата. Така че, както при скакалците, и в този случая по-скоро самките търсят мъжките през размножителния период, а не обратното.

Красивите сперматофори на светулките. Снимка: Lewis et al./Current Biology

"Самките са принудени да разчитат на подаръците на самците за да изхранят яйцата си в края на своя живот", заяви Сара Люис (Sara Lewis), съавтор на статията Nuptial gifts в Current Biology. "Те много отчаяно ще търсят самци. В края на сезона, ще видите самец да лети над полето, а в същото време самките, които обикновено са неотзивчиви, сега цялото поле ще свети - те са там долу в тревата и търсят самци".

Подарък отрова

Пеперудата (Zygaena filipendulae), която у нас наричат Циганка или Зигена е с пъстри крила - черни, с метален зелено-син оттенък и с 6 големи ярко червени точки. Заради вида си, тя лесно се забелязва и щеше да е много уязвима. Тази пеперуда обаче, се защитава от хищници като отделя цианид, когато е наранена. Това е ефективна, но скъпа отбраната. Цианидът изисква интензивни хранителни и енергийни разходи и не е лесен за синтезиране.

По време на чифтосване, самците превръщат някои от своите цианогенни съединения в феромони и ги освобождават. Жените могат да определят колко феромони произвежда самеца и колкото е по-голямо количеството им, толкова е по-вероятно самката да го приеме. Тя по-късно ще прехвърли на ларви си отровното наследство.

Zygaena filipendulae Снимка: visoflora.com

Мика Загробелни (Mika Zagrobelny) и колегите му от Университета в Копенхаген са изследвали нивата на цианид в девствени пеперуди и току-що извършили чифтосване. Те са установили, че девствените самки и самци имат приблизително едни и същи нива на цианогенни съединения. За разлика от тях, след чифтосване, самките имат по-високи нива, а самците - по-ниски нива. Това показва, че по време на чифтосване, самците прехвърлят някои от тези химикали на самката.

Подарък, инвестиция за бъдещото поколение

Ако подаръчетата при паяците са по-скоро защита за не бъдат изядени или подкуп за съвокупляване, при други организми тези сватбени подаръци са грижа не толкова за майката, а за бъдещото общо поколение

Речната рибарка

Символните подаръци са възникнали в процеса на еволюция и при по-висши животни. Даването на подарък е обикновена церемония в ухажването при много птици. Мъжкият на речната рибарка (Sterna hirundo) донася на женската уловена риба. Тук подаряването на храната не означава защита, а е проява, пренесена от грижите за потомството.

Мъжките сойки разбират от подаръци

Самците на обикновените сойки, представители на семейство вранови (сем. Corvidae), поднасят нещо вкусно като подарък на своите самки. Оказа се, че самците предусещат какво точно ще се хареса на самките и няма недоволни.

Психолозите Никола Клейтън (Nicola Clayton) и Лерка Остоич (Ljerka Ostojić) от Университета Кембридж публикуват в Proceedings of the National Academy of Sciences, PNAS изследване (Evidence suggesting that desire-state attribution may govern food sharing in Eurasian jays) на навика на сойките да дават подаръци. От тестовете се оказало, че мъжките се интересуват и успяват да разберат какъв точно подарък искат приятелките им. Тази способност е част от това, което учените наричат теория на ума и се предполагаше досега, че е присъща само на хората и висшите примати.

Снимка: Лерка Остоич

Учените са позволили на мъжките сойки да гледат своите връстнички, отделени от тях с мрежа, ядат до насита или ларви на молец, или ларви на брашнени червеи. Самците имали възможност да им предложат или едното, или другото на приятелките си зад мрежата като подарък.

И сойките, както и хората, обичат разнообразието и самците "знаели" това - те безпогрешно избирали, ако приятелките им ядат един вид храна, да й поднесат другия. Въз основа на наблюдението си, те преценили какво биха предпочели техните приятелки. Когато храната им била скрита от погледа, самците не успявали да дадат желания подарък.

Kръглоочките индийски пойни птички

Подобни примери има и при много други птици-тукани, кукувици и др. Често пъти партньорите само докосват човките си-мъжкият храни женската символично. В такъв случай се говори за ритуализация на акта на хранене. При кръглоочките (Zosterops) - индийски пойни врабчови птички този акт се е превърнал в своеобразна целувка с връхчетата на езичетата.

Ако нищо не донесе - нищо няма и да получи

Самките на хищните птици, когато си намерят партньор, престават да ловуват. Ако самецът донесе плячка, самката копулира с него. Колкото повече донесе, толкова повече увеличава шансовете си за успех, ако нищо не донесе - нищо няма и да получи.

Нашите братовчеди залагат на дълготрайните връзки

След толкова много примери е изненадващо, че подобно поведение е рядкост сред бозайниците и дори сред приматите. Подаряването на подаръци си остава изключителен монопол на човека. Според Сара Люис, липсата на сведения за даване на сватбени подаръци при бозайниците не означава непременно, че такова поведение липсва. "То със сигурност е възможно, но ние просто не сме се вглеждали толкова силно" - казва тя за wired.com.

Професор Джил Прутц (Jill Pruetz), антрополог от Университета на Айова, в последните години проучва шимпанзетата в саваната на Сенегал. Екипът й е описал самци, споделящи диви растения и месо със самки, с които не роднини. Обменът обаче не води до задължително незабавно чифтосване.

По същия начин, в своето изследване, публикувано през 2010 г., д-р Иън Гилби от Университета Дюк, САЩ, открива същата липса на "отговор" от самките на тази мъжка щедрост при източноафриканските шимпанзета.

Изследване на Кристина Гомес (Cristina Gomes) и Кристофър Бош (Christophe Boesch) показва, че мъжките шимпанзета може умишлено да удължават играта.  Учените внимателно са наблюдавали поведението им в резервата Tai Forest в Кот д'Ивоар. Те установили, че самците, които споделят месо със самките в продължение на дълъг период от време увеличават шансовете си за чифтосване с нея.

Дали самките помнят щедрите ухажори или споделянето на храна създава особено силна дълготрайна връзка, засега не е ясно.

Еволюционната сметка - разходи и приходи

Сватбените подаръци обикновено представляват храна под една или друга форма (например сперматофори). Самките, които получават подаръци, създават повече и по-здраво потомство от тези самки, които не са получили сватбен подарък. Тук интересът е общ.

Но логиката на половият отбор предизвиква състезанието, при което мъжкият се стреми с по-малко разходи да оплоди възможно най-много женски, докато женските имат интерес да бъдат оплодени от най-"хубавия" според самката екземпляр и да получи най-много ресурси от него.

Самците, които дават подаръци имат неизменно по-голям шанс за чифтосване и дълги копулациии отколкото тези, които не дават. Констатациите на изследователите показват, че сватбените подаръци позволяват на самците да контролират продължителността на съвкупление, ускоряват снасянето на яйцата, осигуряват тяхното бащинство и минимизират възможните загуби от "изневери".

Обикновено самките контролират продължителността и обема на трансфера на спермата по време на процеса на чифтосване, но подаръците, поднесени от мъжките временно пречат на тези способности на самката да управлява процеса.

При други животни като паяци и скакалци, сватбеният подарък е още по-необходим, за да се избегне изяждане от женската.

Но хващането на храна или производството на сперматофори изискват разходи на време и ресурси на собствения организъм и затова се появяват фалшивите и неадекватни подаръци, които заблуждават и отклоняват вниманието на самката и не костват много усилия на самците.

Надлъгването продължава.

(Не)обикновените животни, д-р Чавдар Черников

Worthless donations: male deception and female counter play in a nuptial gift-giving spider,  Maria J Albo, Gudrun Winther, Cristina Tuni, Søren Toft and Trine Bilde.

An Invasion of Cheats: The Evolution of Worthless Nuptial Gifts, Natasha R. LeBas, Leon R. Hockham. (PDF, 114 Кб) // Current Biology. 2005. V. 15. P. 64–67

Elements of Behavior

Love gifts in the animal kingdom

Handcuffs, traps and spikes shed light on sex lives of insects, JAMES DJ GILBERT, University of Sussex .

Histórias Naturais