Мамо, защо са ти толкова големи гърдите?

НаукаOFFNews Последна промяна на 26 ноември 2018 в 00:14 9751 0

Кредит popsugar.com.au

Повече от 5 000 вида бозайници обитават тази планета, но Homo sapiens е единствения вид, който има гърди преди първата бременност и те постоянно се уголемяват.

За мъжката половина на човечеството тази човешка аномалия е „секси”, но все пак:

Защо човешките гърди са толкова големи?

Дали те са някакво еволюционно предимство за човешкия вид или пък са еволюционна грешка, която създава неприятности? Една статия, публикувана наскоро в Business Insider, се опитва да отговори на тези въпроси.

Всички останали бозайници развиват временни гърди по време на овулация или кърмене. По принцип целта им е да произвеждат мляко. Когато млякото изчезне, изчезват и гърдите. Но с жените не е така, техните гърди се образуват по време на пубертета, а не когато забременеят. Така че в някакъв момент в нашата еволюция нещо се е променило.

Мамо, защо са ти толкова големи гърдите?

Доказателствата показват, че гърдите действат като сигнал за мъжете, но липсват критични данни, необходими за потвърждаване на това. През 1987 г. биологът Тим ​​Каро (Tim Caro) изследва седем съществуващи, но непотвърдени хипотези по този въпрос.

Събраните факти водят до редица хипотези за еволюционната и адаптивна значимост на човешките гърди, които попадат в две групи.

Хипотезите, които обясняват различния размер на гърдите, са :

1. Големите гърди показват лактационен потенциал;
2. По размера им може да се съди пренатално за способността на майките да инвестират в потомството;
3. също и за плодовитостта на майката и
4. за дълголетието ѝ.

Хипотезите, които се отнасят до присъствието на гърди при хората, са:

5. Те действат освобождаващо на мъжкото сексуално поведение;
6. Постоянните гърди дават възможност на жените да скрият репродуктивното си състояние;
7. Големите гърди позволяват на новородените да се кърмят от скута на майката, което ѝ дава по-голямо удобство. Но това не обяснява защо гърдите остават и след края на етапа на кърменето.

Но макар да имат своето основание, изброените хипотези не обясняват напълно тази уникалност на човешкия вид.

Снимка: Pixabay

Може би най-популярната идея е предложена за пръв път от Чарлс Дарвин и по-късно изследвана от зоолога Дезмънд Морис (Desmond Morris) в неговата книга от 1967 г. "Голата маймуна" (The Naked Ape). В нея Морис предполага, че гърдите са се развили като сексуален символ, за да заменят изпъкналите задни части на женските примати по време на овулацията. Когато нашите прадеди започват да ходят изправени, половите органи се скриват и вече не са толкова видими. Така мъжете остават без лесен и очевиден начин да разберат кога жената е сексуално зряла и в резултат на това може да са се появили гърдите. Тази теория може да обясни поне защо женските гърди се подуват по време на пубертета, но все пак не може да обясни защо остават след менопаузата.

Нека да разгледаме по-отблизо човешките гърди. Голямата разлика е, че те съдържат повече мазнини, отколкото при други женски бозайници. Мазнините запълват гръдната тъкан, като я оформят. Също като млякото, но постоянно.

Хубаво е, ама не съвсем

Човешките гърди могат да станат толкова големи, че могат да причинят болки в гърба и гръдния кош. Ето защо много жени се подлагат на оперативна намеса за намаляване на гърдите. Повече от 61 000 са го направили през 2016 г. само в САЩ.

Големите гърди не са предимство в спорта. Тенисистката Симона Халеп през 2007 г., когато е само на 17 години, тя прави най-важното решение на кариерата си - операция за намаляване на гърдите, като променя размера им от 34DD на 34C

Но гърдите са не само неудобни за някои. Те също така могат да бъдат смъртоносни. Ракът на гърдата е водеща причина за смъртните случаи, свързани с рака при жените по света. Той засяга приблизително 1,5 милиона жени всяка година и убива 570 000 от тях през 2015 г.

Но, доколкото учените могат да кажат, ракът на гърдата не е разпространен сред другите примати. Това може да се дължи на факта, че рискът от рак се увеличава с възрастта, а другите примати не живеят достатъчно дълго, за да развият рак на гърдата. А може би това има нещо общо с постоянната гръдна тъкан.

Ракът се среща по-често при бързо деляща се тъкан. Всеки път, когато клетките се раждат и умират, има възможност в рамките на клетъчния цикъл да направят грешки при поправянето на ДНК. И по същество една клетка с грешки може да се превърне в ракова клетка. Тъканта на гърдите се дели с бързи темпове, така че има по-голяма възможност да се случат грешки. Това може да обясни защо премахването на двете гърди намалява риска от рак на гърдата при жените с най-малко 95%.

Разбира се, гърдите са утвърдили своето място в човешката култура и общество. Те карат жените да се чувстват търсени, освободени или владеещи мислите на мъжете. Така или иначе, за добро или лошо, имаме си ги.

Снимка: Brighton Plastic Surgery