Палеонтолог: Драконите от Игра на тронове скоро ще умрат от старост

НаукаOFFNews Последна промяна на 19 юли 2017 в 15:10 14119 0

Дейенерис Таргариен и един от драконите Trend Junky/Flickr

Когато героинята от популярния телевизионен сериал "Игра на тронове" Денерис Таргариен придоби три дракона, съотношението на силите между претендентите за Железния трон започна да се променя. Благодарение на огнедишащите същества Денерис се превърна в най-могъщия участник в политическите игри. Как изригват огън, как летят и се размножават драконите от света на "Игра на тронове", отговаря Дмитри Рякин, редактор на сайта за новини за палеонтологията PaleoNews.

Внимание! Текстът съдържа много спойлери. И дракони.

Зимата идва.  Ще оцелеят ли драконите?

"За топлолюбиви животни намаляването на температурата на околната среда обикновено завършва фатално - разказва Дмитрий Рякин. - Палеонтолозите отбелязват, че епохите на масовите измирания обикновено се придружават от застудяване. И най-трудно за живота на планетата е било по времето когато Земята е била "снежна топка", когато са замръзнали почти всички океани ... Така че, най-вероятно, след продължителен престой в студен климат драконите няма да са чак толкова страшни противници".

Драконите в сериала нямат топлоизолиращи покрития, те са по-приспособени да живеят на юг. Според Дмитри Рякин това е съвсем оправдана адаптация - полетът с активно махане на крила показва, че обмяната на веществата трябва да е близка до тази на птиците. Ако те не се охлаждат в своевременно, такива големи животни неизбежно ще прегряват.

"Възможно е, между другото, знаменитото огнено дихание на драконите първоначално да е било само един страничен ефект на работата на някои системи за принудително охлаждане на организма и представлява нещо като охладителната система на нашите хладилници и климатици" - предполага Рякин. Ако това наистина е метод за охлаждане, драконите са обречени: те няма да могат дълват огън, за да не замръзнат до смърт.

Освен това, за да могат масивните летящи гущери да поддържат топлината си, им е нужна енергия, а това значи и храна. На Север ще е трудно да се намерят високо калорични храни, при това - в големи количества, особено ако противниците на Денерис успеят да прекъсне доставките. А ако добавите към всичко това армия от бели продници (които също може да имат ледени дракони), шансовете да спечели Денерис изглеждат незначителни.

Белите бродници HBO UK/YouTube

Въпреки това, драконите имат всички шансове да останат живи, дори да бъдат опасни в суровата зима, ако природата на тяхното "огнедишане" е химическа и нямат проблеми с изхранването.

"Има доста правдоподобна химическа хипотеза, че драконите бълват не пламък, а впръскат във въздуха горящ секрет от специални жлези - разказва Рякин. - Знаем, че при някои заболявания като диабет или бъбречна недостатъчност, в издишания въздух се съдържа много ацетон. Възможно е драконите просто са се научили как да синтезират ацетон или например, алкохоли или етери ... Тогава никакъв студ няма да попречи на дракона да диша огън, докато е жив".

Огнедишащ правнук на архозавъра

"Драконите в "Игра на тронове" са ендемичен вид, които нямат пряк аналог във фауната на земята, - отбелязва Дмитри Рякин. - Най-вероятно те представляват сестринска по отношение на птиците група, чиято еволюция също започва от влечугите, а след това тръгва по свой собствен път".

Драконите имат важни характеристики, които помагат да се установи тяхното предполагаемо място в животинския свят и еволюционното родословие. На първо място, те имат огромна дълга опашка, чиято функция е неясна. Такава не може да се появи у вече летящи животни и има вероятност да е наследена от предците им (според Рякин - това са архозаврите -archosaurs). "Защо трябва драконът да мъкне такава тежест със себе си, след като се придвижва главно по въздуха, не е ясно", - обяснява експертът, като припомня, че адаптацията на летящите птици на първо място се свързва със загуба на тегло.

Предполагаем вид на древния архозавъра. Wikimedia Commons

Интересно е мнението на палеонтолога за размножаването на драконите. Това, което се преставя за "яйца" в сериала, е покрито със забележими люспи и е много различно от амниотичните яйца на птици или влечуги, които имат белтък, жълтък и черупка.

Според Рякин това е "някаква версия на живо раждане, при което се появява свито като броненосец бебе, покрито с дебела костелива броня и което продължава да се развива извън тялото на майката".

Яйцата на драконите. The Kings' Keep/Flickr

Друга особеност на тяхното развитие, на която обръща внимание експертът, е бързото развитие на младите животни. Тъй като влечугите растат през целия си живот, възможно е да се изчисли колко години ще живеят.

"По размер и характеристики на структурата на костите възрастта на малките птерозаври днес се оценява само на няколко години, а големите вероятно може да са на десетилетия - обяснява Дмитри Рякин. "Домашните любимци на Денерис - драконите, както видяхме, растат бързо, много по-бързо от кое да е известно ни животно. Обикновено подобна динамика, е присъща на кратко живеещи видове, така че няма да бъде изненада, ако след няколко сезона тройката дракони на Денерис просто умрат от старост, оставяйки след себе си няколко люспести яйца. Във всеки случай от биологична гледна точка такъв сценарий е съвсем логичен".

Кадър от сериала "Игра на тронове". Новоизлюпен дракон седи на рамото на Денерис Таргариен. Cantu/Flickr

Третата интересна особенност на драконите, която ги прави различни от всички известни организми, е разбира се ефективният механизъм на бълване на огън, който според Дмитри Рякин "също говори за напреднали еволюционни адаптации на драконите в сравнение с класическите влечуги и птици". Ето защо, всички аналогии с птерозаври, други влечуги и птици са доста условни.

Защо драконите не летят като птици?

Ако говорим за летене в студени условия, драконите ще имат много по-малко проблеми, отколкото изглежда. "На първо място, тъй като студеният въздух е по-плътен, той осигурява по-добра опора на крилата, - пояснява Дмитри Рякин. - И ако си спомняте, че според една неотдавнашна хипотеза, големите птерозаври (и по този начин, може би, драконите) използват за полет т.нар. екранен или приземен ефект и тогава понижаването на температурата ще им бъде от полза".

Според тази хипотеза, полетът на птерозаврите не е нито планиране (с твърди негъвкави крила като на самолетите), нито полет с активно махане на крила, както е при много от съвременните птици. Това е трети вариант, основаващ се на приземния ефект. В този случай гигантските влечуги се задържат в небето от въздушната възглавница, която се създава между крилото на летящото животното крило и гладката повърхност под него (например, вода). Когато входящият въздушен поток преминава под крилото отдолу е ограничен от повърхността и екраниран от нея, той се движи по-бавно от въздушния поток отгоре. С подходящо компресиране на въздушната възглавница подемната сила може не само да поддържа дракона с мембранни крила, но и да го движи напред.

Тънките мембранни крила на драконите и птерозаврите може да са се развили успоредно по подобен механизъм. В първия етап те може да са се формирали от гънки от двете страни в кожата, които техните предци са използвали отначало за маскировка, а по-късно - за планиране от дърветата. След това костите на китката се превръщат в "крило" - обхванати от тънка и подвижна мембрана, която може да се огъва. В крайна сметка, крилото се увеличава постепенно и поема все повече натоварване, заемайки основна роля в управлението на полета.

"Малките птерозаври, най-вероятно, наистина са можели да махат с крила като съвременните птици и да извършват много прецизни маневри във въздуха. Но големите летящи гущери, достигащи големината на малък самолет, разбира се, нямат особена точност. Тяхната стихия е планиращ полет над открита местност, някъде в близост до брега на морето или над саваната на мезозоя", - разказва Дмитри Рякин.

Кадър от финалния епизод на шестия сезон на сериала. HBO/Global Look Press

И наистина, трудно е да си представим, че такъв голям обект като тялото на дракон, е лесно да се управлява. Но скоростта им трябва да е била висока, за да не падат тежките дракони на земята. Важно е драконите и да не прегряват. Със същите проблеми преди около сто милиона години са били изправени и птерозаврите, а и някои масивни птици. Има и друг начин да се справят с това, според палеонтолозите и орнитолозите - мускулите на тези животни могат да произвеждат повече енергия по анаеробен (безкислороден) начин, което би могло да позволи на птерозаврите и драконите да не ускоряват твърде много своя метаболизъм, превръщайки се в топлокръвни, защото за този метод за получаване на енергия не е задължително стриктно да се поддържа една и съща телесна температура.

HBO/Global Look Press