Тиранозавър рекс е имал малък и хитър прадядо

Недялка Аценова Последна промяна на 22 март 2016 в 12:58 6862 0

Реконструкция на Tumurlengia euotica. Картина на Todd Marshall.

Tyrannosaurus rex е икона – динозавър, познат на почти всеки човек на Земята. Няма нищо по-впечатляващо от 13-метров, 7-тонен суперхищник, чиято захапка прекършва костите на жертвата.

T.rex може да е безспорният крал на динозаврите, но как еволюцията довежда до съществуването на такова невероятно създание, най-големият хищник живял някога на сушата? Един възможен отговор на загадката е Tumurlengia euotica – далечен роднина на T. rex, намерен в Узбекистан. Той е тиранозавър с големина на кон, живял преди 90 милиона години, когато територията на днешната държава е била непроходим лабиринт от гори и реки, обграждащи широко вътрешно море.

Малък и умен

Костите на Tumurlengia са събирани в продължение на десетилетие на полеви разкопки в узбекистанската пустинята Казълкум – един от най-сухите региони на света. Разкопките са водени от Александър Аверянов (Alexander Averianov) и Ханс Дитер-Суус (Hans-Dieter Sues).

Tumurlengia е особено важен, защото е първият познат тиранозавър от средата на креда. По-ранната част от историята е неясна: липсват фосилни данни за период от 20-30 милиона години, през който тиранозаврите стават доминиращи хищници на сушата.

Открити са различни части от скелета на Tumurlengia, включително част от муцуната и челюстите, няколко зъба, различни прешлени от врата, гърба и опашката, фрагменти от предните и задните крайници. Тези кости ни казват, че Tumurlengia е бил около 3-4 метра дълъг и е тежал около 170-270 кг – приблизително колкото голям кон.

Tumurlengia е бил едро създание, но не колкото грамадния T.rex. По това време не е бил на върха на хранителната пирамида. Там са били по-примитивни, но по-силни хищни динозаври, наречени алозаври.

Изследвана е и друга част от скелета на Tumurlengia: черепната кухина и слетите кости на задната част на черепа, обхващащи мозъка, ухото и синусите. Използван е томограф, който прави сечения на сканирания предмет, което пък позволява да се направи възстановка на това как са изглеждали мозъкът и сетивните му органи приживе.

Резултатът от изследването е изненадващ: Tumurlengia е имал същия тип мозък и уши като гигантските тиранозаври като T.rex. Бил е много умен и ушите му са можели да улавят нискочестотни звуци. Преди това тези черти са считани за уникални за големите динозаври – част от еволюционните преимущества на тиранозаврите.

Еволюционна история

Узбекистанският тиранозавър ни помага да разкрием пътя на еволюцията от обикновени животни до изключителни природни създания. Да разгледаме накратко как е протекла тя при тиранозаврите.

Тиранозаврите са се появили преди около 170 милиона години, през юрския период. Те са бягали бързо, били са преследвачи големи колкото човек. Използвали са дългите си ръце, за да хващат плячка. Те са останали такива около 80 милиона години.

След това някои от тези малки тиранозаври започнали да развиват сложни мозъци и сетива – вероятно тези, които са преследвали по-ефективно плячката си. Тези невросензорни черти са им били от полза, когато алозаврите започнали да изчезват преди около 80-90 милиона години и внезапно отворили мястото на върха на хранителната пирамида.

Интелигентността и острите сетива на тиранозаврите ги направили подходящи за ролята на върховни хищници.

Много бързо тиранозаврите нарастнали до огромни зверове, по-големи от автобус и тежащи повече от тон. Ръцете им се смалили, а главите им нарастнали. Преди 80 милиона години тези мегатиранозаври са обитавали територията на сегашна Северна Америка и Азия, разпространявайки се във всички екосистеми на сушата, където доминирали над останалите динозаври. Следващите 15 милиона години T.rex е на върха на хранителната верига в западната част на Северна Америка. Властването на тиранозаврите приключва, когато един десеткилометров астероид се сблъсква със Земята и убива по-едрите динозаври.

Използван източник:

New Tyrannosaur Species Reveals How the King of the Dinosaurs Won Its Crown

Реконструиран скелет на Tumurlengia euotica - откритите фосилизирани кости са в червено, а тези в бяло са от други видове тиранозаври. Картинката е на the National academy of sciences.