Защо не всички примати са еволюирали в хора?

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 11 август 2019 в 00:17 10898 0

Кредит Wikipedia

Съвременните шимпанзета, нашите най-близки живи роднини, съществуват от около 1 милион години в сравнение с 300 000 години за Homo sapiens, но еволюционните ни пътища са се разделили преди 6 или 7 милиона години.

Ако считаме шимпанзетата за наши братовчеди, тогава последният ни общ предшественик е пра-пра-прабаба, оставила само двама живи наследници. Но защо едното й еволюционно поколение постига толкова много повече от другото?

"Причината други примати да не еволюират в хора е, че на тях им е добре, както са", смята Бриана Побинър (Briana Pobiner), палеоантрополог в института Смитсониън в столицата Вашингтон. Всички съществуващи днес примати, включително планинските горили в Уганда, маймуните ревун в Северна и Южна Америка и лемурите в Мадагаскар, са доказали, че се развиват чудесно в естествения си хабитат.

"Еволюцията не е прогрес", обяснява Лин Исбел (Lynne Isbell), професор по антропология в Калифорнийския университет. "Въпросът е колко добре организмите се вписват в средата, която заемат". Според учените, изследващи еволюцията, хората не са "по-еволюирали" от други примати. Докато екстремната адаптивност е позволила на хората да използваме различни природни среди според нуждите си, тази способност не е достатъчна, за да се качим на върха на еволюционната стълбица.

"Мравките [например], са много по-успешни от нас", смята Исбел. "Има толкова много повече мравки на света, отколкото хора и те са много добре адаптирани към средата, в която живеят".

Мравките може да не са развили писменост, но са много успешни насекоми. Не просто не са особено добри в нещата, на които хората държат най-много, които всъщност са и нещата, с които се справяме най-добре.

"Имаме идеята, че най-добрите задължително са най-силните или най-бързите, но всъщност, за да спечелиш играта на еволюцията, трябва просто да оцелееш и да се размножиш", смята Побинър.

Отделянето на нашите предци от древните шимпанзета е добър пример за това. Тъй като липсват пълни фосилни записи за хора или шимпанзета, учените комбинират фосилни доказателства с генетични и поведенчески показатели, събрани от живи примати, за да изучат съществуващите сега видове, чиито предшественици са еволюирали в съвременните хора и шимпанзета.

"Не разполагаме с останки на този предшественик и не съм сигурна, че бихме могли да го поставим със сигурност в човешката линия на еволюция, ако ги имахме", смята Исбел.

Учените смятат, че тези същества са изглеждали повече като шимпанзета, отколкото като хора, и вероятно са прекарвали повече от времето си в гъстите гори, където могат да се прехвърлят от едно на друго дърво без да слизат на земята, допълва Исбел.

"Ранните ни предци, които са се отделили от общия ни прародител с шимпанзетата, вероятно са били способни да се катерят по дърветата и да ходят по земята", предполага Исбел. Доста по-скоро, може би преди около 3 милиона години, краката им започват да стават по-дълги и палците им са се обърнали напред, позволявайки да ходят през повечето време.

"Някои разлики в избора на хабитат вероятно са били първата значима поведенческа поява", смята Исбел. "За да започнат да ходят на два крака, нашите предци вероятно са отишли в хабитати, които не са имали гъсти корони на дървета. Може би им се е налагало да се придвижват повече по земята на места, където дърветата са били по-раздалечени".

Останалото вече е човешка еволюционна история. Колкото до шимпанзетата, това, че са останали по дърветата, не означава, че са спрели да еволюират. Генетичен анализ, публикуван през 2010 г. предполага, че техните предшественици са се отделили от прародителите бонобо преди 930 000 години и че родоначалниците на други три съвременни подвида са се отделили преди 460 000 години. Шимпанзетата в Централна и Източна Африка са се отделили преди едва 93 000.

"Те очевидно се справят чудесно като шимпанзета", смята Побинър. "Те все още са тук и докато не разрушим хабитата им, вероятно ще продължат да живеят така още много години".

Източник: Live Science - Why Haven't All Primates Evolved into Humans?