Физиката отговаря: Джедаи, Силата съществува, но "от определена гледна точка" (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 14 декември 2017 в 00:00 12219 0

Рей, в ролята Дейзи Ридли, се обучава да владее Силата в "Star Wars: The Last Jedi". Lucasfilm

Днес е премиерата за България на епизода "Star Wars: The Last Jedi", в който героинята Рей се обучава от стария Люк Скайуокър да владее Силата.

Това повдига някои въпроси:

Има ли нещо в науката - особено в квантовата физика - което да прилича на Силата от "Междузвездни войни"? Може ли обектите да бъдат манипулирани мигновено от разстояние?

Съвременната физика отговаря, че може, подчертава Кристофър Уибе (Christopher Wiebe), професор от катедрата за изследване на квантови материали към канадския Университет на Уинипег, на страницата на The Conversation

Това не е Силата, която търсим

В първия епизод на филма "Междузвездни войни" Оби-Уан Кеноби обяснява на Люк Скайуокър, че Силата "ни заобикаля и ни прониква. Тя свързва галактиката".

Съвременните физици знаят, че всъщност има четири фундаментални сили - две ядрени сили, електромагнитната сила и гравитационната сила. Всички те играят роля при свързването на вещество заедно, от най-малките атоми до големите планети, звезди, галактики и галактически купове.

Но те най-вероятно не са силите, които търсим. Старият Кеноби, Йода и в крайна сметка, Люк могат да общуват телепатично на големи разстояния и да местят предмети с ума си.

Възможни ли са тези подвизи? Какво казват законите на физиката за това?

“Намирам липсата ти на вяра за смущаваща”

Теорията на относителността на Айнщайн поставя някои строги ограничения за това колко бързо можем да комуникираме - максималната скорост е скоростта на светлината.

Така че, ако е необходимо да изпратите съобщение до Алдераан, за да предупредите жителите му за имперска атака, то винаги ще се забави. Колкото и да искаме, не можем да ги предупредим навреме, за да се евакуират, тъй като е необходимо време, за да може светлината да измине разстоянието и да предаде съобщението.

Оби-Уан Кеноби не би могъл да усети смущения в Силата само след известно време, след като Звездата на смъртта унищожи Алдераан. Или би могъл, се пита проф. Уибе.

"Това е вярно. Всичко"

Какво казва квантовата физика за информацията, която се предава на големи разстояния? За съжаление не може да се премахне ограничението на скоростта на Айнщайн, дори и да имахме на разположение "Хилядолетния сокол".

Да оставим настрана заявлението на Хан Соло, че е изминал Кесел Рън (маршрут в хиперпространството, използван от контрабандистите) за по-малко от 12 парсека, тъй като парсекът е мярка за разстояние, а не за време - необмислена грешка  на Лукас или премерена, характеризираща героя.

Но има "фокус" в квантовата механика, който може да свърже две частици по специален начин, так че дори разделени на големи разстояния, остават свързани като споделят свойствата си независимо от разстоянието. Това е известно като квантово вплитане.

И това е по-странно от всичко, което създателят на "Междузвездни войни" Джордж Лукас може покаже, коментира проф. Уибе.

Квантовото вплитане може да се докаже лабораторно за частици светлина. Когато такива две частици или фотони, са разделени на големи разстояния, те все пак се свързват една с друга. Ако се измери състоянието на едната частица, това  мигновено ще се отрази на състоянието на другата, без значение колко е далеч.

На Айнщайн не му хареса тази идея, тъй като тя е "призрачно действие на разстояние". Въпреки това, експерименти на съвременната физика показват, че вплитането е реално - частиците могат да се свързват на големи разстояния.

Както казва Хан Соло: "Това е вярно. Всичко".

Всъщност Джордж Лукас е силно повлиян от квантовата теория, докато пише оригиналния сценарий на "Междузвездни войни". В края на 60-те и началото на 70-те години, разни нюейдж мислители заявиха, че квантовото вплитане е "силата", която свързва всички ни заедно.

Това впди до идеята, че всички сме вплетени по някакъв начин и че има връзка между всяко живо същество в галактиката, отбелязва проф. Уибе.

"Имам лошо предчувствие за това"

Тук има уловка. Ефектите на квантовото вплитане се отразяват на много по-малки обекти от предметите на бита.

Ако Кайло Рен бе физик, можеше да манипулира няколко частици светлина, за да станат фотоните квантово вплетени, но да спре лазерен лъч ще му бъде по-трудно.

Но в света на физиката на кондензираната материя - квантовите явления като вплитането са по-често срещани.

Физиката на свръхниските температури изучава вплитането на милиарди частици заедно, често с ефектни резултати като свръхпроводимост и суперфлуидност.

Тези нови явления - като свръхпроводник, плаващ над магнит в ефекта на Майснер - са макроскопски квантови вплитания на електроните, или призрачна "сила", която действа на големи разстояния.

"Силата" на квантовото вплитане наистина се пробужда в тези нови квантови материали, коментира ученият.

"От определена гледна точка"

Така че, има някаква истина в идеята на Силата от определена гледна точка.

Квантовото вплитане играе важна роля в съвременната физика и е задължителен принцип за материята и енергията (вж "Квантовото вплитане е неизбежен елемент от реалността"). Въпреки това, квантовото вплитане в голям мащаб е трудно  постижимо, а още по-трудно е да се наблюдава за живи същества.

Какво да кажем за Силата като "енергийно поле, създадено от всички живи същества?"

Физиците едва напоследък започнаа да изучават ефектите на квантовото вплитане в биологията, една сравнително нова област, наречена "квантова биология".

Има косвени доказателства, че процесите в големите биомолекули могат да се повлияят от ефектите на квантовото вплитане.

Шансът квантовото вплитане да играе важна роля в процесите на живота изглежда е много малък.

Въпреки това, както би казал Хан Соло: "Никога не ми казвай шансовете!"