18 юни 2019
  •  Говорят медиците

Откриха още една частица от екзотичното семейство на тетракварките

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 29 февруари 2016 в 10:2765162
Снимка: Fermilab

Международният екип на DZero към американската лаборатория Fermilab добави нова частица към екзотичните видове частици от 4 кварка, наречени естествено - тетракварки.

Докладът за откритието е публикуван в списание Physical Review Letters. Статистическата значимост на откритието е 5,1 σ стандартно отклонение. Във физиката едно опткритие се признава, ако статистическата му значимост е най-малко пет сигма.

Кварките са елементарни частици, които обикновено се групират по две или три, най-известни от които са протоните и неутроните (тези ядрени частици са от по три кварка).

Днес са известни 6 различни вида кварка, наричани "аромати", разделенио на 3 поколения. Всеки от тях има и антиматериален аналог:

СимволНазваниеЗарядМаса
българскианглийски
Първо поколение
d Долен down 1/3 ~ 5 MeV/c²
u Горен up +2/3 ~ 3 MeV/c²
Второ поколение
s Странен strange 1/3 95 ± 25 MeV/c²
c Чаровен charm (charmed) +2/3 1,8 GeV/c²
Трето поколение
b Дънен beauty (bottom) 1/3 4,5 GeV/c²
t Върховен truth (top) +2/3 171 GeV/c²

През последните 60 години, учените са наблюдавали стотици комбинации от двойки или тройки кварки.

През 2003 г. учени от експеримента Belle в Япония съобщиха за първото доказателство за кварки, групирани в четворка или тетракварк. От тогава физиците проследяват различни кандидати за тетракварки, включително и скорошното откритие на групата DZero - първата наблюдавана частица, съдържаща четири кварка с различни аромати, разказва сайтът на Fermilab - Symmetry magazine.

DZero е един от два експеримента в ускоритела на Fermilab "Теватрон". Въпреки че Теватрон е спрян окончателно през 2011 г., продължават да се анализират милиарди предварително записани събития от сблъсъците при експериментите.

Откриването на тетракварка бе изненадващо и случайно. Учените от DZero за пръв път видели намеци през юли 2015 г. за новата частица, наречена X (5568), на името на своята маса - 5568 мегаелектронволта.

Новооткритият тетракварк X (5568) е много необичаен, спрямо други членове на екзотичното му семейство. Другите известни тетракварки са съставени от най-малко две идентични вида аромати кварки. Тертракваркът X (5568) е съставен от четири кварка с различен аромат - горен, долен, странен и дънен.

Уникалният "подпис" на тетракварка Х (5568) е извлечен от данни, събрани в резултат на милиарди сблъсъци между частиците. Нивото на точност на данните надвишава 5 сигма, което го прави доказано научно откритие. Вероятността за грешка в този случай е един шанс в шест милиона

"Следващият въпрос, над който ще работим, ще бъде да се определят силите и събитията, които държат заедно тези четири различни кварка" - отбелязва говорителят на групата DZero Пол Гренис (Paul Grannis) - "Те може да са свързани заедно в едно цяло или разделени на две двойки, които се въртят една около друга на много малко разстояние." Изясняването на тези въпроси ще даде на учените възможността да проникнат по-дълбоко в същността на структурата и свойствата на новия тетракварк. Освен това ще обяснят принципите на силните ядрени взаимодействия, които свързват съставните части на всички елементарни частици.

н.о. 29.02 2016 в 21:21 2
Благодаря. Оправено
Росен 29.02 2016 в 16:18 1
В таблицата с данните за кварките навсякъде сте дали масата в единици MeV/s². Трябва да бъде MeV/c², където "c" е означението за скоростта на светлината. Това "s" означава секунда и така написано не е вярно. Ако искате, поправете го.

Още от : Физика