Ще пътуваме ли в космоса през червейни дупки? Не, няма как да стане (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 21 септември 2018 в 14:56 17345 1

Червейните дупки - хипотетичните тунели през времето и пространството - са дългогодишен обект на интерес и спор между учени и любителите на научната фантастика.

Възможно ли е пътешествие през космоса по тези преки пътеки на пространство-времето? Астрофизикът Пол Сътър (Paul M. Sutter) отговаря в последния епизод на шоуто на Space.com "Ask a Spaceman" ("Попитай космонавта").

Астрофизикът от Университета на Охайо твърди, че дори червейните дупки да се окажат реални, те вероятно ще са смъртоносни.

"Червейната дупка (чревоядина) е клише от научно-фантастичната литература, с помощта на която можем изведнъж  - хоп - и да се отзовем където и да е във Вселената толкова бързо, колкото се изисква от сюжета", разказва Сътър.

Според хипотезите на физиката има няколко вида червейни дупки. Сътър говори за звездните дупки, тези, които се появяват след като масивните звезди експлодират в свръхнови.

След експлозията на свръхнова полученият гравитационен колапс създава черна дупка - невероятно масивен обект, който улавя всякаква материя, включително светлината, която попадне твърде близо до дупката. Черните дупки могат да се забележат само по радиацията, която произвеждат или чрез наблюдаване на гравитационното им въздействие върху други обекти. Те са един от възможните начини за създаване на червейна дупка.

Ако си представим черната дупка във формата на фуния, обектите "попадат в капан" пресичайки хоризонта на събитията и пропадат надолу, обяснява Сътър.

Какъв е изходът от червейната дупка? Това е равна и противоположна фуния на фунията на черната дупка и се нарича "бяла дупка".

Една бяла дупка би се проявила като пълна противоположност на черната дупка, поне това изисква математическият модел. Вместо да привлича и поглъща материя от околното пространство, бялата дупка ще избълва огромно количество материя в околното пространство като магически фонтан.

За такъв еднопосочен тунел пишат Айнщайн и Розен още през 1935 г. Теоретично чрез такава чревоядина може да се пътува през пространството и времето.

Хората обичат да гледат на черните дупки и белите дупки като портали във Вселената. Може да паднем в черна дупка, да се ускорим през червеен проход и да ни изхвърли бяла дупка в някакво далечно място в пространство-времето. Би било хубаво така да можем да пътешестваме между галактиките.

Но има няколко проблема.

Черните дупки са доста често срещани обекти във Вселената, астрономите имат на разположение стотици и хиляди снимки на квазари, райони в съседство до черните дупки.

Но белите дупки "са по-редки, отколкото на митичния еднорог и по-фантастични от джуджета и елфи", коментира Фрейзър Кейн (Fraser Cain) в Universe Today.

Никой не е виждал "бяла дупка".

Белите дупки са напълно теоретични математически понятия, обекти, които не са срещани в реалността. В момента нито един астроном не е успял да открие част от космоса с параметри, подходящи за описанието на бяла дупка. Освен това, не е имало нито един случай на регистриране на рентгенови изригвания и други източници на излъчване, които може да са бяла дупка.

Истината е, че дори теоретично произходът на избълваната от бялата дупка материя, е пълна загадка за съвременната наука.

Според наличната теория, бяла дупка може да съществува само като в рамките на нейния хоризонт на събитията няма и една единствена частица материя. Дори алфа частица, ядрото на водородния атом, попаднал в една бяла дупка, може да доведе до пълно унищожаване на обекта. И ако някога се появят бели дупки във Вселената, те всички ще колапсират в мига, когато пространството започне да се пълни с "бездомна" материя.

View post on imgur.com

Има и други проблеми, свързани с пътешествията през червейни дупки, които изтъква Сътър. Трудно е да се разбере как може да се стигне до бяла дупка, тръгвайки от черна.

Математическите изчисления за белите дупки показват, че те са изключително нестабилни - могат да се изпарят или дори да унищожат черните дупки след формирането си.

Но дори и да съществуваха червейни дупки, свързващи черните и белите дупки, те щяха да са смъртоносни. В края на краищата, веднага щом космическият кораб навлезе в хоризонта на събитията от черната дупка, капанът ще се затвори.

Невъзможно е да напуснете дупка, независимо дали е черна или бяла, защото по дефиниция е невъзможно да излезете от хоризонта на събитията. Единственият начин е сингулярността, независимо дали е свързана с бяла дупка или не.

Пол Сътър е космолог от Държавния университет в Охайо и също така води предаването "Попитай космонавта". Всички епизоди може да се видят тук.

nigga

26.09 2018 в 21:52

Абе, манафи, като крадете снимки от интернет, поне гледайте малко от коя година и от коя игра са, че сега, както ги купиха за 425 милиона долара, ще ви цъфнат анусите да плащате за copyright infringement.