19 август 2017
  •  Говорят медиците

Компютърна памет по технология, имитираща ДНК

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 юни 2015 в 14:3819810
Снимка: Stuart Caie, CC BY 2.0

Разработена е нова технология на запис на данни подобно на записа на последователности на веригата на ДНК. Тази памет, получена от изследователи от института Чарлз Садрон (Institut Charles Sadron) и университета в Марсилия, Франция, представлява синтетичен полимер, с дебелина около 60 хиляди пъти по-малка от дебелината на човешки косъм.

В момента за съхранението на 1 зетабайт (1 милиард терабайта) трябват около хиляда килограма кобалтова сплав - материал, използван в плочите на съвременните твърди дискове. А един зетабайт информация, записана под формата на верижни последователности на ДНК молекулата, ще изисква само около 10 грама материал.

Тази технология е бъдещето на хранилищата на данни в размери до нанометри в следващите години, казва изследователя Жан-Франсоа Луц (Jean-Francois Lutz), заместник-директор на Института Charles Sadron в статия, публикувана в Nature Communications.

Методът на синтез на ДНК последователностти е подобен на низане на перли на низ. В най-простия случай, информацията в този подход се кодира във вид на традиционните единици и нули. На всяка от стойностите съответства определена последователност на химични компоненти, наречени мономери, които с помощта на химични методи се съединяват в определен ред в една дълга верига. А с помощта на прост спектрометър (апарат, използван за разчитане на ДНК последователности) може да се чете записаната информация с висока сигурност.

Най-голямата пречка, която все още не позволява технологията да се въведе на практика, е твърде дългото време за писане и четене, но предвид напредъка в тази посока, може да се очаква значителен пробив и в тази насока през следващите две до три години.

Тази технология има огромни перспективи в близко бъдеще да осигури хранилища на цифрови данни, които ще имат най-малкият достъпен размер и най-голямата плътност на съхранение на данни.

Още от : Компютри