22 март 2019
  •  Говорят медиците

Разработен е компютър, който работи на водни капчици (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 юни 2015 в 12:2332111
Снимка: Stanford University

Доцентът по биоинженерство в Станфорд Ману Пракаш (Manu Prakash) и екипа му е разработил компютър, който работи с вода, по-точно с капки вода.

Този компютър се разработва почти десетилетие като концепцията се е зародила още когато Пракаш е бил студент. В нея той съчетава своя опит в динамиката на капките и основния елемент на компютърната наука - операционния часовник. Целта на колектива била да се изработи нов клас компютри, които могат прецизно да контролират и манипулират физическата материя, съобщава Science Daily.

"Най-накрая можем да демонстрираме синхронна, универсална капилярна логика и контрол."- заявява Пракаш.

За да работи, компютърът използва капки феромагнетици - малки течни магнити, които са направени чрез добавяне към водата на магнитни наночастици. Те представляват всъщност капкици течни магнити и разположени в въртящо се магнитно поле, което действа като генератор на тактови импулси, синхронизиращи всички капки.

Схема: Stanford University

Концепцията е изградена на факта, че всички капчиците се движат по предварително определена траектория в един и същ момент. Всяка капка представя единица в двоичен код и е по-малка от маково семе. Подобни капки може да се сложат много на компютър с размери половин пощенска марка, казват учените.

Най-важното в това откритие е, че проектът няма да работи с информация, а с физическа материя.

На теория "течният" компютър може да изпълнява всички логически операции както обикновения електронен компютър, но операциите ще се извършват много по-бавно. В случая изчислителната мощ не е основната цел на разработката, цялата идея се основава на възможността за управление на физическата материя.

Новата уникална разработка вероятно ще намери приложение в химията и биологията, като компютърните данни, например, ще се заменят от смесване на реактиви. Всяка капка може да носи уникален набор от химически вещества, а компютърът ще има "безпрецедентен контрол" за взаимодействието на тези структури.

Научната разработка "Synchronous universal droplet logic and control" е публикувана в списание Nature Physics, DOI: 10.1038/nphys3341.

Поп Дръвчо 11.06 2015 в 20:20 1
Едно време в соц-а много се наблягаше на "пневмониката" - нещо като електроника ама със сгъстен въздух.

Тва ще да е "хидроника".