Една друга мисия до Марс, която остана в сянка (видео)

Lockheed Martin предлага един реализуем план за орбитална станция на Марс

Наука ОFFNews Последна промяна на 02 октомври 2016 в 10:00 12924 1

Презентацията на Илон Мъск, която показа план за мащабна колонизация на Марс, преди по-малко от седмица на Международния конгрес по астронавтика в Гуадалахара, Мексико предизвика голям шум и вълнения.

Но амбициозната визия на Мъск засенчи едно друго представяне, направено следващата нощ, което описва подробно далеч по-реалистичен, макар и не толкова завладяващ план за пътешествие до Червената планета през 2028 г., за което разказва МotherВoard.

Този план е известен като Mars Base Camp (Марсиански базов лагер) е плод на въображението на специалистите на компания Lockheed Martin и бе подробно описан пред аудитория около една трета от тази на Мъск в сряда вечер.

Според плана през 2028 г. ще се изпрати космическа станция с шест астронавти на орбита около Червената планета.

Концепцията на Mars Base Camp все още предстои да се одобри от НАСА. Самият план е разработен като част от програмата на НАСА, според която не по-късно от 2030 ще бъдат изпратени хора до Марс. Проектът на Локхийд Mars Base Camp разчита основно на вече съществуващи технологии на НАСА, подобни на ракетите Space Launch System (SLS) и пилотираните космически кораби Орион. Всъщност, нито една от използваните в Mars Base Camp технологии няма нужда да се разработват специално за мисията - голямата част от тях вече са използвани от НАСА в продължение на десетилетия.

Орион: единственната в света капсула за транспорт на хора в междупланетното пространство, конструирана така, че да има условия за живот по-дълго време, далечни космически комуникации и навигация, а също и безопасно повторно навлизане в земната атмосфера.

Space Launch System: свръхтежка ракета носител, предназначена за пилотируеми експедиции извън пределите на околоземното пространство и подходяща за доставки на товари до Марс.

Освен това проектът се вписва в бюджета на НАСА.

Mars Base Camp в детайли

Мисията Mars Base Camp ще започне със сглобяване на компонентите на космическата станция, които ще се състои от два космически кораба Orion, помещения за екипажа и лаборатория. Лабораторията ще бъде изпратена на марсианска орбита, където ще изчака пристигането на астронавтите. За да стигне лабораторията до Марс ще са нужни около три години, защото ще се използва технологията Solar Electric Propulsion (SEP - слънчево-електрическо задвижване), далеч по-ефективен, макар и бавен начин на задвижване, в сравнение с химическото ракетно гориво.

След като лабораторията е на марсианска орбита, останалата част от космическата станция - включително екипажът от шест астронавти - ще започне своето деветмесечно пътуване до Червената планета.

Повечето от времето си екипажът ще прекарва в обитаемия модул, който е заобиколен от горивните резервоари, пълни с течен водород, който ще ги предпази от високите нива на радиация по време на пътуванео. След като пилотираният космически кораб стигне до Марс ще се срещне и ще се скачи с лабораторията и Марсианския базов лагер (Mars Base Camp) ще бъде готов да посрещне астронавтите за престоя им в орбита.

Всички системи са дублирани, включително корабите Орион, обитаемите модули, SEP системата за задвижване. Единият кораб Орион може стои базовия лагер, а вторият Орин ще се използва за краткотрайни мисии, за да проучат малките марсиански луни Фобос и Деймос. Освен това, в случай, че един от корабите Орион се окаже неизправен, екипажът на Mars Base Camp ще има възможност да се върнат у дома на Земята.

Източник: Lockheed Martin Corporation

Въпреки че екипажът на Mars Base Camp никога няма да слезе на повърхността на Марс по време на престоя си, ще има възможност да извърши много научна работа за една година на орбита.

Преди да пристигнат НАСА ще е изпратила марсохода Mars 2020, които ще взема проби марсианска почва, която ще бъде изпратена до астронавтите за анализ, за ​​да се определи дали на Марс някога е имало живот. Ще има и други роботизирани изследователски апарати на Марс, с които ще разполага екипажът, включително самолети. Тези самолети ще позволят на астронавтите да изследват по-добре повърхността на Марс, отколкото всеки друг марсоход, но използването на автономни самолети е невъзможно без екипаж в орбита около планетата, защото има около 20 минути закъснение във времето в радио връзката от Земята до Марс.

Условна скала на основните етапи на мисията, в хода на които се планира да се усъвършенстват и проверят технологиите. Източник: Lockheed Martin Corporation

В крайна сметка предложението на Mars Base Camp е далеч по-консервативно от плановете на SpaceX за масови колонии на повърхността на Марс и като резултат е по-вероятно да успее, поне в рамките на 12 години. За разлика от SpaceX, която трябва да разработи цялата си технология от нулата, всички технологии на Mars Base Camp са изпитани и успешно прилагани в няколко мисии на НАСА през годините.

Освен това един от най-трудните моменти в изпращането на хора до Марс е как да се доставят безопасно на повърхността (да не говорим за връщането им обратно на Земята). Въпреки че планът на Lockheed е по-малко амбициозен от плановете на SpaceX, доколкото при него няма да се изпращат хора на повърхността, той ще даде възможност на хората да картографират Марс и да изберат най-доброто място за приземяване и евентиални бази, когато му дойде времето.

Успехът на визията на Марс Base Camp зависи от това дали НАСА ще реши го включи в своята мисия до Марс. Но е твърде вероятно, защото Lockheed Martin предлага конкретно решение.