19 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Как да намерим Андромеда

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 13 септември 2015 в 13:4787745
Снимка: www.astrobin.com

Не е лесно да се забележи галактиката Андромеда на нощното небе, доминирано от Млечния път. Въпреки, че е по-голяма от нашата и при това е най-близката ни съседка, само на 2 мил светлинни години.

Итън Сийгъл (Ethan Siegel), доктор по астрофизика и професор по физика и астрономия в Lewis & Clark College обяснява как да намерим Андромеда.

Андромеда заема много място в небето, тъй като изглежда 4 до 6 пъти по-голяма от пълната Луна с невъоръжено око, в зависимост от това, много или малко е светлинното замърсяване във вашето небе.

Но въпреки това, че се намира съвсем близо до равнината на Млечния път в нощното небе, е малко вероятно да я забележите на една и съща снимка, подобна на тази панорама. По-скоро ще видите две други по-малки и по-малко значими галактики.

Снимка: ESO / Y. Beletsky

Вляво на тази снимка може да забележите Големият и Малкият Магеланов облак. Те са много по-малки, отколкото Андромеда (съдържащ само няколко процента броя на звездите й), но в нощното небе тези два обекта всъщност изглеждат по-големи (в южното полукълбо), защото са само на около 170 хил. светлинни години.

Освен това, те се намират малко по-далеч от Андромеда от равнината на нашата галактика, затова по-лесно се виждат. Заради начина, по който очите ни работят, дори нещо, което е по-ярко може да се загуби върху по-светлинен фон. Контрастът играе важна роля.

Ще забележите много лесно Големия Магеланов облак в долния десен ъгъл на тази снимка на Млечния път, но не видите ли много по-малко, по-слабо продълговато петно в долу вляво на Млечния път? Едва ли. Това е Андромеда.

Но когато видите панорама на цялото небе като това, търсенето на Андромеда е наистина като да търсиш игла в купа сено сред ярките нощни звезди. Да, може да се намери, но само ако не знаете точно къде да търсите.

Видимият размер на Андромеда е около 3% градуса, което е може би само 1-2% от типична панорамна фотография. Това е да речем, толкова, колкото заема светлата част на нокътя на кутрето на една ръка разстояние. Това е мащабът на галактиката Андромеда.

Да, тук също се вижда, най-вляво на снимката. Фактът, че е толкова близо до Млечния път само затруднява задачата ни, но това ще се окаже от голяма полза в по-далечно бъдеще.

Richard Powell of Atlas of the Universe.

Работата е там, че Андромеда и Млечния път са все по-близо и след милиарди години ще стане много по-видима на нашето нощно небе и един ден ще се сблъскат:

Ако знаете къде да търсите, често можете да намерите Андромеда, скрита в голяма панорама на нощното небе, но не е толкова лесно (долния десен ъгъл).

Или така, или ще трябва да потърсите изключително голямо изображение с висока резолюция, а след това да издирвате Андромеда в свободното си време. Тъй като тя не се променя в нощното небе, това е най-добрата пълномащабна панорама от преди около 30 години.

Изображение: ESO

Ако сте я видяли, вдясно около един екран нагоре, значи сте се научили как да намирате Андромеда близо до панорами на Млечния път.

георги 05.12 2015 в 02:48 4

Дончо 15.09 2015 в 03:28 3
Мисля, че това е една прекрасна публикация. Изключително полезна за всеки начинаещ любител излезнал в летните дни да се полюбува на красотата на лятното небе. Колкото повече такива публикации, толкова по-добре
н.о. 14.09 2015 в 09:05 2
Кажете какво не ви харесва в "подобни публикации"? Това е превод от блога на Итън Сийгъл, доктор по астрофизика и професор по физика и астрономия, достатъчно авторитетен, за да е автор на Бизнес инсайдер.
Христо 13.09 2015 в 23:47 1
Ако продължавате с тези публикации ще ви блокирам и съветвам другите да направят същото.

Още от : Космология