25 юни 2018
  •  Говорят медиците

Как е изглеждало небето в миналото и как ще изглежда в бъдеще

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 07 октомври 2017 в 00:0050870

Имаме късмета нашето Слънце да се намира на много скучно място - на 27,2 хиляди светлинни години от центъра на галактиката на ръба на ръкава Орион. И в рамките на един човешки живот на небето, което се вижда с невъоръжено око, не се случва нищо, освен кроткото движение на планетите.

Но тази спокойна ситуация в момента не е нещо обикновено. Човешкият живот не ни позволява да забележим астрономическите процеси. Дори времето на съществуването на целия живот на Земята се измерва на 15 галактически години, а човешката цивилизация - само на 22 галактически минути или 0,0002% от времето на съществуване на Слънцето.

Това обаче не пречи на астрономите буквално от хиляди и милиони фрагменти от различни дългогодишни наблюдения на небето да съставят картината на еволюцията на космоса в продължение на стотици милиони и милиарди години.

Интересно е да разгледаме най-забележителните събития, които ще се случат в космическия ни квартал в бъдеще и какво се е случвало в миналото около нас и във Вселената.

След 4 милиарда години

Един възможен сценарий е сблъсък на Млечния път и Андромеда. Предвид факта, че нашата скорост на сближаване е около 110 км/сек., а напречната скорост е не повече от 100 км/сек - галактиките могат както и да се сблъскат, така и само леко да се сближат като се завъртят около общия си масов център. Такива са изводите на базата на текущата точност на ъгловото положение на обекта, заради техническите възможности на съвременните телескопи, а необходимата точност ще бъде на разположение след като се съберат данни от телескопа Gaia.

Така или иначе, няма да може да се наблюдава процеса от повърхността на Земята. Тогава температурата на повърхността на Земята ще бъде толкова висока, че всички океани ще са се изпарили, а познатите форми на живот на нея просто няма да могат да съществуват.

След 1,35 милиона години

Звездата Глийзе 710 (Gliese 710) трябва да премине на разстояние от 0,205 ± 0,07 светлинни години от Слънцето (според първите данни на Gaia). Това разстояние (13 хиляди астрономически единици - разстоянието между Земята и Слънцето) ще позволи на звездата да повлияе гравитационно на обектите в облака Оорт (разположен на разстояние от 50-100 хиляди астрономически единици) и да причини поток от комети. Звездната величина на Глийзе 710 е -2,7 , което е повече от яркостта на Марс, но по-малко от Венера.

Преместването на северния полюс на Земята.

Преместването на южния полюс.

След 12 хиляди години

Прецесията на земната ос ще доведе до това, че мястото на Полярната звезда ще заземе Вега (както е било преди 14 хиляди години). Поради тази причина древните гърци са имали основание да наричат Тубан, най-ярката звезда в съзвездието Дракон "Полярна звезда".

Позицията на звездата на Барнард на всеки 5 години в периода 1985-2005

След 9 800 години

Близо до нас, на разстояние от 3,75 светлинни години, трябва да премине звездата на Барнард (Barnard's Star), която има най-голяма ъглова скорост в небето.

Но това сближаване няма да може да се види от любителите астрономи - звездната й величина ще се намали само с единица, но ще остане 8,5 единици, което е отвъд видимото с просто око. И нарастването й до ≈ 20 ъглови секунди на година все още ще може да се наблюдава само с големи телескопи или годишни наблюдения.

2854 година от н. е.

През 2854 г. ще се осъществи голям парад на планетите, на всичките 8, заедно с изхвърления от семейството Плутон. За последен път това се случва през 561 от н.е.

Още от : Космология