Каква е ролята на свръхновите при измерването на Вселената?

Роса Виктория Муньос Димитрова Последна промяна на 06 януари 2017 в 12:00 7462 0

Кредит NASA/CXC/MIT/UMass-Amherst

Свръхновата SN1572 в съзвездието Касиопея.

Ново изследване на космолози от Чикагския университет и Държавния университет на Уейн потвърждава,че измерването на скоростта, с която Вселената се разширява, чрез използването на тип IА свръхнови е надеждно.

Резултатите, цитирани от sciencedaily.com, подкрепят широко разпространената теория, че разширяването на Вселената се ускорява и такова ускорение се дължи на една загадъчна сила, известна като тъмна енергия. Заключенията от това изследване се противопоставят на последните статии, според които свръхновите тип Ia не са добри за измерване на разширението на Вселената.

Използването на светлината, достигаща до нас от експлодираща звезда, ярка колкото цяла галактика, за да се определят разстоянията в космоса доведе до Нобелова награда през 2011 г. в областта на физиката. Методът се основава на предположението, че всички свръхнови тип IА, подобно на електрически крушки с известна мощност, избухват по един и същ начин. В зависимост от това колко слабо виждаме светлината от избухването можем да определим разстоянието до тях. Методът е наречен „стандартни свещи“.

Но през последните години този метод бе оспорен, тъй като светлината, излъчена от свръхновите тип Ia изглежда по-променлива от очакваното.
Една от последните критики на модела се базира на това, че свръхновите тип Ia имат два подкласа, което прави измерванията на яркостта не толкова точни. В ново изследване, водено от проф. Дейвид Синабро (David Cinabro) от Щатския университет на Уейн, чиито резултати са публикувани в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society се посочва, че такива подкласове не са открити. Резултатите са базирани на данни от от две изследвания – Sloan Digital Sky Survey Supernovae и Supernova Legacy Survey.

Втората критика на модела се фокусира върху това как са анализирани данните от избухванията на свръхновите тип Ia. Когато учените открият свръхнова, която е по-слаба от очакването просто заключват, че Вселената се разширява ускорително. Това ускоряване се обяснява с тъмната енергия, която съставлява около 70% от Вселената. Въпреки, че е в такова количество тази енергия все още остава неизвестна за жалост на космолозите. Резултатът е преоценка на математическите инструменти, които са използвани за анализ на свръхнови, като привличат внимание през 2015 година с това, че свръхновите тип Ia изначално не доказват съществуването на тъмна енергия.

Синабро, в сътрудничество със своите колеги Сколник (Scolnic) и Адам Риес (Adam Riess), човекът спечелил Нобелова награда през 2011 година за откритието, че Вселената се разширява ускорително, опровергават всички горни твърдения. Те показват, че дори математическите инструменти за анализ на свръхнови тип Ia да са използвани некоректно все пак има 99.7% шанс Вселената са се разширява ускорително.

Новите резултати са успокояващи за изследователи, които се занимават със свръхнови тип IА и ги използват за изучваване и по-точно разбиране на тъмната енергия. Така те ще могат да продължат работата си и да разкриват все повече от тайните на Вселената.