Какво не знаем за Марс

Наука OFFNews Последна промяна на 09 юни 2020 в 16:54 6207 0

Марс е четвъртата планета от Слънцето и е втората най-малка планета в Слънчевата система. Наричан на римския бог на войната, Марс също често се описва като „Червената планета“ поради червеникавия си вид. Марс е земна планета с тънка атмосфера, съставена предимно от въглероден диоксид.

Подбрахме 7 научни факта, които са малко известни за червената планета:

Марс получава името си от римския бог на войната

Древните гърци наричали планетата Арес на техния бог на войната; тогава римляните направили същото, свързвайки кървавочервения цвят на планетата с Марс, техния собствен бог на войната. Интересното е, че други древни култури също се фокусират върху цвета - за китайските астрономи това е „огнена звезда“, докато египетските свещеници наричали „ дешер“ или „червената“. Червеният цвят, с който Марс е известен, се дължи на това, че повърхността му е покрита с прах, съдържащ желязо.

Марс е дом на най-високата планина в Слънчевата система. Олимп Монс, щитов вулкан, е висок 21 км и диаметър 600 км. Въпреки че са се образували за милиарди години, доказателствата от потоци от вулканична лава са толкова скорошни, че много учени смятат, че още може да е активен.

Само 18 мисии до Марс са успешни

Марс има най-големите прашни бури в Слънчевата система.
Те могат да продължат с месеци и да покрият цялата планета. Сезоните са екстремни, тъй като неговата елиптична (овална) орбитална пътека около Слънцето е по-удължена от повечето други планети в Слънчевата система.

На Марс Слънцето изглежда около половината от размера на Земята

В най-близката точка до Слънцето, марсианското южно полукълбо се навежда към Слънцето, причинявайки кратко, интензивно горещо лято, докато северното полукълбо издържа кратка, студена зима: в най-отдалечената си точка от Слънцето, Марсианското северно полукълбо се навежда към Слънцето, причинявайки дълго, меко лято, докато южното полукълбо издържа дълга, студена зима.

Марс и Земя имат приблизително една и съща суша

Въпреки че Марс има само 15% от обема на Земята и малко над 10% от земната му маса, около две трети от земната повърхност е покрита с вода. Марсианската повърхностна гравитация е само 37% от земната (което означава, че можете да скочите почти три пъти по-високо на Марс). Представете си какво ли ще е да се играе тенис мач между Джокович и Надал на Марс. Битка на титани, които подскачат с 2 метра над повърхнотта, вероятно тогава коефициентите за залагане на Надал биха били повече от 8.00, колкото са за крайна победа в Уимбълдан.

Парчета Марс са паднали на Земята

Учените са открили миниатюрни следи от марсианска атмосфера в метеорити, насилвано изхвърлени от Марс, след което в орбита на Слънчевата система сред галактически отломки в продължение на милиони години, преди да се видят остатъците от катастрофата на Земята. Това позволи на учените да започнат да изучават Марс преди да започнат космически мисии.

Един ден Марс ще има пръстен.

В следващите 20-40 милиона години най-големият лунен фосбол на Марс ще бъде разкъсан от гравитационни сили, водещи до създаването на пръстен, който може да продължи до 100 милиона години.

Един от най-любопитните факти е, че залезите на Марс са сини. По време на марсианския ден небето е розово-червено, това е обратното на небето на Земята.