Може ли една звезда да бъде по-стара от Вселената?

Ваня Милева Последна промяна на 25 март 2017 в 13:00 24452 0

Кредит NASA/ESA/Hubble

Антъни Хопкинс в ролята на Матусал, зад него - звездата HD 140283 от снимка на телескопа Хъбъл.

Когато астрономите датират за първи път звездата HD 140283, те остават силно озадачени. Тази странна звезда се оказва толкова стара, че веднага е наречена звездата Матусал (Methuselah star) на името на пословичен с дълголетието си библейски герой.

Тя се оказа, според изчисленията, по-стара от Вселената.

Звездата Матусал

Тя изглежда съвсем нормална, но ако се вгледаме, ще видим колко странна звезда е. Диаметърът й е почти два пъти по-голям от нашето Слънце, но температурата на повърхността й е приблизително същата като на Слънцето. Тази комбинация от размер и температура означава, че HD 140283 е почти четири пъти по-ярка от нашето Слънце. Нито една от тези характеристики не е особено необичайна, но съставът на звездата, който е известен от 50-те години, е странен.

В сравнение с други, сравнително близки звезди, HD 140283 е "бедна на метал", което на астрономически жаргон означава, че липсват елементи, по-тежки от водород и хелий. Това може да не изглежда особено странно, но е много важна улика при определяне възрастта на звездата, защото следите от по-тежки елементи остават само от предишни поколения звезди. Една звезда, богата на водород и хелий, но бедна на всички по-тежки елементи, трябва да е много стара звезда, от най-ранния етап от живота на Вселената. HD 140283 отговаря на това описание перфектно, тъй като има само 1/250 от съдържанието на по-тежки елементи на нашето Слънце и другите звезди в нашата част от галактиката.

Карта, показваща местоположението на звездата Матусал в космоса, както и нейните съседи.

Съществуването на древната звезда е известно на учените от сто години. Знае се, че се движи със скорост от около 1,3 милиона км/ч. Тя може да се намери в съзвездието Везни и е с видима звездна величина 7.223. Звездата се движи с висока скорост само на 190.1 светлинни години от нас, в околността на Слънчевата система в нашата галактика Млечен път.

Нейната висока скорост показва, че тя идва от ореола (халото) на нашата галактика. Ореолът е мястото, където се намират най-старите звезди на Млечния път.

HD 140283 е посетител от ореола на Млечния път.

Абсурдната възраст на Матусал

Подобно на библейския си съименник, за който в свещените книги пише, че е живял 969 години, възрастта на звездата Матусал е същото толкова нелогична. Първоначалните измервания й приписват 16 милиарда години (с несигурност от два милиарда години).

Възрастта на звездата се оценява с две независими техники. Яркостта на звездата е от съществено значение за оценката​ на нейната възраст, но за да се разбере истинската​ й яркост, трябва да се знае разстоянието й до Земята. За съжаление, разстоянието до HD 140283 не е известно толкова точно, колкото биха искали астрономите. От друга страна, химическият​ състав на звездите​ се променя в степен, позволяваща да бъде изчислена тяхната възраст като се проследят относителните пропорции на техните съставни елементи. Но прогнозираните данни за вътрешните процеси на звездата са все още също с голяма доза несигурност.

Разстоянията до звезди, сравнително близо до Слънцето, може да се измерва с помощта на тригонометричния паралакс. Това може да стане само ако звездата е достатъчно близо, за да се прояви ясно изместването на позицията й по отношение на далечните фонови звезди, както се вижда на схемата. Това изисква да се наблюдава звездата два пъти, когато Земята е на противоположни страни на Слънцето. Космическият телескоп може точно да измерва много малките ъглови измествания на звездата между двете наблюдения.

Сега възрастта й е определена по-точно с космическия телескоп Хъбъл. През 2013 г. екип от астрономи, водени от Хауърд Бонд (Howard Bond) от Университета на Пенсилвания, получават друга, по-малко безсмислена възраст за звездата Матусал, включвайки нова информация за разстоянието, яркостта, състава и структурата на звездата.

Измерванията показват, че звездата Матусал е на 14.46 милиарда години и по този начин тя е по-млада, отколкото се смяташе, но остава по-стара от самата Вселена, чиято възраст е определена на 13.79 милиарда години.

Грешката​ или отклонението при измерването на възрастта на Вселената е само ± 0,060 милиарда години. В същото време размерите на грешката в оценката​ на възрастта на звездата Матусал сега са определени в много по-широки граници, отколкото предполагаше първоначалното изследване - отклонението е ± 0,8 милиарда години.

Това означава, че звездата може да е на от 13,66 до 15,26 милиарда години, тоест може да е много по-млада, което я нарежда сред най-ранните известни звездни обекти във Вселената, но със сигурност в границите на времето след Големия взрив.

Живот на Матусалова планета

Изкушаващо е да предположим, че HD 140283 може да има семейство от планети, дори и живот на някоя от тях. Представете си същества, които са се развивали почти откакто съществува времето, в продължение на по-голямата част от възрастта на Вселената - какво ли биха могли да постигнат?

За съжаление, животът е изключително неправдоподобен около HD 140283, всички планети около нея ще са газови гиганти, идеални кълба от водород и хелий, като Юпитер и Сатурн, но без органични съединения, които да оцветят техните атмосфери. Една древна планета от този вид, е открита вече - газов гигант на 13 милиарда години в странна бинарна система в сферичния куп M4.

Напълно е възможно около HD 140283 да има гигантски газови планети, но светове като Земята или Марс са изработени от тежки материали, желязо, кислород, силиций и така нататък. Когато се е раждал HD 140283, тежките​ елементи са толкова оскъдни, че е трудно да си представим, че може да са се натрупали достатъчно в първичната мъглявина, за да се образуват някакви скалисти планети.

Тъй като Вселената е остарявала около нея, HD 140283 е видяла​ много промени. Родена в примитивна галактика джудже, звездата е започнала да грее във Вселена, далеч по-малка и по-плътна от сега.

След един милиард или повече години гравитационното привличане на развиващия се Млечен път улавя галактиката джудже. В крайна сметка преди повече от 12 милиарда години галактиката джудже се абсорбира в нарастващия Млечен път. Удължената​ орбита на звездата е доказателство за това древно поглъщане.

Тази забележителна​ звезда "жива вкаменелост" е директна връзка към отминалата тайнствена епоха в историята на Вселената.

Is the Methuselah Star Older Than the Universe?

Universe older than it looks

Strange 'Methuselah' Star Looks Older Than the Universe

The Star Older Than the Universe?

Hubble Helps Confirm Oldest Known Planet