Небето на ноември ще се озари от метеорния поток Леониди (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 01 ноември 2017 в 00:17 7353 0

Кредит Mike Hankey

Фотографът Майк Ханки от Фрийланд, улови този ослепителен метеор на 17 ноември 2012 г. по време на пика на метеорния поток Леониди.

Красиво е звездното небе на ноември. В ясна мразовита нощ над хоризонта можете да видите всички ярки звезди на зимните съзвездия и метеорния поток Леониди.

В полунощ през ноември в източната част на хоризонта изгрява съзвездието Лъв с ярката звезда Регул, а на североизток, високо над хоризонта е Голямата мечка. На северозапад, също близо до хоризонта, се виждат съзвездията Лира и Лебед.

Съзвездията през ноември. Източник: Аstronomy.com

В южната част на небето близо до зенита, можете да се полюбувате на съзвездието Персей, вляво от него - Колар, под него - Телец, а по-долу и от ляво (изток) - Орион с ярките звезди червената Бетелгейзе и синкавите Ригел и Белатрикс. Високо на югозапад са Пегас и Андромеда, под тях на хоризонта - Кит. Високо на югоизток се виждат Близнаци, под тях - Малкото куче, а в близост до хоризонта - най-ярката звезда в цялото небе, Сириус (Алфа Голямо куче).

От 9 до 22 ноември може да се види метеорният поток Леониди, кръстен на съзвездието Лъв, в който се намира неговият радиант.

През 2016 г. видимостта е била лоша заради заслепяващата ярка светлина от пълната Луна. Тази година обаче видимостта ще бъде отлична, тъй като новолунието ще започне на 18 ноември, осигурявайки перфектна гледка на метеорите, които няма да бъдат размити от лунната светлина.

Метеорният поток достига своя максимум в петък, 17 ноември и в началото на следващата сутрин. Очакват се до 20 метеора на час.

Ще могат да се видят метеори и в дните непосредствено преди и след пика. Луната ще започне да се появява за кратко около залез слънце, което означава, че ще има отлични условия за наблюдаване на Леонидите.

Леонидите са метеорен поток, който се ​​случва всяка година през ноември, когато в орбитата на Земята пресече орбитата на кометата 55P/Темпъл-Тътъл. Кометата си преминава около Слънцето всеки 33,3 години, оставяйки следа от прах и камъчета след себе си.

Когато земната орбита пресече тази пътека от отломки, парчетата от кометата попадат на повърхността на нашата планета. Заради съпротивлението на въздуха в атмосферата на Земята триенето предизвиква загряване и възпламеняване на отломките от кометата и те изгарят във вид на огнени топки, наречени метеори.

Тези парченца от кометите обикновено са с размерите на песъчинка или грахово зърно, така че те обикновено изгарят напълно, преди да паднат на повърхността на Земята. Метеорите, които оцеляват през цялото пътешествие до земята се наричат ​​метеорити. Но метеорният поток Леониди вероятно няма остави метеорити.

За да видите метеорите Леониди няма нужда от специално оборудване, те са видими с невъоръжено око. Достатъчно е да намерите по-тъмно небе, да погледнете нагоре и бъдете готови да прекарате няколко часа навън.

Като се има предвид, че метеорите са сравнително редки и времето е студено, най-добре е да се облечете топло.