Нощното небе на февруари е украсено с ярки съзвездия

НаукаOFFNews Последна промяна на 31 януари 2018 в 10:48 15069 0

Настъпва последният месец на зимата. Слънцето постепенно набира височина, а денят, заедно с него, става все по-дълъг и по-дълъг.

Последният зимен месец ще ни покаже парад на планети в сутрешното небе. Има смисъл да наблюдаваме и Луната - на 23 февруари тя ще покрие звездата Алдебаран, събитие, което астрономите наричат окултация.

Заради пълнолунието (което е и суперлуна, и синя, и кървава) на 31 януари и защото февруари има само 28 дни, няма да видим пълнолуние този месец - лунният цикъл трае 29,5 дни. Въпреки че пълнолунието може да бъде приятна гледка, астрономите често предпочитат последната четвърт или първата четвърт на луната, за да наблюдават кратерите на повърхността й или новолунието, което през дългите нощи позволява наблюдения на обекти от дълбокия космос, без да пречи лунната светлина.

Ярките съзвездия на зимното небе

Вечерното небе от средата на февруари е украсено с ярки съзвездия. Привечер в западната част на небето се подготвят за залез съзвездията Лебед (с най-ярката си звезда - Денеб), Пегас, Риби и Кит. На южния хоризонт се вижда съзвездието Еридан, а от лявата страна на тази небесна река се намира ловецът Орион - най-красивото съзвездие на зимното небе. Лявото рамо на ловеца е украсено с червения гигант Бетелгейзе, а дясното - със синкавата Белатрикс.

По-долу е Поясът на Орион от три звезди. Под Пояса на Орион се виждат звездите Ригел (десния крак на ловеца) и Саиф (левия крак). Под Орион се крие Заекът, но отляво към него се промъква Голямото куче с най-ярката звезда на небето - Сириус. На югоизток и изток се издига съзвездието Еднорог, Малкото куче (с яркия Процион), Рак и Лъв (със звездата Регул).

В северната част на небето е Голямата мечка. Вляво е най-известното съзвездие - Малката мечка с не по-малко известната Полярна звезда. Под Малката мечка се простира Драконът. Точно над главата му в ясните февруарски вечери може да се види съзвездието Персей (със звездата Алгол), Касиопея, Цефей.

Вдясно от Персей е съзвездието Андромеда с известната мъглявина Андромеда (М31). Под Персей, високо в южната част на небето, към Орион насочва рогата си Телец (или Бик). Яркото оранжевото око на Телец (Алдебаран) се намира в звездния куп Хиади. В съзвездието Телец се намира и звездния куп Плеяди (M45), който изглежда като една малка лъжичка, смътно напомняйки съзвездието Голяма мечка. Вдясно от Телец е Овен, а отляво е красивото съзвездие Близнаци с ярките звезди Кастор и Полукс.

Кометата

Кометата C/2016 R2 PanStarrs е необичайно колоритна комета със синя опашка и през февруари може да бъде наблюдавана в съзвездието Телец.

Кометата C/2016 R2 PanStarrs

На 4 февруари астероидът 2002 AJ129 ще прелети покрай Земята на разстояние 4,2 милиона километра - много повече, отколкото от нас до Луната.

Главни астрономически събития през февруари

7 февруари

Луната е във фаза последна четвърт (в съзвездието Везни)

7 - 11 февруари: Парад на планетите в сутрешното небе: Сатурн, Марс, Юпитер и Луната

Следвайте Луната в ранните часове преди изгрев слънце от 7-ти до 11-ти февруари, когато ще бъде във фаза на полумесец. Можеш да я видите да се плъзга покрай Юпитер, после Марс и червената звезда Антарес в съзвездието Скорпион и накрая Сатурн в сутрешните часове. Погледнете на югоизток и се опитайте да стигнете до открита зона без дървета или сгради, тъй като тези обекти ще бъдат близо до хоризонта, особено Сатурн. Планетите изглеждат като ярки звезди с просто око и ако ги наблюдавате няколко седмици (особено Марс - тъй като се движи по-бързо от другите две), ще видите, че планетите се разхождат в небето. Лесно е да разберем защо планетите са наричани в миналото "скитащи звезди".

15 февруари

Луната е в новолуние (в съзвездието Козирог)

22 февруари

Изгряващият сърп на Луната в съзвездието на Телец ще бъде в близост до червения гигант - звездата Алдебаран - от съзвездието Телец, разположена точно в окото на бика. Тази звезда вече е изчерпала водорода в ядрото си и е в следващия си етап на развитие. Тя се е увеличила до 44 пъти диаметъра на нашето Слънце. Плеядите също са наблизо. Това е млад звезден куп и често наричан "седемте сестри" (с просто око при ясно небе може да забележите седем отделни светли точки в тази група). Плеядите обаче са дом на стотици млади, много горещи, сини звезди, които могат да се видят с помощта на бинокъл или телескоп.

23 февруари

Луната е във фаза първа четвърт (в съзвездието Телец)

23 февруари: Луната покрива звездата Алдебаран

Следобед на 23-и Луната ще окултира Алдебаран. Окултацията се случва, когато един обект скрие друг. В този случай Луната е много по-близо до нас от Алдебаран, така че когато и двете се появят в една и съща част от небето, Луната скрива Алдебаран от нашия поглед.