20 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Ще наблюдаваме Юпитер и Венера във видима близост

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 август 2016 в 15:55119360
Карта на западната част на небето на 27 август 2016 г. вечерта за наблюдател от България. При този мащаб Юпитер и Венера изглеждат сляти в един обект ниско до хоризонта, поради видимата си близост. Снимка: Пенчо Маркишки

Пенчо Маркишки, физик в Института по астрономия с Национална астрономическа обсерватория, БАН, ви препоръчва тази вечер да обърнете поглед към небето.

На 27 август вечерта ще наблюдаваме видимо сближаване на ярките планети Юпитер и Венера. Съединението им по ректасцензия ще бъде в 00:50 ч. офиц. време на 28 август, когато те ще бъдат на 0.1° една от друга (Венера на около 6′ северно от Юпитер). Тогава обаче за нас двете планети ще бъдат вече под хоризонта. От нашата страна явлението ще се наблюдава на 27 август вечерта, в краткия интервал от около 30 минути до около 1 час след залез слънце (т.е. трудно, заради сиянието след залеза). Тогава Юпитер и Венера ще се виждат на ъглово отстояние около 12′, много ниско над западния хоризонт. На 27 август Слънцето ще залезе в 19:52 ч. за Варна и в 20:09 ч. за София.

Желаещите да наблюдават явлението трябва да потърсят място с нисък хоризонт в посока запад. С бинокъл двете планети ще могат да бъдат забелязани по-рано във вечерното сияние. Немного южно от Юпитер и Венера ще бъде видим Меркурий, но доста трудно.

Вид на явлението през окуляра на телескоп с поле 0.6° за наблюдател от България, при отстояние между планетите близо 12 '. Симулацията е без обръщане на образа.

Съединение на Юпитер и Венера при подобно близко ъглово отстояние на 23.02.1999 г. вечерта над гр. В. Преслав. Снимка: Пенчо Маркишки.

Още от : Космология