Скритите части от нашата Слънчева система - една от задачите на телескопа "Джеймс Уеб"

Ваня Милева Последна промяна на 26 януари 2022 в 00:01 15890 0

Художествено представяне на нашата слънчева система. Кредит: openclipart.org (CC0 1.0)

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" е предназначен да отговори на фундаментални въпроси за Вселената.

Една от основните научни цели на "Джеймс Уеб" е да изучава близкия космос: разкриване на скрити части от нашата Слънчева система, надникване в облаците прах, където се образуват звезди и планетни системи и разкриване на състава на екзопланетите.

Екзопланети

Благодарение на мощните си възможности да изследва инфрачервения диапазон на дължини на вълната, "Джеймс Уеб" ще предложи уникална гледка към външните планети в нашата собствена Слънчева система. Поглеждайки отвъд, "Джеймс Уеб" ще проучи в детайли атмосферите на голямо разнообразие екзопланети.

"Джеймс Уеб" може да изучава екзопланети, докато минават пред съответните им собствени звезди (известни като транзити). Малката част от светлината, която преминава през атмосферата, взаимодейства с атомите и молекулите там. След това тази светлина носи информация за тях, която учените използват, за да изведат условия като температура, химичен състав и история на образуването.

"Джеймс Уеб" ще търси атмосфери, подобни на земните, и подписите на ключови вещества като метан, вода, кислород, въглероден диоксид и сложни органични молекули, с вълнуващата надежда да открие градивни елементи на живота. По този начин "Джеймс Уеб" ще допълни мисията на Европейската космическа агенция "Ариел", космически телескоп, планиран за изстрелване през 2029 г., който ще проучи от какво са направени екзопланетите, как се образуват и как еволюират.

Жизненият цикъл на звездите

"Джеймс Уеб" ще определи как и защо облаците от прах и газ колапсират в звезди или се превръщат в планети газови гиганти или кафяви джуджета. Наблюдавайки в инфрачервената част на спектъра, "Джеймс Уеб ще може да надниква през прашните обвивки около новородените звезди, а неговата превъзходна чувствителност ще позволи на астрономите директно да изследват бледите, най-ранни етапи на раждането на звездите, известни като „протозвездни ядра“.

През целия си живот звездите трансформират простите елементи на Вселената в по-тежки елементи и ги разпространяват из космоса чрез звездни ветрове и експлозии на свръхнови, заедно с благородните тежки метали, които обогатяват космоса, за да образуват нови поколения звезди.

"Джеймс Уеб" ще изучава такива експлозии на свръхнови, които представляват взривната смърт на масивни звезди и са сред най-високо енергийните събития във Вселената. "Джеймс Уеб" ще изучава и кафявите джуджета: астрономически обекти, които са по-масивни от планета, но по-малко масивни от звезда.

Източник: Webb Space Telescope: Uncovering Hidden Parts of Our Solar System, European Space Agency