22 април 2019
  •  Говорят медиците

Това не е Звездата на смъртта, а газовата опашка на галактика D100

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 07 февруари 2019 в 12:2914850
Кредит: NASA, ESA, Hubble, Subaru Telescope, W. Cramer (Yale) et al., M. Yagi, J. DePasquale

Ако видите снимката по-горе, може да ви напомни за Звездата на смъртта от Междузвездни войни, която със смъртоносен лазерен лъч унищожава планетата на бунтовниците.

Но нищо не е по-малко вярно - червеният лъч на снимката има много повече енергия и следователно е потенциално още по-смъртоносен от лазерния лъч на Звездата на смъртта.

Той представлява "джет" или реактивен поток от горещ водороден газ, излъчван от свръхмасивната черна дупка в центъра на спиралната галактика D100. Тази система е част от клъстера Кома, който включва хиляди галактики.

Червеният поток е дълъг около 200 000 светлинни години, което е два пъти по-дълго от нашия Млечен път!

Масата на струята е около 400 000 пъти по-голяма от масата на Слънцето, а в нея се формират звезди.

Можете да си представите колко мощна е активната централна свръхмасивна черна дупка!

Галактиката D99, видима до долната лява част на D100, изглежда червена, защото свети главно от светлината на старите червени звезди - младите сини звезди вече не могат да се образуват, защото D99 е лишена от образуващия звезди газ.

Представената картина, трябва да признаем, е дигитално подобрен композит от изображения от космическия телескоп на орбита около Земята "Хъбъл" (Hubble) и наземния телескоп на Хавайските острови Субару (Subaru).

Тук е оригиналния запис на Хъбъл.

Източник: APOD.