Три от петте ярки планети ще бъдат лесно видими през юли

Наука ОFFNews Последна промяна на 03 юли 2017 в 10:18 16394 0

Кредит Predrag Agatonovic.

Какво ни предлага нощното небе през юли - Меркурий, Юпитер и Сатурн ще се появяват всяка привечер, Венера ще свети единствено в утринното небе, Марс ще се загуби в отблясъците на Слънцето.

Три от петте ярки планети ще бъдат лесно видими през юли, 2017-ма : Юпитер, Сатурн и Венера.

Яркият Юпитер е първата "звезда", която ще се появи в полезрението ни привечер и ще свети до късно през нощта. Златистият Сатурн ще бъде в източната част на небосвода на свечеряване и ще остане през по-голямата част от нощта. Неуловимият Меркурий ще бъде трудно да се засече след залез слънце, защото е ниско на запад. Брилянтната Венера се издига преди да изгрее Слънцето в съзвездието Телец. Марс е погребани дълбоко в отблясъцие на Слънцето във вечерния полумрак и не може да се види от Земята този месец.

Юпитер - най-ярката "звезда" в вечерно небе

Юпитер е в близост до Луната и близката звезда Спика продължение на няколко дни.

Юпитер достигна опозиция си на 7 април. Това означава, че е точно срещу Слънцето, гледан от Земята, и се вижда през цялата нощ. Гигантската планета е най-близо до Земята за 2017 ден по-късно, на 8 април, но ще всети ярко и през юли. Юпитер ще бъде третото по яркост небесно тяло, след Луната и Венера. През юли Юпитер блести от здрач до късно вечерта и около полунощ. Междувременно Венера се появява само преди зазоряване.

Луната се "съединява" с Юпитер в продължение на няколко дни около 28 юли.

Фернандо Торес Рогуел, Пуерто Рико, е заснел Юпитер, заедно с Голямото му червено петно (GRS) и всички четири от най-големите му луни - Галилеевите спътници. 7 април 2017, по време на опозицията му.

Ако имате бинокъл или телескоп, е доста лесно да се видят четирите основни луни на Юпитер, които изглеждат като светли точици, всичките върху една и съща равнина. Те често се наричат Г​галилеевите спътници в чест на Галилей, който ги е открил през 1610 г. Разположени, ако започнем от Юпитер, са Йо, Европа, Ганимед и Калисто.

Цяла нощ Сатурн

Джеймс Мартин от Албакърки, Ню Мексико, е заснел тази прекрасна снимка на Сатурн по време на неговата опозиция на 15 юни 2017.

Луната ще ви насочи към звездата Антарес и планетата Сатурн на 5 и 6 юли, 2017 г.

Сатурн от почти през цялата нощ.Той се появява в златист цвят и блести с постоянна светлина.

Сатурн достига своята годишна опозиция на 15 юни. Тогава той е и най-близо до Земята за тази година.

През юли 2017 г. Сатурн грее по-високо в небето привечер, отколкото през юни. Освен това, Сатурн изкачва най-високата си точка за през нощта - няколко часа по-рано отколкото го е направил през юни. Така че, ако не сте нощна птица, юли всъщност е по-добър месец за наблюдаване на Сатурн и все още сияе ярко.

Потърсете Сатурн над хоризонта, веднага щом падне мрак. Това е в югоизточната част за Северното полукълбо. Но най-добре се вижда Сатурн около 11 часа местно време (полунощ местно лятно часово време) в началото на юли и около 21:00 (22:00 лятно часово време) от края на месеца. Тогава Сатурн изкачва най-високата си точка за през нощта.

Сатурн е най-отдалечената планета, която лесно може да видите без помощни средства. С бинокъл не се виждат прекрасните пръстени на Сатурн. За да видите пръстените, имате нужда от малък телескоп. Телескопът ще разкрие един или повече от множеството спътници на Сатурн, най-вече Титан.

Пръстените на Сатурн са наклонени под почти 27о на северната страна, но така може да се видят през октомври.

Венера на разсъмване

Джени Дисимън от Сабах, Борнео - Венера преди зазоряване.

Луната ще ви насочи към Венера и звездата Алдебаран на 19, 20 и 21 юли.

Венера винаги е блестяща и красива, най-яркото небесно тяло, огряващо нашето небе, след Слънцето и Луната. Ако сте ранобудни можете да наблюдавате Венера сутрин почти до края на 2017.

На 3 юни Венера е най-отдалечена от Слънцето на нашия небосвод, а с телескоп Венера ще изглежда полуосветена от слънчевата светлина като първата четвърт на луната. През останалата част от годината Венера ще е в пълната си фаза.

Ако се наблюдава от средата на северните ширини (където сме и ние), Венера ще изгрява около два и половина часа преди Слънцето. До края на месеца, това време ще се увеличи до около три часа преди изгрев слънце.

Насладете се на живописната гледка преди изгрев слънце на бледия полумесец на Луната и Венера, които ще бъдат близки в небето на изток от 19 юли до 20 юли .

Земята и Венера обикалят около Слънцето обратно на часовниковата стрелка, както се вижда от земния север. Когато Венера е на изток (вляво) от линията Земя - Слънце, виждаме Венера като "вечерница" на запад след залез слънце. После Венера се придвижва на запад (вдясно) от линията Земя - Слънце, се показва като "Зорница" в източната част преди изгрев слънце.

Марс се губи в отблясъците на Слънцето

Марс, Меркурий, земната Луна и планетите джуджета Церера и Веста. Марс е по-малък от Земята, но по-голям от нашата Луна. Изображение: NASA / JPL-Caltech / UCLA.

Марс трудно ще се наблюдава този месец. Марс ще премине от вечерното небе и в утринното на 27 юли 2017 г., когато все още Марс ще бъде от другата страна на слънцето в позиция, която астрономите наричат горно съединение (superior conjunction).

Долно и горно съединение. Източник: Wikimedia Commons

Потърсете Марс на изток преди зазоряване в края на септември или октомври 2017 г. Съвпадът на Марс и Венера e на 5 октомври 2017 г..

Точно една година след горно съединение на Марс на 27 юли 2017 г., Марс ще се обърне в опозиция на 27 юли, 2018 г. Това ще бъде най-добрата опозиция за Червената планета, близо историческата опозиция на 28 август 2003 г. Марс ще стане на четвъртото по яркост небесно тяло, когато озари небето през юли 2018 г., след Слънцето, Луната и планетата Венера. Не се случва често Марс да засенчи Юпитер.

Меркурий се вижда за кратко след залез слънце

Прекрасна снимка на Меркурий над чилийските Анди от януари 2017 г. от Юрий Белетски.

Предизвикателство е, но може да забележите младата Луна, планетата Меркурий и звездата Регул привечер на 24 и 25 юли.

Меркурий е видим само на свечеряване за Северното полукълбо. Потърсете Меркурий ниско на запад, под Юпитер.

Сложно е да се наблюдава Меркурий. Ако погледнете твърде скоро след залез слънце, Меркурий ще бъде скрит от вечерния здрач, ако се вгледате твърде късно, ще е последвал слънцето под хоризонта. Меркурий е ниско в небето, в близост до точката, в която залязва слънцето на хоризонта.

През юли Меркурий всеки ден ще се премества по-далеч на изток от залязващото слънце и ще достигне своята най-голяма източна елонгация във вид на още една "звезда-вечерница" на 30 юли 2017.

Що е то ярка планета?

За "ярка планета" се смята всяка планета от Слънчевата система, която се вижда лесно, без оптична помощ и наблюдавана от нашите предци от незапомнени времена. По ред от Слънцето петте ярки планети са Меркурий, Венера, Марс, Юпитер и Сатурн. Тези планети наистина светят ярко в нашето небе. Те обикновено са по-ярки, отколкото най-ярките звезди. Освен това, тези сравнително близки светове светят по-стабилно, отколкото далечните блещукащи звезди.

От края на януари до средата на февруари 5-те ярки планети са видими в предутринното небе. Това изображение е от 8 февруари 2016 г. , направено от Елиът Херман от Тусон, Аризона

Макар ярки и красиви, петте планети не влияят на нашата съдба. Но може, ако ги наблюдаваме редовно, да заобикнем астрономията.

По материали на EarthSky.