19 декември 2018
  •  Говорят медиците

Всяка точица е галактика

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 юли 2018 в 00:0026060

Ако погледнете картинката горе, няма да забележите нещо повече от „шум” от по-светли пиксели. Но не се лъжете. Всяка малка точица, която виждате, е една галактика - колосална система от стотици милиарди звезди - така, както се вижда от космическата обсерватория Herschel на Европейската космическа агенция (ESA).

Всеки от тези мънички бледи петънца представлява "топлината", излъчвана от праховите частици, разположени между звездите във всяка галактика. Нужни са били милиарди години, за да стигне до нас тази светлина и в повечето случаи е излъчена доста преди да са се породили Слънчевата система и Земята.

Снимката показва парче от небето в близост до Северния галактически полюс и е направена при дължина на вълната 250 микрона с инструмента Spectral and Photometric Imaging Receiver (SPIRE) на европейския спътник Herschel в активния си период между 2009 и 2013 г.

Както на Земята, астрономите определят местоположението в космически мащаб, използвайки координатна система. За галактиката Млечен път тази координатна система е сферична със Слънцето в своя център и дава стойности за дължина и ширина на небето по отношение на нашата галактика.

Северният галактически полюс е далеч от претрупания диск на Млечния път и предлага чист и ясен поглед върху далечната Вселена извън нашата галактика. В небето се намира някъде в северното съзвездие Косите на Вероника (Coma Berenices), район, съдържащ хиляди галактики и стотици галактически клъстери.

В тази снимка, публикувана на сайта на ESA, се виждат над 1000 светли точки, които съвпадат с отделните галактики.

За любопитните, които искат да намерят "Косите на Вероника" в нощното небе:

Още от : Космология