16 юли 2019
  •  Говорят медиците

Нов клас лекарства за забавяне на стареенето

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 март 2015 в 18:0977282
Старост Снимка: Татяна Комякова

Наскоро учени са открили нов клас лекарства, наречени сенолитици. Тяхната ефективност в предотвратяването на процесите на стареене на организма вече е доказана експериментално и описана в статия в списанието Aging Cell.

Независимо от факта, че средната продължителност на живота на човека се увеличава, хората все не са недоволни и геронтологите продължават да търсят лекарства или терапевтична техника, които да забавят процеса на стареене. Сега това е по-важно от всякога, тъй като наскоро експертите са установили, че човек има потенциал да живее 500 години.

Отдавна е известно, че с възрастта, някои от клетките на тялото спират да се делят и по този начин се забавя процесът на регенерация на тъканите. Учените решили, че ако се унищожат "болните" клетки, организмът ще бъде по-дълго защитен срещу различни заболявания. Експертите от Изследователския институт Скрипс и клиниката Майо са автори на ново изследване, в което са разрешили проблема как тялото да се отърве от неделящите се клетки, без да се увреждат здравите тъкани.

В хода на работата си, учените са установили, че по своето поведение стареещите клетки са подобни на раковите: и двете се противопоставят на апоптозата, т.е. програмираната клетъчна смърт.

Това откритие позволило на изследователите да стеснят търсенето на потенциални кандидати лекарства срещу стареене на две биохимични съединения. Първото от тях се нарича дазатиниб и то вече се използва широко на медицинския пазар като лек за рак. Второто съединение се нарича кверцетин е естествен коктейл от биохимични вещества, които се използват в медицината като антихистамин и противовъзпалително средство.

дазатиниб

кверцетин

Тестовете с клетъчни култури показват, че тези две съединения предизвикват клетъчна смърт на застаряващите клетки, дори ако действат самостоятелно. Съединението дазатиниб унищожава стареещи клетки-предшественици на мастните клетки, а кверцетинът е най-ефективен при премахването на стареещи ендотелни клетки на човешките и мишите стволови клетки на костния мозък.

След като се убедили в ефективността на лекарствата при клетъчни култури, учените са започнали да ги тестват при мишки. Старите гризачи, които получили единична доза от препарата, пет дни след прилагане на лекарството са показали подобряване на сърдечно-съдовата система в сравнение с контролната група. Животни, чието тяло е било отслабено от лъчева терапия, но защитено с дазатиниб и кверцетин, показали повишена устойчивост на физически натоварвания

Ефектът от действието на прапаратите се оказал дълготраен - продължил седем месеца след еднократен прием. Здравето на животните било добро, дори и на тези, които са били принудително състарени с помощта на лекарства, причиняващи симптоми на остеопороза и дегенерация на гръбначния стълб.

Учените не изключват възможността за поява на сериозни нежелани реакции при продължителен прием на  сенолитици. Въпреки това, те се надяват, че откритието им в бъдеще да помогне за намирането на най-добрата формула за лекарство срещу старост.

Dopylnenie 05.02 2016 в 01:39 2
Кверцетин има високо концентриран в Български девисил, според Вики. Извод: да засадим градина; няма да ни навреди.
А Майо са истинска наука, за разлика от нашите задявки под линия.
Heisenberg 11.03 2015 в 20:34 1
Стареенето (според приетите днес теории) е причинено от необратима дехидратация на клетката (по-точно загуба на свързаната вода) и натрупване на неразградим от лизозомите "junk" в клетката.
Да не говорим че поради високата си диференциация редица тъкани като сърдечна и нервна са загубили способност за делене, ако бъдат тласнати към апоптоза това ще доведе до необратимо увреждане на организма.
Статията е смехотворна, очаквах повече от вас, "nauka"-offnews.

Още от : Медицина