Първият тест върху хора на ваксина срещу хламидия е успешен

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 15 август 2019 в 14:43 10002 0

Кредит pixabay

Първата ваксина срещу хламидия премина успешно първият си тест върху хора, се съобщава в списанието Lancet Infectious Diseases.

При клиничното изпитване, на около 40 здрави жени, на случаен принцип, са дадени две версии на ваксината срещу хламидия или плацебо лечение. И двете версии на ваксината са доказано безопасни и отключват имунен отговор, какъвто не се наблюдава при плацебо групата.

"Тези резултати са многообещаващи", смята специалистът по детски инфекциозни болести Тони Дарвил (Toni Darville) от Медицинския университет на Северна Каролина Чапъл Хил, съавтор и консултант на изследването. Хламидията може да доведе стерилитет и други дългосрочни усложнения при жените, така че ваксина срещу заболяването може да окаже сериозно влияние върху общественото здраве, смята тя.

Хламидията, причинена от бактерията Chlamydia trachomatis, е едно от най-разпространените заболявания, предавани по полов път и около 131 милиона жени и мъже се заразяват с него по света всяка година. Заболяването може да предизвика общи симптоми, които да не бъдат разпознати като хламидия, като генитални течения или болка, но може и да няма симптоми.

Антибиотиците лекуват успешно инфекциите с хламидия, но ако остане без лечение, заболяването може да създаде сериозни репродуктивни проблеми при жените. Инфекцията засяга шийката на матката при 1 от 6 жени, разпространява се към матката и фалопиевите тръби, където може да предизвика възпаление и да доведе до безплодие.

Микроскопски препарат на клетки, заразени с Chlamydia trachomatis. Кредит: DR. LANCE LIOTTA LABORATORY/WIKIMEDIA COMMONS

"Процентът от жените, които развиват тези дългосрочни усложнения е относително нисък", обяснява Дарвил. Но общият голям брой инфекции означава, че "значителен брой жени" развиват хронична болка, безплодие, или и двете.

Разработването на ваксина срещу Chlamydia trachomatis е предизвикателство, защото бактерията живее комплексен живот в човешкото тяло. При инфекция, микроорганизмите се развиват в клетки на репродуктивните органи. Основавайки се на изследванията с животни, учените очакват успешната ваксина да предизвика силен имунен отговор по два начина - чрез антитела, които да се борят с бактериите извън клетките, и с протеини и Т клетки на имунната система, които да помогнат на унищожаването на бактерията в заразените клетки.

При клиничното изпитване, имунологът Робин Шатък (Robin Shattock) от Имперския колеж в Лондон и колегите му изследват две версии на ваксината. И двете предизвикват имунен отговор чрез антитела и Т клетки, но едната се справя по-добре от другата. Последващите изследвания продължават с тази версия. Следващият етап ще е да се провери дали ваксината предотвратява инфекциите, в сравнение с плацебо и ще включва доброволци, които са в риск от заразяване, пояснява Шатък.

Ако ваксината премине следващите клинични тестове и бъде одобрена за употреба, най-подходящата възраст за ваксиниране на момичетата и момчетата ще бъде около 11-12 години, както е и за човешкия папилома вирус (HPV).

Източник: Science news - The first chlamydia vaccine has passed a major test