Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тукПриемам
24 април 2018
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Говорят медиците
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

Синдром на саванта - как увреждане на мозъка може да доведе до гениалност (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 юли 2016 в 13:00122230
Снимка: www.hwns.com.au

Синдром на саванта е рядко, но изключително състояние, при което хора със сериозни умствени увреждания, включително и аутизъм, имат свое „островче на гениалност”, което стои в отличителен, силен контраст на цялото им увреждане.

Както един на десет човека с аутистично състояние има изумителни качества в различни области, така и синдромът на саванта се среща при увреждания на развитието, при наранявания на централната нервна система или заболявания. Независимо от отделното умение на саванта, то е винаги свързано с огромна памет.

Джедедая Бъкстън (Jedediah Buxton)

Първото описание на синдром на саванта в научната литература се появява в немско психологическо списание Gnothi Sauton през 1783, което описва англичанина Джедедая Бъкстън (Jedediah Buxton) от Кресуел, Дербишър (Creswell, Derbyshire) – човек, можещ да смята светкавично и имащ изключителна памет.

Без съмнение най-известният аутистичен савант е измислен – Реймънд Бабит (Raymond Babbitt), изигран от Дъстин Хофман във филма от 1988 „Рейнман” (Rain man). Обаче оригиналното вдъхновение за саванта, показан във филма е Лорънс Ким Пийк (Laurence Kim Peek). Това е мъж, който е запомнил над 6000 книги и има енциклопедични знания по география, музика, литература, спортове и 9 други области на експертиза. Можел е да наименува всички кодове на региони на САЩ и пощенските кодове на големите градове. Също така е запомнил картите в телефонните указатели и е можел точно да каже как се стига от един град в друг или от дадена улица до друга. Също така е имал способности да изчислява коя дата на кой ден се пада и е бил музикален талант. Уникална способност е, че можел да чете изключително бързо – едновременно една страница с лявото око и другата – с дясното.

Горе: Лорънс Ким Пийк (Laurence Kim Peek). Снимка: Daily Mail

Вдясно: Нормален мозък (отгоре) сравнен с мозъка на Ким Пийк (долу). Пийк има по-малък малък мозък и липсва корпус калосум или мазолестото тяло (нервните нишки, които свързват двете полукълба на мозъка).

След като му е направен магнитен резонанс се оказва, че липсва корпус калосум или мазолестото тяло (нервните нишки, които свързват двете полукълба на мозъка), и има други сериозни увреждания на централната нервна система.

Комбинацията от слепота, умствено увреждане и музикален гений е явно и подробно описвана още в първите документирани случаи в историята.

Интересен случай е например – Слепият Том, който е пътувал по света и е станал известен в началото на 19-ти век. Друг такъв е по-ранния случай на Тредголд в Салпетриер (Tredgold's case at the Salpetriere).

Скица на 3-годишната Надя.

Описани случаи на жени саванти има сравнително малко. Селф (Selfe) описва случая на Надя, която губи специалните си способности, когато тръгва на училище и придобива езикови и социални умения. Вискот (Viscott) документира в подробности, включително психодинамични формулировки, жена музикален савант, която е проучвал много години. Трефер (Treffert) описва сляп, аутистичен музилен савант, която заедно със своята музикална способност, показва много точни способности за ориентиране във времето без часовник или други инструменти за измерване на времето. Също така, въпреки слепотата си, тя се е ориентирала много добре в пространството.

Това са известните факти за синдрома сега:

  • Среща се рядко, при един от десет аутистични човека има някакви умения на савант.

При савантите умственото изоставане и други видове увреждания в развитието са по-често срещани от аутистичното състояние, така че разумната оценка предполага, че около 50% от хората със синдром на саванта са аутисти, а останалите 50% имат друга форма на увреждания в развитието, умствено изоставане, наранявания на централната нервна система или заболяване.

  • Повече мъже, отколкото жени са аутисти и имат синдром на саванта.

Мъжете превъзхождат числено жените в отношение 6:1 при синдром на саванта и 4:1 при аутизма. За обяснение на това откритие Гешвинд и Галабурда (Geschwind, Galaburda) предлагат в своето изследване върху мозъчната асиметрия, че лявото полукълбо нормално приключва своето развитие по-късно от дясното и е обект на пренатални влияния за по-дълъг период от време, някои от които може да са увреждащи. По-специално при мъжкия ембрион циркулира тестостерон, които може да достигне много високи нива и може да забави развитието и да увреди нервната функция в по-уязвимото ляво полукълбо, като го уголеми и насочи към способностите, свързани с дясното полукълбо. Приета е „патология на превъзходството” с компенсаторен растеж в дясното полукълбо като резултат от повредено развитие или травма на лявото полукълбо.

Това откритие може да е ключ и за други заболявания, които се срещат много по-често при мъже, отколкото при жени, включително аутизъм, тъй като дисфункция на лявото полукълбо е често срещана при него. Други състояния като дислексия, забавена реч и заекване също имат мъжко превъзходство, което може да е по-горе описаното състояние.

  • Способностите на саванта са ограничена група от специфични дадености.

Като имаме предвид всички способности на хората, е интересно, че даденостите на саванта са ограничени в 5 главни категории: музика – обикновено свирят, най-често на пиано с идеален усет за тоналността. Някои свирят на множество инструменти (до 22), макар че има и случаи при които не са изпълнители, а композират; изобразително изкуство – обичайно създават рисунки, картини и скулптури; календарно смятане (недобре изучено умение сред повечето от тях); математика – включва мигновено смятане или способност да се намират прости числа, при липса на прости аритметични умения; механични или пространствени умения – включва умения да се измерват разстояния точно без използване на инструменти, способността да изграждат сложни модели или структури с голямо усърдие и точност или майсторството да чертаят карти или да намират посоки.

Стивън Уилтшар (Stephen Wiltshire) има фотографска памет за въздушни гледки. Той може да възпроизвежда сгради и съоръжения от паметта си с невероятни подробности, след като ги виждат само веднъж.

Други по-рядко съобщавани са: полиглотска способност; необичайно разграничение на сетивата мирис, докосване и зрение, но понякога включващо синестезия; перфектно преценяване на изминалото време без часовник; изключителни познания в специфични области като неврофизиология, статистика или навигация.

  • Има множество от савантски умения.

Най-често срещани са „специалните умения”, които включват обсесивни занимания, свързани със запомняне на музикални и спортни любопитни факти, номера на коли, карти, исторически факти и незначителни данни като звука на мотора на прахосмукачките. Друг пример е Дъстин Хофман в „Рейнмен”, който запомня отговорите на всички въпроси в любимото си телевизионно предаване.

Талантливите саванти са хора с когнитивни нарушения при които музикалните, артистичните или други способности са много развити, обикновено в една и са много очевидни в сравнение с цялостното си интелектуално ниво.

Невероятният савант е термин, запазен за тези изключително редки хора, чието специално умение е толкова впечатляващо, че ще е такова, даже и при здрави хора.

  • Специалните умения винаги са комбинирани с огромна памет.

Независимо от специалните способности, савантите винаги имат огромна памет, но съсредоточена в специалното умение.

Дерек Паравичини (Derek Paravicin), сляп с аутизъм, може да възпроизвежда всякаква музикална композиция, чута само веднъж, има перфектен музикален слух и може да идентифицира едновременно 10 ноти. И все пак, не може да различи ляво от дясно или да брои до десет.

  • Савантските умения могат да бъдат вродени или придобити.

Много често савантските умения се проявяват в детството, предизвикани от увреждане при развитието, съществуващо при раждането.

Савантски умения също може да се придобият, дори преди това не ги е имало. Това става като резултат от травма на мозъка или заболяване в детството или зрелостта.

  • Савантските умения не изчезват, често се наблюдават от повторение до импровизация и създаване.

Това правило, обаче има изключения. Такова е случаят на Надя, която споменахме по-горе – тя губи специалното си умение в изобразителното изкуство, когато тръгва на училище.

Но такава загуба на специални умения е по-скоро изключение, отколкото правило при синдрома на саванта. Вместо това с продължителното прилагане специалните способности или остават на същото ниво или се подобряват.

Например Лесли Лемке (Leslie Lemke), който можел да свири първият концерт за пиано на Чайковски без грешка на 14 години, след като го е чул веднъж във филм по телевизията. Оттам Лесли преминава от повторение към импровизация – изглежда че му е доскучало да повтаря само каквото е чул. Последните години Лесли започва да създава изцяло нови песни, които композира, свири и пее.

  • Мисленето на савантите не може да бъде обобщено от единна теория.

Една такава теория на Т. Л. Бринк (Brink), че травма в лявото полукълбо при децата довежда до появата на механични и други савантски умения. Брус Л. Милър (Bruce L. Miller) казва: „загубата на функция на левия преден дял може да доведе до подпомагане на артистични или музикални умения”. Друго мнение на К. Ху (C. Hou) е: „Анатомичната основа за синдрома на саванта може да включва загуба на функция в левия темпорален дял с увеличена функция на задния неокортекс.”

Синдромът на саванта е доста любопитно състояние, чийто разбиране тепърва предстои. Разбирането на характерините му особености ще ни даде обяснение за цялостната работа на нашия мозък.

Използвани източници:

The savant syndrome: an extraordinary condition. A synopsis: past, present, future, Darold A. Treffert/ncbi

Savant Syndrome

Jedediah Buxton

Kim Peek


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Медицина
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.