Случайно разпадане на хромозома е излекувало тежко имунно заболяване

Недялка Аценова Последна промяна на 11 юни 2015 в 15:21 8490 0

Кредит EMBL/P. RIEDINGER

Жена с рядък случай на генна мутация се е излекувала заради случайно разпаднала се част от хромозома на една стволова клетка. Учените са заинтригувани от феномена, защото дава надежда да се улеснят трансплантациите.

Историята започва през 1964 г., когато в болница е прието 9-годишно момиче с повтарящи се бактериални инфекции. Детето се оказва първият в света описан случай на изключително редкия синдром WHIM, от който са открити около 60 случая досега. WHIM е съкращение на warts, hypogammaglobulinemia, immudeficiency (or recurring bacterial infections), myelokathexis. Наименованието се образува от първите букви на характерните симптоми.

Болестта може да се прояви на различна възраст с отчетливи усложнения, наблюдавани в отделните пациенти. Поради факта, че имат ниски нива на имуноглобулини, хората, страдащи от този синдром, са по-податливи на живото-застрашаващи бактериални инфекции и в по-малка степен – на вирусни инфекции. Тъй като белите кръвни клетки се задържат в костния мозък и не могат да се влеят в кръвния поток, това води до чести повтарящи се инфекции. Засегнатите са особено чувстителни към човешки папиломен вирус, който причинява брадавици и може да доведе до рак.

На снимката е показан кариотипа на жената, излекувана от синдрома WHIM. Хромозомните двойки, които са от нейните бели кръвни клетки, показват нормална хромозома 2 отляво и отрязана хромозома 2 отдясно. Схема:National Institute of Allergy and Infectious Diseases, NIH

Болестта се причинява от мутации в гена, кодиращ протеина „хемокинов рецептор 4”. Този ген се намира в хромозома 2. Протеинът е вид рецептор, който се намира на повърхността на кожата и помага за пренасянето на сигнали на имунната система. Също така и за освобождаването на бели кръвни клетки от костния мозък в кръвта.
При синдрома WHIM рецепторът е свръхфункциониращ, което пречи на младите бели кръвни клетки в костния мозък да узреят и да се влеят в кръвния поток.

През 2013 година жената вече е на 57 години. Тогава тя се свързва с Националния институт за алергии и инфекциозни болести в Бетесда, Мериленд, САЩ и съобщава, че двете ѝ дъщери имат класическите симптоми на синдрома WHIM, които са наследили от нея. След като я питат за нейното състояние, се оказва, че тя не е страдала от брадавици или сериозни инфекции от двадесетина години. За да разберат каква промяна е настъпила в нея, учените решават да я изследват и да разберат какво ѝ се е случило тогава. Резултатите показват, че жената има нормален брой бели кръвни клетки, което не е стандартно състояние при страдащи от този синдром, но единственият начин да се излекува човек е, ако мутантния ген е изчезнал.

Изследванията показват, че той наистина e изчезнал в белите кръвни клетки, но не и от другите части на тялото. Наличието на този ген в другите части на тялото ѝ, разкрива защо две от дъщерите ѝ са наследили нейното заболяване. При по-нататъчно изследване на ДНК, екипът забелязва, че част от хромозома 2 е отрязана и подредена отново. Оказва се, че липсват 163 гена от едното копие на хромозома 2 (всеки човек има две копия от всяка автозомна хромозома, едното наследено от майката, а другото от бащата, плюс две полови хромозоми). Сред липсващите гени е и мутиралия. Изследователският екип стига до изненадващо заключение. Преди две десетилетия в костния мозък на жената, част от хромозома 2 на една стволова клетка, формираща кръвни клетки, е била нарязана и събрана отново. Описаният процес на рязане и пренареждане се нарича хромотрипсис и може да се случи едновременно в една или няколко хромозоми. Често срещано е при ракови заболявания и се получава заради рязането и неправилното събиране отново на десетки или хиляди фрагменти от ДНК. Открито е освен при раковите клетки, също така и в половите клетки и нечовешките геноми.

Учените предполагат, че липсата на мутантния ген е дала възможност на нормалната стволова клетка да замести увредените стволови клетки с нови, при които липсва вредната мутация.

Благодарение на това интересно явление може да се улеснят трансплантациите на костен мозък. Ползата се изразява в това, че донорските стволови клетки могат да населят костния мозък на получателя и да изместят увредените.

Използвани източници:

Chromothriptic Cure of WHIM Syndrome

Shattering News: How Chromothripsis Cured a Rare Disease, Dr. Francis Collins

Shattered chromosome cures woman of immune disease,  Jocelyn Kaiser