24 април 2019
  •  Говорят медиците

113-тият химичен елемент ще се нарича японий

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 декември 2015 в 15:0568400
Японската периодична таблица на Менделеев скоро ще има още един елемент.

113-ият елемент от периодичната таблица на Менделеев е открит от изследователи от японския институт RIKEN. Той е по-тежък, отколкото който и да е от по-рано откритите елементи.

Откритието е направено с помощта на йонния линеен ускорител RILAC (RIKEN's heavy ion linear accelerator) и изотопния сепаратор GARIS (gas-filled recoil isotope separator), съобщава сайтът на института.

Новият 113-ти химичен елемент от Менделеевата таблица се нарича японий. За приоритет над откритието и съответно - името на новия елемент си съперничиха три колектива учени от Русия, САЩ и Япония. Но съвместна комисия на Международния съюз за теоретична и приложна химия и Международния съюз за теоретична и приложна физика определиха, че приоритет имат японските учени, тъй като данните, представени от другите екипи са под съмнение, както отбелязва агенция sputnik.

Схема на получаването на новия елемент от сблъсък на ядра на цинк и бисмут. Източник: RIKEN

Японските учени са получили 113-тия елемент сблъсквайки ядра на цинк и бисмут.

Откриването на нов елемент е изключително трудно, тъй като вероятността да получите елемента, който желаете, е изключително малка. За да постигнат това откритие - получаването на 113-тия елемент, изследователите от RIKEN е било необходимо повторят този сблъсък на ядра 100 трилиона пъти или 1014 пъти.

През януари 2016 г. ще бъде оповестено окончателното решение за откриването и името на новия химичен елемент, след среща на Международния съюз за теоретична и приложна химия.

Истинският произход на 4/20