25 септември 2017
  •  Говорят медиците

12 гущери, съвременници на динозаврите, са намерени в кехлибар

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 07 март 2016 в 07:0730540
Гущер, запазен в бирмански кехлибар от средата на Креда. Снимка: Daza et al.

Дузина гущери в кехлибар са открити в Югоизточна Азия. Те вероятно са търсели убежище в клоните на секвои, а са попаднали в капана на смолата им преди около 100 милиона години, през периода Креда.

Колекцията включва предци на съвременните гекони и хамелеони, живели по едно и също време с гигантските динозаври, съобщава NewScientist

Тази находка, намерена в провинция Качин, Миамар (бивша Бирма), е най-старата и вероятно най-разнообразната колекция на тропически гущери, запазени в кехлибар, според констатациите, публикувани в Science Advances тази седмица.

Има около 9900 живи видове гущери и змии, включително богатото разнообразие влечуги, обитаващи тропическите гори. Но техните вкаменелости са редки, така че малко се знае за древните тропически гущери. Намирани са най-вече раздробени кости.

Затова тази находка е изключително ценна, защото кехлибарът може да запази малки, деликатни останки, заедно с вътрешните органи и меките тъкани. Те са изследвани с помощта на рентгенова томография с висока резолюция, сканиращ електронен микроскоп и оптична микроскопия от екип, ръководен от Хуан Даза (Juan Daza) от Университета в Хюстън.

В един от кехлибарите е намерен напълно запазен гекон, при който се вижда, че още тогава тези животни са имали уникалните самозалепващи се пръсти и стъпала. В друго влечуго се вижда с изплезен език с дълъг и тесен връх, какъвто не се среща при никой от съвременните змии и гущери.

Друг малък гущер е попаднал в кехлибара заедно със скорпион и стоножка, което показва, че и древните тропически гущери са се хранели със същите животни като съвременните, обяснява Даза.

Същият гущер е особено интересен - костната му структура наподобява тази на новороден хамелеон, въпреки че хамелеоните се появяват за първи път преди около 25 милиона години. Той има слаба челюст, непригодна за хващане на плячка. Това говори за древния произход на метода за лов с помощта на стрелкащ се език, който се практикува от съвременните хамелеони. Находката също така поставя под съмнение идеята за африканския произход на тези животни.

"Новите образци са красиви и много вълнуващи," отбелязва Майкъл Колдуел (Michael Caldwell) от Университета на Алберта в Едмънтън, Канада. "Имахме малко или почти никакви фосили от родословното дърво на гущерите," добавя той.