12 от най-агресивните инвазивни видове живи организми

Наука ОFFNews Последна промяна на 22 април 2016 в 15:20 30233 0

Кредит michigan.gov

Инвазивни видове се наричат такива живи организми, които в резултат на интродукция (заселване на нови видове, внесени от други части на света, в места, които по-рано не са обитавали) започват активно да превземат нови територии, измествайки местните обитатели.

Представяме ви примери на най-катастрофалните интродукции на видове в историята на човечеството.

Кудзу

Кудзу (Pueraria lobata) е подобно на лиана растение с листа като на дива лоза, което идва от Япония и Югоизточна Азия. Това растение е внесено през 1876 г. в южните щати на Америка, в района на Филаделфия, където е представено на местното население като бързо развиващо се растение, ефективно ограничаващо развитието на ерозията на почвата. След 50 години, Кудзу става известно в щатите като "лозата, която превзе юга". Наистина Кудзу може да расте бързо. Само за две поредни години при благоприятни климатични условия растението може напълно да превземе всякакви площи - изоставени къщи, коли, електропроводи, други дървета и храсти.

Mikenia micrantha

Бразилското растение Mikenia micrantha е внесено от Бразилия в Азия по време на Втората световна война като жив камуфлаж за военните части. Оттогава растението активно завладява нови и нови местообитания.

Сега може да се намери дори в Непал. Националният парк на Непал Читуан вече няколко години води неуспешна борба с Mikenia micrantha. Растението вече е погълнало 20% от площта на националния парк, което създава заплаха за много други видове растения, които са източник на храна за най-различни редки видове животни. Промените в природните екосистеми, причинени от инвазията на растението оказват отрицателно въздействие върху популациите на застрашени видове като индийския носорог и бенгалския тигър.

Зайците

"Интродукцията на няколко зайци няма да донесе много вреда, ще бъде само още един източник на месо и мишена за ловците," - нещо подобно е казал австралийският фермер Томас Остин през 1859 г. и пуснал на свобода 24 зайци. До края на века, при липса на естествени врагове, броят на зайците се увеличил до такава степен, че много местни видове растения и животни на Австралия се оказали на ръба на изчезване. Почвите, лишени от естествена растителност, били подложени на тежка ерозия.

Лисиците, внесени за да се справят с зайците, причинили драматичен спад в броя на тасманийските дяволи (в последствие напълно изчезнали от континентална Австралия) и торбести мравояди, но не и на зайците, докарани от Стария свят.

Австралийските учени овладяли донякъде положението като заразили зайците с вируса миксома, който причинява миксоматоза (болест, причиняваща фатални тумори в мозъка и половите органи). През 1950 г. с помощта на този вирус броят на зайците намалял от 600 млн. на 100 млн. Една непредсказуема реакция от намаляването на броя на зайците е намаляването на броя на един местен вид австралийски орли. По време на изобилието на зайците този вид хищни птици свикнали да ловуват пришълците.

Тръстикови жаби

Историята на Австралия е богата на примери за неуспешни интродукции на живи организми. През 1935 г. в австралийския щат Куинсланд внесли 60 000 екземпляра тръстикови жаби за борба с вредителите на захарната тръстика, но захарната тръстика не се харесала като местообитание на земноводните и те плъзнали навсякъде другаде, а насекомите вредители останали невредими.

Някои тръстикови жаби достигнали до 40 см дължина. Жабите-нашественици похапвали добре като омитали буквално всичко. За съжаление токсичната им кожа ги предпазвала от местните хищници и Австралийският континент отново се сблъсквал с неконтролирано нарастване на популацията на чужд вид.

Какво ли не е използвано в борбата с тръстиковите жаби - дори котешка храна. Разхвърляйки котешка храна до местообитанията на жабите, учените се надявали да привлекат вниманието на мравките, които да се справят с потомството на земноводните. В резултат на мравешките атаки загива почти 80% от цялото потомство на тръстиковите жаби.

Кактусът Опунция

Първите австралийски фермери били много притеснени от кенгуратата и за да защитят своите насаждения от тези "досадни животни" внесли в Австралия кактуса Опунция. Фермерите използвали кактусите за ограда на своите парцели. При липсата на естествени врагове, опунцията започва да расте толкова бързо, че завзема и обработваемата земя. Много области били изоставени по тази причина. За да се спре безконтролното разпространение на опунцията в Австралия бил внесен друг вид жив организъм - огнената пеперуда, която е естествен враг на кактуса в родината му.

Кучето Динго

Не само съвременният човек е виновен за интродукцията на нови видове в Австралия. Преди няколко хиляди години (приблизително 4000 години), древните хора са довели на континента домашни кучета, които подивели и се адаптирали добре към местните условия, като изместили най-големия местен хищник в хранителната верига - австралийския двуутробен вълк. Колко много други видове са изчезнали след появата на динго на австралийския континент, вероятно никой не знае.

Змиеглава риба (snakehead)

Тази риба достига дължина един метър. Тя е докарана в Европа от Източна Азия. Европейските водни басейни, в които се е заселило това доказано ненаситно създание, в момента е изчезнало почти всичко живо. Най-досадното нещо е, че тази риба може да пълзи по корем по земята от един басейн в друг в продължение на четири дни, дишайки атмосферен въздух.

Обикновен скорец

За появата на тази напаст в Северна Америка, европейският скорец, е виновен руснакът Евгени Шифелин, производител на медицински продукти. През 1890 г. в Сентръл парк в Ню Йорк, той освободил 60 птици, а на следващата година още 40. На скорците им харесало в Новия свят. Формирайки многобройни ята, броят на които достига до един милион екземпляра, те правят унищожителни атаки върху земеделска земя, причинявайки щети на икономиката на САЩ всяка година до 800 млн. долара. Освен това птиците причиняват много авиокатастрофи.

Бирмански питон

Бирманските питони са внесени в Съединените щати и се размножили в южната част на страната. В националния парк Флорида те са над 30 000. Тази огромна змия, която достига дължина 6 метра, няма естествени врагове в Северна Америка. В стомаха на тези змии са намирани дори алигатори.

Африкански пчели

Агресивните африкански пчели са били внесени в Бразилия от Танзания като заместител на европейските медоносни пчели. На африканските пчели им харесали условията в Новия свят и се разпространили из цяла Бразилия и дори във всички страни от Централна Америка и в южните щати на САЩ. Жертви на тяхната агресия всяка година стават голям брой животни и хора.

Азиатски шаран или сребрист толстолоб

Достига 45 кг. Първоначално, тази риба е пусната в САЩ в едно от езерата, но в резултат на наводненията нахлува във водите на река Мисисипи, където успешно се размножава, изяждайки храната на местните видове риба.

Плъхове

Плъховете са се заселили на 90% от островите на Световния океан. В резултат на това 60% от видовете птици и влечуги от повечето острови са изчезнали завинаги.

Примерите на неподходяща неумишлена и умишлена интродукция може да продължи още  - козите на островите Галапагос, морските звезди край бреговете на Хавай, лисиците и котките в Австралия; мускусните плъхове и енотите в Европа и още, и още.