21 ноември 2017
  •  Говорят медиците

15 години земетресения на нашата планета (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 декември 2016 в 14:08104350

Забележителна анимация, публикувана от Националната океанска и атмосферна администрация (NOAA), показва всяко регистрирано земетресение, станало между 1 януари 2001 г. и 31 декември 2015 г.

Сякаш светът се разпада в реално време, пише IFLScience. Интерактивната версия може да се намери, като кликнете тук.

Включени в тази анимация са някои забележителни и опустошителни земетресения.

Може да се види земетресението Тохоку от март 2011 г. в Япония, заради което загинаха над 18 000 души, включително и заради предизвиканото от него цунами, а също и земетресението в Суматра от декември 2004 г., което заедно с вълните цунами уби почти четвърт милион души.

През последните 15 години станаха 20 земетресения с магнитут 8.0 и по-мощни. Двете гореспоменати земетресения бяха най-силните през този период, регистрирани с магнитут 9.1.

Всъщност има само около седем земетресения, които са регистрирани с над 9.0 магнитут, откакто се води статистика.

Най-мощното земетресение, записано в историята, е с магнитут 9.5 и е станало в Чили през май 1960. Земетресението Тохоку се нарежда като четвъртото по сила, а събитието в Суматра се нарежда на трето място.

Скалата по магнитуд е наследник на широко използваната скала на Рихтер. Тя  е логаритмична, което означава, че трус с магнитут 7.0 е с 32 пъти по-слаба енергия от земетресение с магнитут 8.0. Това означава, че земетресение с магнитут 9.0 е около 35.2 трилиона пъти по-мощно от земетресение с магнитут 1.0.

Анимация на цунамито, генерирано от мощното земетресение Тохоку от 2011 г. край бреговете на Япония. YouTube

Колкото е по-мощно едно земетресение, толкова по-рядко се случва, тъй като е необходимо повече време, за да се натрупа напрежение.

Почти всички земетресения се предизвикват от движението на тектоничните плочи и близо до границите им, но има и изключения. Фракингът, отлепването на части от горната мантия и възобновяването на древни тектонски "драскотини" може да предизвикат земетресения далеч от главните разломни линии.

Що се отнася до традиционните земетресения, можете да ги намерите в области на компресия (Хималаите), странично движение (Сан Анндреа, Калифорния ), а дори и разширение (Апенините, Италия). Въпреки бавното движение на тектоничните плочи, се натрупва напрежение, което се освобождава изведнъж при тези събития.

И след това нашата планета си е жива и здрава, а тези красиви визуализации като тази, която ни напомня за това, обобщава изданието.