2020: Фалшивите надежди и жълтите сензации във физиката и астрофизиката

Ваня Милева Последна промяна на 26 декември 2020 в 00:00 4288 0

Макар излязло от детската си възраст, човечеството има нужда от чудеса, които засега и в повечето случаи се чакат от науката, от стъписващи невероятни открития, които "отварят нова врата в..."

Но това обаче се случва трудно и рядко. Ще ви запознаем с две от най-големите разочарования във физиката за 2020-та.

Сензацията с "откритата паралелна Вселена" се оказа просто отражение на космическите лъчи

Така някои си представят "паралелните светове". Кредит: Pixabay

През 2020 година едно откритие на частици неутрино с аномално високи енергии доведе до шумотевицата, че е открита "паралелна вселена в Антарктида, където времето тече назад".

Регистрираните с помощта на детектор на неутрино в Антарктида елементарни частици изглеждаше, че се противопоставят на Стандартния модел на физиката.

Тази аномалия намери обяснението си по-късно и както предполагахме, то се оказа банално.

ANITA. Кредит: NASA Goddard

Аномалиите са открити от учени, които търсят свръхвисокоенергийни космически лъчи и неутрино, идващи от космоса, с помощта на масив радиоантени, прикрепени към балон, плаващ приблизително на 37 км над Южния полюс.

Неутриното са изключително малки частици, които се отделят по много начини, включително взривяващи се звезди и изблици на гама лъчи. Всяка секунда около 65 милиарда неутрино на квадратен сантиметър преминават през тялото ни, но те идват от Слънцето, те пронизват земята с лекота и изобщо не ги забелязваме. Частиците неутрино, които ANITA открива, са от различен порядък, те са с много повече енергия, толкова много, че не могат да преминат през земята. И все пак ANITA регистрира две тау неутрино през 2006 и 2014 година, идващи отдолу, тоест от Земята.

Учените са озадачени от регистрираните данни като досега около 40 статии дават съвсем различни отговори - импулсите са от неутрино, които преминават незасегнати през цялото ядро ​​на Земята и излизат от повърхността; импулсите са дълго търсеното „четвърто“ неутрино, известно като стерилно неутрино; виновна е тайнствената „тъмна материя“ на космоса; или това е напълно непозната граница на физиката на частиците или на астрофизиката, която заслужава Нобелова награда.

Това доведе и до най-причудливите теории като тази за паралелните вселени.

В документ, публикуван в списанието Annals of Glaciology, група учени представят ново обяснение за двете аномалии, наблюдавани с ANITA. Според тях изобщо не е имало неутрино отдолу, а аномалиите са просто несвързани отражения на свръхвисокоенергийни космически лъчи, които пристигат от космоса.

Не, в атмосферата на Венера няма следи от живот

На 14 септември 2020 г. гръмна по света сензацията, че телескопите JCMT и ALMA във високите части на атмосферата на Венера вероятно са открили фосфин, считан за биомаркер.

Но наскоро след това се появяват нови изследвания, показващи, че можем да се сбогуваме с идеята за наличието на фосфин в атмосферата на Венера. Тази статия накара някои изследователи да заявят "Адиос, фосфин!", защото всъщност няма сигнал за фосфин в данните от ALMA.

С новите техники за калибриране данните от телескопите JCMT и ALMA са преразгледани и Гилермо Вилануева (Guillermo Villanueva) и неговите колеги показват, че няма фосфин в атмосферата на Венера. При честота 266.944513 GHz не се вижда линия на абсорбиране на фосфин, която екипът на Джейн Грийвс (Jane Greaves) твърдяха в статията от 14 септември, че са видели.

"Наблюдава се само замърсяване по линията много близо до SO₂ при 266.943329 GHz (само 1,3 км/сек от линията на PH₃). Нито данните от JCMT, нито от ALMA имат достатъчна спектрална разделителна способност, за да разделят двете линии. Но след като наблюдавахме от други инструменти линията на SO₂, няма място за съмнение, че това обяснява парейдолията* на фосфина. Новата статия не оставя съмнение [в това]", пише Франсиско Вилаторо.

А както може би знаете, парейдолията е психологическа реакция, при която виждаме обекти, които искаме да видим, в случайни форми.

Да завършим с това, че всеки неудачен експеримент, всяка опровергана идея, също е стъпка напред, защото ако се разбере, че една улица е задънена, това дава възможност да се фокусира вниманието към други хипотези, които с по-голяма вероятност са правилни. Така че, както казва народът: "Всяко зло - за добро!"

И нека не преставаме да мечтаем. Бъдете здрави и щастливи.