27 септември 2020

22 юни: На този ден в историята на науката и технологиите

| На този ден 22 юни 17871
Херман Минковски и схема на "пространство-времето на Минковски".

На 22 юни 1864 г. се ражда германският математик Херман Минковски. Той е известен със своите разработки в областта на теорията на числата и математическата физика. Освен това има много голям принос в теорията на относителността като математически обосновава редица идеи, изложени от Айнщайн.

Конрад Цузе, изобретателят на първият напълно автоматизиран компютър с програмно управление в Калифорнийският Музей на историята на компютрите в Маунтин Вю. Снимка: California Computer History Museum

На 22 юни 1910 г. се ражда Конрад Цузе - немски инженер, който през 1941 г. създава първия работещ програмируем компютър Z3, а през 1948 г. - първия програмен език на високо ниво - Планкалкюл (на немски Plankalkül - "изчисляване на планове"). Характеристиките му са: независимост от архитектурата на машината, условни оператори (без ELSE), цикли, подпрограми (без рекурсия), работа с масиви и подмасиви и сложен синтаксис.

Харон, заснет от New Horizons.

На 22 юни 1978 г. американският астрофизик Джеймс Кристи открива Харон - първият от сега известните общо 5 спътници на Плутон. През юли 2015 г. американската сонда „New Horizons“ за първи път в историята достигна Плутон и Харон и ги изследва прелитайки близо покрай тях.

На 22 юни 1996 г. бе официалното издание на компютърната игра Quake, една от най-известните FPS-игри в историята на геймърската индустрия. Quake бе първата игра, която породи масовия киберспорт, а на енджина на Quake впоследствие се появиха десетки „дъщерни“ 3D FPS-игри.

Снимката най-горе вляво е на Хилберт, а не на Минковски.