Повече от 25 години "Хъбъл". Наследникът му ще търси извънземен живот през 2030 г. (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 16 април 2015 в 15:06 7388 0

Кредит European Space Agency

На 24-ти април 1990 "Хъбъл" се отправи в космоса на борда на космическата совалка "Дискавъри" и от тогава трансформира разбирането на астрономите за космоса, предоставяйки чудесни изображения от живота на Вселената.

Астрофизикът Марио Ливио (Mario Livio), който работи с телескопа от 1991 г., отбеляза някои от най-запомнящите се моменти на работата на телескопа през 2015 г. в статия в списание Nature и даде предложения за бъдещето.

"Той наистина позволи на хората да участват във вълнуващи открития." - заяви Марио Ливио. "По мое мнение, следващият приоритет следва да стане търсенето на живот извън нашата Слънчева система. Мощен космически телескоп, който може да открие биологични следи в атмосферите на подобни на Земята планети, ще бъде достоен наследник."

Непосредственият наследник на "Хъбъл" ще бъде космическият телескоп на НАСА "Джеймс Уеб" (James Webb Space Telescope (JWST)), който трябва да започне работа през 2018 и ще струва 8,8 милиарда долара.

Агенцията разработва и потенциална мисия на космическия телескоп под името WFIRST / AFTA (Wide Field Infra­red Survey Telescope–Astrophysics Focused Telescope Assets), който може да бъде стартиран през 2024 г., ако получи окончателно одобрение и ще продължи да издирва биосигнали, освен няколко други големи мисии.

Но Ливио говори за нещо по-амбициозно - космически телескоп с основно огледало 12 метра диаметър, който ще дава изображения 25 пъти по-резки от "Хъбъл". Този мощен телескоп ще бъде оптимизиран за инфрачервени излъчвания и ще може да сканира екзопланетите за признаци на живот в галактиката Млечен път и ще може да изследва атмосферата на някои съседни планети.

Асоциацията на университетите за изследвания в областта на астрономията се очаква да публикува доклад за този потенциален телескоп през юни тази година, като призовава общността да предприеме действия, за да се осъществи мисията.

Като начало НАСА, Европейската космическа агенция и други потенциални международни партньори трябва да създаде група за проучване на този проект. Трябва да се ускори развитието на технологиите за да стане възможен старта през 2030 г. Според Ливио, търсенето на живот трябва да бъде приоритет за следващите десетилетия изследвания.

Ливио заявява, че просто иска да вдъхнови колегите си "да мислят мащабно" и да даде някакъв импулс на мисията, която може да помогне на човечеството разбере по-добре своето място във Вселената.