300-годишни арктически гъби пируват с труповете на съседни разлагащи се изчезнали същества

Ваня Милева Последна промяна на 10 февруари 2022 в 00:01 9447 0

Гъбите са средно на 300 години, а много от тях са дори по-стари. Те са се приспособили към сложна общност от микроорганизми в симбиотична връзка, което допринася за здравето и храненето на гъбите. Кредит: Alfred-Wegener-Institut/PS101 AWI OFOS system/Antje Boetius

На подводна планина в Северния ледовит океан живее общност от морски гъби със зловеща тайна. С малко храна в бедната на хранителни вещества вода гъбите оцеляват като усвояват останките на отдавна мъртви животни, които някога са обитавали върховете на подводните планини, където сега живеят гъбите. И от векове пируват с труповете на изчезналите си съседи.

Наскоро учените откриват тези зловещи създания на хребета Лангсет, част от бивша вулканична подводна планина в Централна Арктика, на дълбочина от 500 до 600 метра, където температурите се колебаят малко над нулата. В тези ледени дълбини изследователите откриват хиляди морски гъби, покриващи площ с размери 15 квадратни километра.

В някои части на дълбокия океан, където хранителните вещества са оскъдни, екосистемите на морското дъно често се струпват около хидротермални отвори, които осигуряват топлина и храна - но вулканичната активност в тази част на подводната планина е спряла преди хиляди години. Нито има силни океански течения, които биха могли да донесат храна на гъбите отгоре или отдолу. Но гъбите са открили богата и изобилна храна - разтворените съединения от гробището на тръбни червеи и двучерупчести, изчезнали отдавна, които гъбите усвояват с малко помощ от симбиотични бактерии.

С помощта на камера и сензорна мрежа, наречена Система за наблюдение и батиметрия на океанското дъно (Ocean Floor Observation and Bathymetry System), учените заснемат видео, неподвижни изображения и други данни от общността на морските гъби. Те също така събират проби от гъбите и околната среда, използвайки дистанционно управляван подводен робот, наречен "Nereid Under-Ice", съобщава проучване, публикувано  в списание Nature Communications.

Открити са не само хиляди гъби, скупчени по върховете на подводните планини, много от тях станали много големи, достигайки до 1 м в диаметър, разказва водещият автор на изследването Тереза ​​Морганти (Teresa Morganti), постдокторант в Института по Морска микробиология в Бремен, Макс Планк, Германия. И много от гъбите се размножават активно, показвайки "съществено пъпкуване", пишат учените в изследването.

„Основният въпрос бе „Как може такава общност да оцелее в тази област?““, разказва Морганти. "Ние предположихме, че те биха могли да използват местен източник на храна - в този случай останките от тази древна общност около хидротермалните извори."

Учените откриват изненадващо богати и гъсто населени екосистеми на върховете на изчезнали подводни вулкани в дълбокото море на Арктика. Те са доминирани от гъби, растящи там в големи количества и до впечатляващи размери. Кредит: Alfred-Wegener-Institut / PS101 AWI OFOS система / Antje Boetius

Под гъбите изследователите откриват гъста биомаса, съставена предимно от тръби, оставени от морските червеи, измрели, когато вулканичната активност на подводната планина спира преди около 2000 до 3000 години, а следите от гъби върху фосилните матове показват къде гъбите са се хранили преди да се заселят. Много отделни гъби са били на възраст най-малко 300 години и са били гостоприемници на различни микроорганизми. Бактериите от типа Chloroflexi вероятно са играли важна роля в разграждането на фосилните тръбни червеи и освобождаването на разтворената органична материя, което подпомага храненето на гъбите, съобщават авторите на изследването.

Но ако гъбите вече са били на това място от векове - а сега има хиляди от тях - има ли опасност хранителните им запаси да се изчерпат? Вероятно не, тъй като гъбите имат изключително бавен метаболизъм, отбелязва Морганти.

„Тъй като това са големи екземпляри, живеещи в централната Арктика, където температурата е ниска, техният метаболизъм като цяло е много бавенк“, обяснява Морганти. "Те не консумират този източник на храна много бързо, така че мисля, че имат много храна."

Въпреки това, дори ако трапезата от фосилни трупове на гъбите няма да се изчерпи скоро, изменението на климата може да доведе до по-непосредствени заплахи за оцеляването на гъбите. Морската повърхност над хребета Лангсет обикновено е покрита със слой лед. Но тъй като Арктика се затопля и повърхностният морски лед се топи, повече хранителни частици ще се изнесат от морската повърхност към подводната планина отдолу. Ако храната стане по-изобилна в океанските дълбини, други морски видове може да започнат да се заселят и да нарушат дълбоководното местообитание на гъбите, прогнозира Морганти.

Справка: Morganti, T.M., Slaby, B.M., de Kluijver, A. et al. Giant sponge grounds of Central Arctic seamounts are associated with extinct seep life. Nat Commun 13, 638 (2022). https://doi.org/10.1038/s41467-022-28129-7