6-годишен малчуган се прочу със своя подкаст за наука (видео)

Антония Петрова Последна промяна на 01 май 2017 в 10:23 4875 0

Снимка: SHOW ABOUT SCIENCE

6-годишно момче прекарва повечето от времето си в разговори с учени за промените в климата, радиацията и човешката еволюция, вместо в игри и забавления със своите приятелчета. Нейт Буткъс (Nate Butkus) е истинска сензация в САЩ със своя подкаст "Show about science", като всеки от 28-те епизода до сега е свалян около 4 000 пъти. Славата му донесе и участие в тв шоу.

Науката е истинска страст за малчугана още откакто се ражда, по негови думи. На помощ мечтата му да се осъществи идва неговият баща Ерик Буткъс (Eric Butkus), който е и продуцент на шоуто, съобщава Stat News.

В своя подкаст Нейт разговаря с американски правителствен учен за това как радиацията кара ДНК да мутира, с учен от Харвард за еволюцията, за ефектите от захарта върху мозъка, за физиката на невидимостта по Коледа и най-наскоро за редактирането на генома с Кевин Есвелт (Kevin Esvelt) от Масачузетския технологичен институт. Но запитан кой е любимия му момент, Нейт веднага отговаря - когато се оригва по време на запис.

Шоуто се ражда когато Нейт, едва на 5 г, заявява на баща си, че иска да започне свой подкаст. Ерик Буткъс работи в мултимедийното издание Journal of the American Medical Association и малкият Нейт постоянно се въртял около записващите устройства там. Бащата, бивш звукозаписен инженер, също така имал на склад вкъщи оборудване и така шоуто започва - на тавана на къщата им в Чикаго.

Първият гост на Нейт е неговата майка, последвана от неколцина приятели. Но след това гости на Нейт са били учени като еколога от Йейл Адам Розенблат (Adam Rosenblatt), биолога от Мичиганския университет Моника Дъс (Monica Dus) и генетика от Харвард Клифърд Тебин (Clifford Tabin).

В повечето случаи Нейт избира темата, а Ерик кани гостите, които по всичко изглежда са възхитени да станат част от шоуто. Дори когато Нейт им задава не толкова научни въпроси като "Имат ли алигаторите главоболие? Какво става когато към тях се приближи костенурка?.

Начинът, по който Нейт задава въпросите си, насочени към съществените елементи на темата, припомня на учените защо изобщо са били пленени от своята наука. "Нейт е чисто и неподправено въплъщение на благоговението и удивлението, което само най-големите късметлии сред учените успяват да запазят в своята професионална кариера", споделя Есвелт. "Да се слуша Нейт възражда чувството на удивление, което се намира в сърцето на всеки, който някога е обичал науката", допълва ученият.

Заедно с Нейт Кевин Есвелт обсъжда технологията за редактиране на генома CRISPR и дали може да се използва за направа на създание, което невръстният водещ е разработил като домашна задача - с висяща кожа върху лицето си, антени, крила, завъртяна опашка и шипове по гърба си "като таралеж".

В началото на шоуто Нейт се е ограничавал само в повтаряне на думите на госта, но с напредване на възрастта, а и благодарение на практичните уроци с баща му докато се возят в колата, момчето вече успешно провежда разговори.

Нейт има огромно количество идеи за бъдещи епизоди, като природни бедствия и парализа. Надява се един ден да разговаря с Бил Най (Bill Nye) и с Майкъл Фелпс (Michael Phelps) за физиката на плуването. В дългосрочен план Нейт иска да стане биохимик, но междувременно просто се наслаждава на заниманието си.