27 октомври 2020

7 мънички цветя са открити в кехлибар на 100 млн години

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 август 2017 в 00:00 36880
Снимка: Oregon State University

Седем перфектно запазени малки цветя са намерени в парче кехлибар от Мианмар от епохата на динозаврите.

Вероятно някой трицератопс или тиранозавър рекс са си проправяли път през тропическата гора и са отронили цветовете, които 100 милиона години по-късно са били идентифицирани като растение от неизвестен досега вид, разказва сайтът на Университета на Орегон.

За първи път седем напълно непокътнати образци на тази възраст са били докладвани в едно изследване, което е публикувано в списание Paleodiversity.

Цветовете варират от 3,4 до 5 мм в диаметър. Видът е наречен Tropidogyne pentaptera.

Това изследване се основава на по-ранни проучвания на кехлибари от Мианмар, в които екипът на Университета на Орегон описва друг вид от същия покритосеменни род, Tropidogyne pikei.

И двата вида имат разперени чашелистчета със жилки и подобни на жлези нектарници. Tropidogyne pentaptera се отличава с две удължени стълбчета, яйчниците на цветята са оцветени по различен начин.

И T. pikei, и T. pentaptera са поставени в семейство Cunoniaceae, чийто представители са разпространени и днес в южното полукълбо и има 27 рода.

В кехлибара са открити влакна от араукария (Стайна ела - Araucaria heterophylla). Анализът на базата от данни на ядрено-магнитен резонанс потвърждава, че смолата принадлежи именно на това растение. Застиналата смола е запазила цветята в отлично състояние.