24 септември 2018
  •  Говорят медиците

99,8% от новородените морски костенурки са женски заради по-топлия климат

Климатът се променя, променят се и костенурките.

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 09 януари 2018 в 15:0227800
Бебета морски костенурки пълзят към прибоя на Рейн Айлънд, Австралия.  Снимка: State of Queensland

Сред обитаващите островните плажове близо до Големия бариерен риф зелени морски костенурки женските стават много повече от мъжките.

Едно проучване установи, че костенурките, родени в по-топли области заради изменението на климата, са 99,8% от женски пол. В същото време само около 65% от костенурките, родени по на юг, на по-прохладни плажове, са от женски пол, съобщава Live Science.

Според учените цялата популация може да изчезне поради липса на мъжки костенурки. Резултатите от работата са публикувани вчера, 8 януари, в списание Current Biology.

Резултатът не е изненадващ, ако знаете нещо за биологията на костенурките, но е много тревожно.

Полът на костенурките, в частност на зелените морски костенурки (Chelonia mydas), не е генетически обусловен, както при бозайниците. Вместо това, пишат изследователите, "при морските костенурки ниските температури произвеждат повече мъжки новоизлюпени, докато по-високите произвеждат повече женски".

Едно яйце в горещ пясък е по-вероятно да произведе женска костенурка, а от едно яйце в студен пясък е по-вероятно да се излюпи мъжки.

При нормална температура, когато популацията ще бъде 50:50 женски и мъжки, полът се основава на генетиката и варира в зависимост от вида и дори индивидуално за гнездящите групи, пишат изследователите.

Но промяната на температурата в периода на размножаване на костенурките само с няколко градуса води до това, че повечето малки костенурки са женски и едва ли ще се появи мъжки в групата.

Снимка: State of Queensland

Генетичният тест не може да даде представа за пола на дадена костенурка, тъй като морските костенурки не носят своя пол в своя генетичен код. Но изследователите откриват, че плазмените проби кръв биха могли да покажат хормоналните различия и така да се определи пола на уловените костенурки.

Районът се обитава от две популации костенурки, едната гнезди в по-хладните плажовете на юг от Големия бариерен риф, а другата - в по-топлия север. След провеждането на 411 анализа учените откриват умерена промяна в разпределението на пола сред южната популация - около 65-69% от индивидите са женски. Но в северната част се наблюдава екстремен дисбаланс: 99,1% от малките (с размера на черупката от 36 - 65 см) са женски, а сред подрастващите (с размер на черупката 65 - 86 см) те са 99.8%. Като цяло 86,8% от възрастните са женски.

Тенденцията за поява на повече женски в по-топлите райони продължава вече няколко десетилетия. Тази работа предоставя нови данни за степента на кризата в популациите в Австралия. Специалистите предлагат няколко възможни решения, включително разполагане на тенти по плажовете, под сянката на които костенурките да гнездят.