Айнщайнов пръстен от млада галактика

Наука ОFFNews Последна промяна на 09 април 2015 в 12:02 3966 0

Кредит ALMA (NRAO/ESO/NAOJ); B. Saxton NRAO/AUI/NSF)

Астрофизици от Международната обсерватории ALMA (Atacama Large Millimeter / submillimeter Array), наблюдавайки млада галактика, през октомври 2014 г са забелязали гравитационен ефект, известен като Айнщайнов пръстен, съобщава New Scientist.

Образуването на пръстена се дължи на ефекта на гравитационната леща, предсказан от Общата теория на относителността. В резултат на този ефект, траекторията на лъчите от далечна галактика се изкривяват от гравитационно поле, което е на пътя им към Земята.

При слепването на няколко изображения на галактиката SDP.81, разположена на разстояние от около 12 милиарда светлинни години от Земята, се е появил Айнщайнов пръстен. По-близката галактика SDSSJ090311.57 + 003906,5, която предизвиква този ефект, е на разстояние от около четири милиарда светлинни години от нас.

В галактика SDP.81 текат активни процеси на звездообразуване, а възрастта й се оценява на 2 милиарда години. Според астрономите, в спектрите на SDP.81 се виждат следи от въглероден оксид и вода, което позволява да се определи по-точно структурата на далечната галактика.

Наскоро учените успяха да наблюдават четирикратния образ на избухваща свръхнова, друг ефект, възникнал също благодарение на гравитационна леща - т.нар. Айнщайнов кръст.