Акнето се причинява от небалансиран кожен микробиом

Антония Петрова Последна промяна на 14 април 2017 в 10:00 8583 0

Propionibacterium acnes отгледана върху тиоглиолат за средно 48 часа; Източник: Bobby Strong, CDC.

Балансът на бактериите върху човешката кожа, а не наличието или липсата на конкретeн бактериален щам, се оказва най-важният фактор за развитието на акне. Това гласи ново проучване, публикувано в списание Nature.

Кожата - най-големият човешки орган, функционира като първа линия на защита, като осигурява бариера между околната среда и вътрешното тяло. Тя приютява няколко хиляди микроорганизми, които работят като колонии и защитават тялото от нашествия на патогени.

Acne vulgaris, наричана и само акне, е най-разпространената кожна болест, която засяга 80-85% от населението. Най-често срещана е при младежите и рядко се наблюдава при хора над 50 години. Макар акнето да е болест на космените фоликули по кожата, все още не е ясна точната причина за това състояние.

Propionibacterium acnes дълго време е била свързвана с акне, но макар да е най-разпространеният вид във фоликулите и на здрава, и на кожа с акне, ролята на тази бактерия при образуването на акне все още не е установена.

В новото проучване върху акнето учени от Университета на Калифорния в Лос Анджелис (UCLA) са взели използвани ленти за почистване на порите, като са събрали от тях проби от 72 души: 32 с акне и 34 без.

Учените след това са използвали техника, наречена анализ на шотгън-секвениране на ДНК (DNA shotgun sequencing analysis), за да идентифицират и сравнят състава на кожния микробиом на двете групи, като допълнително утвърждават откритията си с нови 10 проби.

Те успяват да засекат разликите в състава на кожните бактерии, като посочват фините генетични разлики между щамовете Propionibacterium acnes на двете клинични групи. При здравите бактериалните колонии са били богати на гени, свързани с бактериалния метаболизъм, за който се смята, че е важен в превенцията на това вредните бактерии да колонизират кожата.

"При пациентите с акне съставът на микробиома на ниво видове и щам на Propionibacterium acnes се оказва по-разнообразен от този на здравите пациенти, със свързани с вирулентност фактори и намалено количество гени на метаболитния синтезис", обясняват изследователите.

"Основано на разпространените профили на метагеномните елементи, ние създадохме модел за количествено прогнозиране, който класифицира с голяма точност клиничните състояния на кожата-домакин и в нашето изследване (85%), и при независими проби (86%)", пишат още учените.

"Това проучване показва, че съставът на бактериите във фоликулите може да се отразява, както и да влияе, на състоянието на кожата при акне или здрава кожа", обяснява водещият учен в изследването д-р Huiying Li от David Geffen School of Medicine в UCLA.

"Работата предоставя нов поглед върху микробните механизми зад развитието на акнето и предполага, че леченията насочени към променяне на микробиома на кожата и поддържане на здравословен бактериален баланс може да е за предпочитане пред антибиотичните средства, които могат да убият не само вредните бактерии, но и полезните", коментира Huiying Li за Sci-news.com.

"Това лечение може да включва приемане на пробиотици или фагова терапия, която е насочена към лечение на специфични бактериални щамове", добавя той.