Алтернатива ли са кестеновите листа на антибиотиците?

Галина Викторова Последна промяна на 02 септември 2015 в 16:00 4030 0

Разпространеният в Европа сладък кестен е известен на хората предимно с ядливите си плодове. Растението обаче има да предложи много повече от кулинарна наслада, както показва проведено проучване. В листата на кестена се крият вещества с многообещаващ потенциал за приложение в медицината. Те имат способността да неутрализират вредните бактерии и биха могли да се използват като разумна алтернатива на конвенционалните антибиотици.

Екстрактът от листата на сладкия кестен неутрализира вредното действие на болестотворната бактерия стафилококус ауреус (Staphylococcus aureus). И за разлика от антибиотиците не води до резистентност, както съобщават учени в специализираното списание PLOS ONE. "Растителният екстракт, който идентифицирахме, не убива бактериите за разлика от конвенционалните медикаменти", казва авторът на студията Касандра Куаве от Университета Емори в Атланта. "Той само ги обезоръжава, т.е. отнема способността им да произвеждат увреждащи тъканите отрови".

Това откритие превръща съставките на сладкия кестен във възможен носител на надежда за медицината. Staphylococcus aureus атакува голям брой хора и предизвиква заболявания, които в повечето случаи нямат никакво симптоматично проявление. Особено при хора с отслабена имунна система като възрастни и болни обаче причинителят може да предизвика инфекции и възпаления на дихателните пътища. Особено опасен го прави неговата резистентност към много антибиотици – тази негова характеристика се превръща в същински проблем най-вече в болничните заведения. Така някои щамове на бактерията развиват резистентност именно към най-важните групи антибиотици. Те подлежат на особено трудно елиминиране и при предаване могат да застрашат живота и на други хора.

По следите на растителното лечебно средство

Лечебното средство, открито в кестена, би могло да помогне в борбата с т.нар. метицилин-резистентни бактерии, накратко MRSA, и същевременно да предотврати изграждането на нова резистентност. За момента екстрактът се представя като многообещаващ, поне в лабораторни условия. Според учените той може да бъде ефективен и срещу най-агресивните причинители на MRSA, които могат да разболеят дори най-трениран атлет. При това екстрактът не засяга здравите, непатогенни стафилококи, обитаващи човешката кожа.

Екипът насочва вниманието си към сладкия кестен след обстойно проучване: В продължение на години изследователите събират информация от жители, населяващи териториите около Средиземно море, за утвърдени традиционни лечебни средства. При това често се споменава Castanea sativa. "Местните непрекъснато разказваха как правят чай от листата на кестена, с който лекуват кожни инфекции и възпаления", споделя Куаве.

Съставки с доказано действие

В сътрудничество с микробиолозите Александър Хорсуил от Университета Айова в град Айова екипът се отправя в търсене на вещества с лечебно действие в листата на това растение. В края на интензивен методичен процес учените достигат до екстракт от 94 химични субстанции. В голямата си част той се състои от компоненти на базата на урсани и олеанани, т.нар. сапонини. Това са вещества, които при растенията служат за защита – например срещу нападение от гъбички или лакоми насекоми.

Тестовете показват, че този екстракт прави невъзможна комуникацията между бактериите стафилококус ауреус. Тези комуникационни процеси са важни за бактериите с оглед производството на отрови, посредством което увеличават инфекциозната си сила. "Нашият екстракт блокира тотално производството на токсини“, казва Куаве. „Именно това прави екстракта толкова интересен. Той е ефикасен не само срещу конкретна отрова, а възпрепятства верига от реакции, които са отговорни за производството на множество токсини".

Успешни тестове при мишки

При експериментите съвсем нищожно количество от активното вещество, а именно доза от 50 микрограма се оказва достатъчна за причинени раздразнения по кожата при мишки. Учените твърдят, че екстрактът не губи активността си с течение на времето, нито пък предизвиква резистентност у причинителите – дори и след двуседмична употреба. Дерматологични тестове при хора са показали, че растителните вещества не увреждат кожата и нейната нормална микрофлора.

Куаве и колегите ѝ вече са подали молба за патентоване на своето откритие. Сега предстои по-нататъшно проучване на екстракта и неговите съставки. Учените са си поставили за цел да редуцират състава на екстракта до най-ефективните вещества. А тяхното амбициозно желание е на един следващ етап екстрактът от сладък кестен да бъде признат за медикамент от Американската агенция по лекарствата и да бъде пуснат на пазара.