Анализ на психиатър: Има ли Путин психично разтройство?

Корените на поведението на Путин са в идеологията на философа Иван Илин и визията му за една благочестива обединена Русия. Как можем да спрем човек с мисия?

Ваня Милева Последна промяна на 18 март 2022 в 00:01 24339 1

Кредит Wikimedia Commons

За американския психиатър д-р Робърт Джей Лифтън Путин няма психично заболяване, а корените на поведението му са в идеологията на руския философ Иван Илин и визията му за една благочестива обединена Русия. Путин може да гледа на своята брутална война като на благородна мисия от името на Свещената руска империя. Познанието на идеологическия екстремизъм на Путин може да бъде първа стъпка към постигането на осъществимо споразумение с него.

Целият свят днес се вълнува от начина на мислене на Путин, но много от него остава неясно. Специалистите психолози подчертават нарастващата му изолация като последица от диктаторското му управление, заобикалянето му с хора, които винаги са съгласни с него, които не са в състояние да поставят под съмнение неговите дълбоко разрушителни и саморазрушителни действия, и всепоглъщащия му страх от Covid-19, един допълнителен повод за изолация.

"Фокусът върху неговата диктаторска изолация несъмнено е важен, но аз съм убеден, че има друго психологическо измерение, на което не е обърнато достатъчно внимание - идеологията, както религиозна, така и политическа, базирана на работата на руския философ от 20-ти век Иван Илин", пише в Psychology Today психиатърът д-р Робърт Джей Лифтън (Robert Jay Lifton).

Визията на Илин се съсредоточава върху единна благочестива руска империя, която е чиста в своите добродетели и абсолютна в своите оправдани искания. Влиянието на Илин върху Путин е добре документирано от историка от Йейл Тимъти Снайдър (Timothy Snyder).

Иван Илин. Кредит: Wikimedia Commons

Според д-р Лифтън съществува недооценяване от американските психолози на влиянието на идеологията върху индивидуалното психологическо поведение.

Това пренебрегване може да бъде особено подвеждащо по отношение на идеологията, която клони към тотализма, психологическата версия на тоталитаризма „всичко или нищо“. Такава тоталистична идеология претендира за собственост върху реалността (и дори за наука за "правдата") и създава яростен ангажимент за преобръщане на света въз основа на това твърдение. (1)

Тоталистичните идеологии могат да доведат до най-странни убеждения и действия. Спомнете си за мнението на Адолф Хитлер, изразено в "Моята борба", че „нордическата раса“ някога е била силна и доминираща, но е била отровена и отслабена от влиянието на „еврейската раса“, така че евреите трябва да бъдат премахнати, за да се излекува нордическата раса. (2)

Или идеологията на Мао Дзедун, която доведе до индустриализацията на Китай по време на "Големия скок" в края на 1950-те и началото на 1960-те години, но и до голям недостиг на земеделска работна ръка, фалшиви производствени отчети и неспособност да се справят със сушите, което води до толкова ужасен глад, че причинява 40 милиона смъртни случая, което го прави едно от най-големите бедствия в човешката история. (3)

В тоталистичните идеологии на Хитлер и Мао мистицизмът лежи под „рационалните“ претенции за политическа и историческа правда. Но Илин вярва, че нацизмът е „дух“, който трябва да бъде приет от руснаците, и смята, че фюрерът е „извършил огромна услуга за цяла Европа“. (4)

В идеологията на Илин мистицизмът е явен и първичен. Руската нация е „природа и душа“ (5) и е „замислена във вечния християнски дух като проявление на Божия замисъл“(6). Той отива още по-далеч, съжалявайки за загубата на Русия на християнската апокалиптична чистота и „хилядолетната форма на спасение на държавата“. (7)

Кремъл, Спаската кула. Кредит: Wikimedia Commons

Илин е дългогодишен изгнаник от съветската комунистическа държава и е смятал белите руснаци за „моите… братя, фашисти“ (8), които в крайна сметка ще управляват голяма руска империя. Той живее в Германия от 1922 до 1938 г. и след това в Швейцария до смъртта си през 1954 г. Путин наблюдава репатрирането през 2005 г. на останките на Илин от Швейцария за повторно погребение в Москва. Той също така организира паралелно репатриране на документите на Илин, които първоначално са били съхранявани в Мичиганския държавен университет. Путин публично нарича Илин свой „исторически“ ментор, насърчава интереса към него и възлага на своите подчинени повторното публикуване на трудовете на Илин.

Илин си представя Руската империя като голямо, приобщаващо образувание, като „жив, исторически развит и културно оправдан организъм“, който не трябва да бъде „подложен на произволно разчленяване“ или на „болестно разпадане и разлагане“, което би донесло „гниене и универсална инфекция“. (9)

Путин повтаря този език в своето обръщение за състоянието на нацията от 2005 г., когато казва, че „разпадането на Съветския съюз е най-голямата геополитическа катастрофа на века“ и че „за руския народ това се е превърнало в истинска трагедия. Десетки милиони наши съграждани и сънародници се озоваха извън границите на руската територия." (10)

Илин гледа на Русия като на постоянна жертва на набезите на западните сили, така че „от приемането й на християнството следват 1000 години историческо страдание“. (11) От тази гледна точка, използването от Путин на термина „денацификация“ при нахлуването в Украйна може да има по-малко общо с нацистките убийства на евреи, отколкото с колективното руско чувство за уязвимост от нашествието на чужденци като невинни жертви на злите сили.

Виденията на Илин са удобни за фалшификациите на Путин, неговата прилика с Тръмп e в това, което Лифтън нарича „солипсична реалност“ -  понятие, означаващо приемане за истина това, което Азът изисква, за разлика от прилагането на общи стандарти за доказателства. Например Илин използва кавички около думата украинци, предавайки усещането, че такава идентичност всъщност не съществува. (12)

Путин и Тръмп. Кредит: Wikimedia Commons

За Илин западният либерализъм е корумпиран: „Замяната на свободата в името на духа със свобода от духа, от Бога, от съвестта, от честта, от националната култура, от отечеството“. (13) Той осъжда конкретно демократичните процедури: „Трябва да отхвърлим механичното и аритметичното разбиране на политиката“ заедно със „сляпата вяра в броя на гласовете и неговото политическо значение“(14). Вместо това той настоява, че руснаците имат „особено устройство на душата“, което им позволява да потискат собствения си разум и да приемат „закона в сърцата си“(15). Можем да предположим, че Путин е действал въз основа на такава „повеля на душата“ в своите фалшиви новини.

Тогава за Илин постигането на нацистка империя може да бъде „акт на спасение“(16). Доброто срещу злото е: „Който се противопоставя на рицарската борба срещу дявола, сам е дяволът”; и „Нека молитвата ти бъде меч и мечът ти да бъде молитва!“ (17)

Отвъд претексти като украинския „геноцид“ на етнически руснаци, прегръдката на Путин с възгледите на Илин може да му позволи да гледа на бруталната си война като на благородна мисия от името на Свещената руска империя. Той може да бъде великият спасител на Русия, това, което Илин нарича нейния „инструмент за самоизкупление“ (18).

Трудно е – може би невъзможно – да се убият много хора, освен с претенция за добродетел.

Тоталистичната идеология може да доминира над личността и да доведе до крайни изкривявания. Не става дума за психично заболяване в класическия смисъл: не можем да кажем, че Путин е психотик, шизофреник или с биполярно разтройство. Дори да го наречем злокачествен нарцисист, това е по-скоро личностно разстройстро (характеропатия), отколкото класическо психично заболяване. Това, което със сигурност можем да го наречем, е идеологически фанатик от най-опасния вид.

Самите идеолози също имат своите интерпретативни психологически опити. Илин прилага собствената си съмнителна психоаналитична гледна точка по отношение на Русия, като подчертава необходимото „освобождаване“ на руската мъжественост (19). Той има няколко сеанса с Фройд, очевидно посветени на този въпрос, и е разглеждал Мусолини като модел за такава мъжественост. Често без риза Путин изглежда е настроен да постигне личното си мъжко „освобождаване“.

Путин и Макрон. Кредит: Wikimedia Commons

Лифтън си задава въпроса:

"Може ли това описание на тоталитарната идеология да помогне като подход към Путин да бъде убеден да спре бруталната война срещу Украйна?"

От една страна, тази идеология му осигурява самооправдание, което прави поведението му устойчиво на влияние. От друга страна, ако се познава неговия идеологически екстремизъм, това може да бъде първа стъпка към постигането на осъществимо споразумение с него.

"Подобно споразумение би изисквало да се повдигнат въпроси в съзнанието на Путин относно възможността напълно да постигне визията си за Велика Русия. Но това ще изисква увеличаване на военната и икономическата подкрепа за украинците. И бихме могли да предприемем по-нататъшни стъпки, за да подкопаем това, което аз наричам контрол върху средата (20) – усилията за пълно доминиране на терена на комуникацията – което Путин сега се стреми да наложи на цяла Русия. Въпреки че той несъмнено постигна голям успех в това, моят опит показва, че контролът върху средата е изключително труден за поддържане дълго време и има доказателства, че Путин изпитва такива затруднения", пише Лифтън.

В същото време това би изисквало да се накара Путин да повярва, че вече е постигнал част от своята свещена мисия, така че да няма нужда да продължава да води война. Илин всъщност признава такава възможност, когато говори за „духовен компромис, [който] търси и намира най-праведните сред достъпните неправедни резултати“. (21)

Американците се страхуват от нова Студена война с Русия, но сравнително стабилна студена война е по-желана от убийствената жега на воденето на война, засягаща все повече цивилни.

По този начин разкриването на Путин като тоталистически идеолог може да позволи да постигнем това, което за света е най-малкото зло, заключава Лифтън.

Цитати:

[1] Robert Jay Lifton, Thought Reform and the Psychology of Totalism: A Study of “Brainwashing” in China (Chapel Hill: University of North Carolina Press [1961], 1989)

[2] Robert Jay Lifton, The Nazi Doctors: Medical Killing and the Psychology of Genocide (New York: Basic Books [1986], 2017)

[3] Robert Jay Lifton, Losing Reality: On Cults, Cultism, and the Mindset of Political and Religious Zealotry (New York: The New Press, 2019)

[4] Timothy Snyder, The Road to Unfreedom: Russia, Europe, America (New York: Tim Duggan Books, 2018), 20

[5] The Road to Unfreedom, 23

[6] Kripkov, Oleg D. "To Serve God and Russia: Life and Thought of Russian Philosopher Ivan Il'in." Order No. 9909601, University of Kansas, 1997. ProQuest Dissertations Publishing. P. 271

[7] Kripkov, Oleg D. "To Serve God and Russia: Life and Thought of Russian Philosopher Ivan Il'in." Order No. 9909601, University of Kansas, 1997. ProQuest Dissertations Publishing. P. 274

[8] The Road to Unfreedom, 19

[9] Grier, P.T., (1994). The complex legacy of Ivan Ilín. In J.P. Scanlan (Ed.) Russian thought after communism: The recovery of a philosophical heritage (pp. 165-186).

[Note that the specific page reference for this Ilyin quote is p. 170]

[10] “Putin: Soviet collapse a 'genuine tragedy'”, April 25, 2005, NBC News, https://www.nbcnews.com/id/wbna7632057

[11] The Road to Unfreedom, 24

[12] The Road to Unfreedom, 23

[13] Kripkov, Oleg D. "To Serve God and Russia: Life and Thought of Russian Philosopher Ivan Il'in." Order No. 9909601, University of Kansas, 1997. ProQuest Dissertations Publishing. P. 274

[14] The Road to Unfreedom, 26

[15] The Road to Unfreedom, 28

[16] The Road to Unfreedom, 25

[17] The Road to Unfreedom, 25

[18] The Road to Unfreedom, 26

[19] The Road to Unfreedom, 26 [Note that the term “release” is Snyder’s]

[20] Lifton, Thought Reform and the Psychology of Totalism

[21] Ivan Alexandrovich Ilyin (2018), On Resistance to Evil By Force, (K. Benois, Trans.) Taxiarch Press. (Original work published 1925) p. 203

Коментар относно цитатите: На всички, освен на едно място (19), препратките са към книгата на Тимъти Снайдър „Пътят към несвободата“ са за цитати на Илин, които се появяват в книгата на Снайдър.

Авторът на статията Робърт Джей Лифтън (Robert Jay Lifton) е психиатър и автор на много книги, включително "Death in Life: Survivors of Hiroshima" (носител на Национална награда за книга в САЩ), "The Nazi Doctors: Medical Killing and the Psychology of Genocide" (носител на наградата за книга на Los Angeles Times), и последната книга "Losing Reality: On Cults, Cultism, and the Mindset of Political and Religious Zealotry" ("Загуба на реалност: за култовете, култизма и мисленето на политическия и религиозния фанатизъм").

Източник: Is Putin Beyond Influence? Robert Jay Lifton, Psychology Today

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

2744

1

AAA

19.03 2022 в 02:10

С или без психично разтройство , путин е страхливец