24 август 2019
  •  Говорят медиците

Антарктически птици разпознават хората по лице и помнят точно кой е пипал гнездото им (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 март 2016 в 08:5828550
Антарктическите птици Stercorarius antarcticus могат да разпознават лицата на различни хора. Снимка: Yeong-Deok Han

Врани, гарвани, свраки и папагали могат да разпознават конкретен човек, но тези птици са отдавна сред нас, хората.

Изненадващо е, че птици, живеещи в Антарктика, почти не виждали хора, са способни да разпознаят този, който е пипал в гнездата им, само по лицето му.

Антарктическите птици, които обитават остров Кинг Джордж, близо до Антарктида, вероятно срещат хора за първи път в последните 60 години, когато през този период научните експедиции до най-южният континент стават по-чести.

Учени от Южна Корея, които изследвали Stercorarius antarcticus живеещи в Антарктика, съобщават, че тези птици разпознават хората, които преди това са ровили в гнездата им, за да измерват техните яйца и пиленца, съобщава Science Daily.

"Трябваше да се защитавам от нападенията на птиците", разказва Йонг-Деок Хан (Yeong-Deok Han), докторант от Лабораторията на поведенческа екология и еволюция в Националния университет в Сеул. "Когато бях с други изследователи, птиците летяха над мен и се опитваха да ме ударят. Дори когато смених дрехите си, продължиха да ме преследват. Птиците сякаш ме познаваха, без значение какво нося." - обяснява корейският учен.

За поведението на тези антарктически птици изследователите съобщават в списание Animal Cognition.

Екипът учени бил на експедиция на острова, за да се следи развитието на яйцата и пиленцата на Stercorarius antarcticus по време на сезон на мътене. Но като забелязали, че птиците са по-агресивни към изследователите, които не за първи път посещават техните гнезда, учените решават да направят експеримент.

За да проверят дали птиците наистина могат да различават лицата на хората, а не просто нападат първия им попаднал, изследователите се приближавали към гнездата по двойки, състоящи се от един "нарушител", който преди това е пипал гнездото и един "неутрален" човек, който не го е правил. За да направят нещата по-трудни за птиците, и двамата били облечени по един и същи начин.

Невероятно, но птиците винаги атакували "нарушителя" и не показвали никакъв интерес към  хора, които идват за първи път. Излиза че птиците умеят да идентифицират всеки човек по лицето му - дрехите са еднакви, а бурните антарктически ветрове изключват разпознаването да е по миризмата.

Авторът на изследването, д-р Won Young Lee от Корейския институт за полярни изследвания смята, че този факт показва високи когнитивни способности на антарктическите птици Stercorarius antarcticus. Това са първите изследвания на умствените способности на антарктически животни.