Антибиотичен апокалипсис: открит е ген за резистентност към един от най-коравите антибиотици на пазара

Никола Кереков Последна промяна на 19 ноември 2015 в 13:46 12999 1

Сякаш, за да отбележим Световната седмица на антибиотиците, с последните открития антибиотичната резистентност добива още по-страшни мащаби. Гени за резистентност установени в Китай, предполагат, че скоро можем да станем свидетели на появата на бактерии, които да са устойчиви на всеки известен тип антибиотик и тези гени вече са били открити в бактерии, които инфектират хора.

Досега, грам-отрицателните бактерии бяха податливи на клас антибиотици, наречени полимиксини. Те са означавани още като "антибиотици за крайна нужда" ("last-resort antibiotics") и се използват при лечението на инфекции, които са устойчиви на всички други типове антибиотици.

През 2012 г., СЗО класифицира колистина, най-използваният полимиксин като медикамент от критична важност за човешкото здраве. Но това не успя да спре фермерите в различни части на света, особено в Китай, да използват големи количества колистин, за да угояват свинете и пилетата си.

Сега Yi-Yun Liu от Южнокитайския селскостопански университет в Гуанджоу и колегите му са открили първия ген за устойчивост на колистин, който може свободно да се прехвърля между бактериите.

Обезпокоително е, че те са открили, че този ген е вече широкоразпространен в Южен Китай, появявайки се в 15% от пробите от месо и 21% от животните, които се били тествани рутинно между 2011 и 2014 г. Още по-неприятен е фактът, че този ген за резистентност вече е започнал да се появява и сред инфекции по хората. От 1322 проби от кръв, урина и др. от болници в два щата в южен Китай, учените открили този ген в пробите от 16 пациента.

Тотална резистентност

Учените предупреждават, че тъй като този ген може да се прехвърля между бактериите,  развитието на тотална медикаментозна резистентност сред бактериите вече е неизбежно, което ще ги направи неуязвими за всички видове антибиотици. Освен това, въпросният ген изглежда се прехвърля с лекота между отделните щамове на честo срещания човешки патоген E.coli, както и сред някои други популярни бактерии като Klebsiela и Pseudomonas, които причиняват голяма част от кръвните, уринарните и чревните инфекции при хора.

Съществуващите към момента форми на антибиотична резистентност при тези бактерии вече причиняват десетки хиляди смъртни случаи в Европа и САЩ, твърди Марк Улхаус (Mark Woolhouse) от Единбургския университет във Великобритания. "Очевидно е, че една нова форма на устойчивост може допълнително да влоши тази статистика."

Резистентност на колистин е била наблюдавана и преди, но мутациите в бактериалните гени, които са отговорни за това не можели да се разпространяват извън бактериите, които са ги развили и тяхното поколение. Научният екип на Liu са идентифицирали MCR-1, ген за антибиотична резистентност, който се пренася в плазмид - малък пръстен от ДНК, който лесно се предава между бактериите. Това, както и при предишните случаи на установяване на гени за резистетност в плазмиди, означава, че този ген скоро ще се разпространи в глобални мащаби.

Макар че забраната на употребата на колистин при домашните животни е логичния ход в случая, много вероятно е това да няма съществен ефект. Liu и колегите му са открили, че бактериите запазват плазмида с този ген, дори когато антибиотика не се използва, което показва, че е малко вероятно този проблем да бъде решен така.

По материали от: Lancet Infection Diseases, DOI: 10.1016/S1473-3099(15)00424-7

Източник: New Scientist

20.11 2015 в 08:45

"Ах, какво жестоко самоубийство!"
Или, казано по нашенски - ГГЗ.