20 юли 2018
  •  Говорят медиците

Антиоксидантите в утайката от кафето са 500 пъти по-силни от витамин C

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 09 май 2015 в 11:3161711

В обвивката на зърната кафе и утайката от смляното кафе испански учени смятат, че се съдържат мощни антиоксиданти, чието въздействие върху организма е около 500 пъти по-силно от това на зеления чай или витамин C.

"Освен антиоксиданти, те съдържат и голямо количество меланоидини - вещества, които дават на кафето характерния цвят, когато се изпече. Тези съединения могат да бъдат използвани за борба с патогените. Но за да се използват страничните продукти на кафето за да предпазване на организма от окислители, трябва да се научим как да отделяме меланоидините, тъй като те потискат благотворните ефекти на кафето". - казва Хосе Руфиан Енарес (Jose Rufian-Henares) от Университета на Гранада, Испания.

Енарес и колегите му изследвали химичния състав на смляното кафе, вътрешната обвивка на кафеените зърна и различни други продукти на кафето, които досега са считани за безполезни. За своите експерименти, учените са избрали няколко разновидности ободряващите напитки - зърната на сорта Арабика, както и на няколко популярни сортове кафе в Испания, които се получават чрез печене на зърната в захар.

Екипът на Енарес установил, че кората и утайката от кафе съдържа не само голям брой феноли и фибри, но и много молекули на антиоксиданти, чиято сила била проверена върху лабораторни мишки.

Резултатите от тези експерименти показали, че антиоксидантите в тези "отпадъци" на кафето са изключително мощни - те неутрализират опасните оксиданти около 500 пъти по-добре, отколкото го прави витамин C и много по-добре от зеления чай. Интересното е, че този ефект е три пъти по-висок за зърна, обработени по испанската рецепта за печене в захар. Учените отдават това на факта, че при този процес се освобождават големи количества меланоидини от сърната на кафето.

Освен антиоксиданти, кафето съдържало голям брой други вещества, някои от които допринасят за нормализиране на чревната микрофлора, а други - потискат растежа на патогените.

Изследователите заключават, че страничните продукти на преработеното кафе могат да бъдат рециклирани като източници на нови хранителни съставки. Това значително би намалило на замърсяването на околната среда от изхвърлянето им.

Изследването е публикувано в списание Food Science and Technology, а за него разказа Science Daily.

georgi popdimitrov 09.05 2015 в 18:59 1